Ny med Carlsson! OA 14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: Ny med Carlsson! OA 14

Post by biake »

Bra att det löste sig. Men det där med att kolla fasningen ? Är det inte lättast att kolla med ett 1,5 v batteri ? Alltså: det är två ledare till högtalaren. Den ena är märkt. (utgår jag ifrån). Kalla den märkta för "plus". Sätt den på pluspolen på batteriet och den andra på minus. Kolla om konen går ut eller in när sladdarna ansluts till batteriet. Gör samma sak på den andra högtalaren och kolla konen. Går dom åt samma håll är högtalarna rätt fasade. Är inte det lättare än att jämföra basen. Det kan ju lätt bli subjektivt. Eller kan 1,5 v vara skadligt för högtalaren ? Man behöver ju bara ansluta en liten del av en sekund.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Ny med Carlsson! OA 14

Post by momus »

Jovisst. Självklart kan man använda ett batteri och det skadar inte högtalaren. Men om man inte hör skillnad mellan fasade resp. ofasade högtalarehögtalare så så tror jag inte att hifi är nåt man ska syssla med. Skillnaden är inte särskilt subjektiv. Jag tror alla kan höra den.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Ny med Carlsson! OA 14

Post by jansch »

Om högtalarna står bredvid varann är det ju inget problem att hör om dom är fasade ihop.
All (???) inspelad musik har samma signal till båda högtalarna under sådär 200 Hz. Detta medför att basen försvinner om högtalarlådorna står bredvid varann och dom spelar i ofas.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests