Vem kantar om 800 Ohm basar?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 13 Jan 2003, 17:05

Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by Magnus Granberg »

Jag måste byta kanter på mina 10" basar, de sitter i Kolboxen och är således 800 Ohm om det har någon betydelse för arbetet. (passerat lagnings-stadiet...)
Är det någon som kan hjälpa mig eller skicka mig i rätt riktning vore jag ytterst tacksam.

Gärna nära Malmö om möjligt. :)

Tack på förhand.
Mvh.
Magnus Granberg
tfn. 0706-438303
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by momus »

Om du tittar längst upp till vänster på sajten så hittar du lite renoveringstips gällande dom gamla Philipshögtalarna.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by lennartj »

Hrrrrm, harkel, host, host...
Philips har aldrig gjort några 10-tums 800 ohm baselement till Carlsson.
http://www.carlssonplanet.com/coalscuttle.php

Jag citerar några rader:
3. De båda 10-tums papperskonbasarna av märket Peerless (800 ohm) plockades ur bottenbafflarna och renoverades.
Här var det mycket mer att åtgärda än på mellanregistren. Själva Kolboxens konstruktion med heta rörslutsteg instoppade i basdelen av högtalarlådan skapar ett ogynnsamt torrt och hett klimat för den stackars papperskonen - om än kraftig - att pumpa i. De veckade konkanterna var därför nästan helt perforerade av sprickor, vilka tog absurt lång tid att täta bakifrån, vilket görs med ett speciellt rispapper och särskilt lim.
Den ena basen hade 12 st sprickor och den andra 23 st! Dessutom var de veckjade konkanterna så uttunnade att dessa coatades på båda basarna med en speciell klibbig högtalarsoating som behäller sin mjuka klibbighet över tid.

De första i kolboxen kom från Peerless, men i senare OA6 typ 1 var de tillverkade av Sinus.
När leverantörsbytet skedde vet jag inte, men jag har sett en artikel med mätningar som
grundligt går igenon skillnaderna, minns ej var.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 13 Jan 2003, 17:05

Re: Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by Magnus Granberg »

tack men jag hade inte tänkt misslyckas med detta själv, därför vill jag att någon med kompetens gör det för mig.
Och nej, det är inga Philips men det tror jag kvittar i detta fall, det är även sedan tidigare bytt fråm papper till skumkant.

Ingen som har en rekomendation på serviceställe närmre än Stockholm....?

Tack igen.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by lennartj »

Om det ingick några baselement i reservdelslagret som SSC fick överta från EMS och om SSC vill eller ens får sälja till behövande enligt stadgarna vet jag inte och då gör du helt rätt i att vara rädd om de element du har.
Att laga pappkanter med rispapper är ett helt annat och mer tidsödande hantverk än att byta skumkanter.
Går det åt åtskilliga arbetstimmar misstänker jag att det handlar om tusenlapppar när det ska göras kommersiellt.
Du kan ju ringa och fråga LN Högtalarservice. August Barksgata 23A 421 32 Västra Frölunda. 031 - 89 40 51.
Bäst är nog om Per Gulbrandsen, som skrev raderna jag citerade ovan, är beredd att åta sig jobbet mot en ersättning som ni båda tycker är rimlig.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Vem kantar om 800 Ohm basar?

Post by jansch »

Är det nån som vet vart man får tag i en lämplig kant till 10-tummarna?
Originalet är ju av tyg men det borde fungera med en MJUK skumgummikant....
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests