Hjälp en novis med ett par MP ab11

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Per-Ewert
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 16 Aug 2012, 12:58

Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by Per-Ewert »

Jag har ett par ab11. Kanske inte världens bästa men snygga och trevliga. Jag är minst sagt novis på hifi fixande. Ena högtalarens baselement har fått en tendens att "poppa till" då och då. Min instinkt säger mig att den alltså behöver bytas ut. Eller kan man göra något annat, kanske bara något som släppt?
Men oavsett, hur öppnar jag högtalarna? Måste jag skära sönder duken eller finns det ett bättre sätt?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by Rolf Zetterberg »

Både bas och diskanter kan kommas åt genom att försiktigt bända loss fronterna.De sitter fast med spikar som fått huvudena avklippta.
Basen har 8 spikar och diskanterna 4 om jag inte minns fel.Fronterna består av masonit.
Under basen sitter delningsfilter.
Det är tyvärr ganska vanligt att dessa basar brukar vara lite "nerhängda" efter så många år,men ibland kan man få dem hyfsade genom att först "motionera" konen med händerna och sedan helt enkelt använda dem som vanligt.De kan också förvaras upp och ner när de inte används för att motverka det här problemet.
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by ZeissIkon »

Hej!
Har renoverat 2 par AB-11.
Hade samma "poppande" problem med ett bas/mellanreg. element som beskrivs ,men den skorrade också vid vissa frekvenser.
Läste trådar på nätet om liknande problem.
Tydligen kan rostskräp i luftgapet för spolen ställa till det,och där hjälper beskriven motion.
Mitt elements kongummikant var något deformerad/osymmetrisk(solvärme?) och tog man loss element och försiktigt rörde konen upp och ned skrapade det.Centreringen av konens spole i luftgapet hade blivit fel.
Jag är van vid att kanta om Carlssonelement,så jag frigjorde försiktigt gummikantinfästning på elementchassi och centrera rätt+ny liminfästning.Problem löst.
Sedan märktes på båda paren att ena högtalarens diskant var betydligt lägre,som diskanterna hade munkavel.
Ytterligare läsande på nätet: delningsfiltret har bipolar elktrolytkondingar som inte håller i evighet av tidens tand.
Bytte den mindre av dom till motsvarande och då kom diskantregistret som det skall vara.

Diskantgallren på mina par sitter limmade,ej spikade.Bara topplocket är spikat.Återinfästning av topplock limmas enklast(trälim).För att få återinfästning helt plan av topplock,lägg en platt skiva med rejäl tyngd ovanpå.
AB-11 låter fantastiskt bra om man gör det som behövs.
MVH/Peter Thyberg
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by momus »

Hej

Observera att det här är Carlssonplanet och inte Perssonplanet. Det finns dom som tycker om och vårdar MP:högtalare men dom kanske ska bilda en egen tråd någon annanstans. Själv tycker jag att MP-högtalare ibland var intressanta och prisvärda alternativ till Stig Carlssons skapelser, även om MP 5 var en "rip-off" av OA 5 I och II (om än riktade på ett konventionellt sätt). Hans sista högtalare (Silver-ring serien) lät också bra i förhållande till priset. Men AB 11 kom inte i närheten av t ex OD 11. Jag har även hört helt nya AB 11:or dista obehagligt med tämligen låg effekt tillförd. Skrapa och smälla när konen slog i ytterändarna. Brrr!
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by ZeissIkon »

CarlssonPlanet godkänner/avvisar inlägg och det tycker jag räcker.
Jag är Sonab-Carlsson fantast(70-tals modellerna) av kollosalformat, men Stig Carlsson´s lärljunge Martin Persson(som gick sin egen väg) tycker jag kan omnämnas i detta forum också.Inte min mening att det skall bli "PerssonPlanet" av det.
Tycker man kan ge råd och tips om man har något att komma med....

/Peter T.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by momus »

Ja men det finns både" DIY" och "Övrigt " på Carlssonplanet.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by STDI! »

momus wrote:Ja men det finns både" DIY" och "Övrigt " på Carlssonplanet.
Tråden ligger ju under "Övrigt / Other"! Eller har den nu blivit flyttad dit av någon moderator?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by 12björn »

Det var jag som godkände dethär inlägget/denhär tråden.

Första gången nå'n gör ett inlägg måste detta godkännas av en moderator, sedan är det fritt att skriva på Planeten. Givetvis kan man som moderator "plocka bort" olämpliga inlägg och t o m användare, vilket jag inte varit med om de senaste åren.

Angående ett liknande "perifert inlägg" för en tid sedan avvaktade jag med att godkänna (det verkar för mig som att det i stort sett bara är jag som godkänner inlägg numera - vet inte varför, men en anledning kan vara att det inte längre framgår särskilt tydligt att det finns inlägg som behöver godkännas; bara genom en liten varningstriangel med ett frågetecken i under rubriken "Senaste inlägget" under resp ämne). När det gått ungefär en vecka tänkte jag först posta de andra moderatorerna och fråga, men istället resonerade jag så här.

Man kan inte undgå att imponeras av det kunnande som finns på forumet. Aktiviteten är "lite sådär" och inläggen/ämnena som kan diskuteras om dom hör hemma på Planeten dyker inte upp särskilt ofta. Så länge det är så här tror jag att vi har mer att vinna på att vara generösa och dela med oss av våra kunskaper istället för att snobbigt bevaka vårt revir och hävda att dom som inte kan dom rätta bokstavs- och sifferkombinationerna inte ska göra sig besvär.

Och! Så länge det är OK att fråga om Thorénsspelare och Denonrecievrar har jag svårt att se att att en och annan fråga omkring andra högtalare skulle vara särskilt störande.

Om och när någon tycker att det blir för mycket om "ovesäntligheter" på Planeten är det bara att lägga upp en tråd under rubriken "Om CarlssonPlanet" så kan vi diskutera frågan på forumet.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by momus »

Nej jag ska inte vara gnällig i onödan. Jag ser nu att AB 11-tråden även publicerades under "övrigt" samma datum. Det blev liksom en parallellpublicering av någon anledning som jag inte noterade. Och ja - det är så låg aktivitet på Carlssonplanet just nu så man får väl vara tacksam för dom inlägg som trots allt skrivs. Vad det än handlar om.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp en novis med ett par MP ab11

Post by momus »

Men nåt skumt är det i alla fall. Svarade just på ett inlägg under "Carlsson" på planeten och mitt inlägg hamnade både på "övrigt" och på "carlsson". Så där har vi förklaringen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests