Hjälp med val utav högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Alcest
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 18 May 2012, 03:07

Hjälp med val utav högtalare

Post by Alcest »

Efter att ha sett dokumentären "Guldörat" har jag blivit helt besatt utav dessa högtalare, dock har jag inte fått tillfälle att lyssna på några och frustrationsnivån ligger på skala 10. Jag har nu beslutat mig för att försöka investera i ett par (bli en i familjen) och med tanke på den rocklyssnare jag är så skulle jag gärna behöva tips på vilken serie jag skall inrikta mig på om jag kommer över några. Musiken som kommer att flöda ur dessa fantastiska högtalare är framför allt 70-tals rock, blues och sedan lite utav det hårdare hållet som skapats på senare dar.



Så alla Carlsson-tokar, vad är det för högralare jag skall ha? :shock:



Mvh/Alcest
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by 12björn »

Du kommer nog att få olika besked beroende på vem som svarar. :? Och det är också i stor utsträckning en smaksak.

Om du inte vill gräva för djupt i plånboken skulle jag rekommendera ett par OA12:or eller OA50, kanske ett par OD11:or.

Se'n finns ju Larsens skapelser, Larsen 4 som är "instegsmodellen" eller föregångaren OA58. Larsenhögtalarna borde gå att få lyssna på. Gå in på http://www.larsenhifi.com för att hitta återförsäljare.

Om du talar om var du bor borde det ocskå gå att få lyssna hos nå'n Carlsson-tok nära dig.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by Russ »

Givetvis ska du ha ha OA-2212,så att du kan "blåsa på" ordentligt med hårdrocken.

Helst svarta, så att det brutala förstärks.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by lennartj »

Håller i stort med 12björn.
Inga Carlssonhögtalare är speciellt lämpade för rockmusik, de är för neutrala för det och har för lite "punch" i midbasen, men OD11, OA12 (med diskantelement bytta till CT62 eller T22 och renoverade eller nya baselement) eller OA50 (renoverad eller uppgraderad) i ett måttligt stort rum och kraftfull förstärkare rockar hyfsat. För sin storlek och prisklass gör de mycket bra ifrån sig.
Större Carlsson-högtalare kan återge djupare bastoner än de som normalt förekommer i rockmusik, men jag upplever dem som mindre tighta och inte prisvärda om man inte är mer intresserad av klassisk musik etc. (vilket jag dock är, men har ändå kompletterat mina OA52 med subwoofers, men det vill jag kalla överkurs).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by 12björn »

Lennart!
Jag vet inte om jag riktigt förstår mig på resonemanget om att vissa högtalare skulle vara "mer lämpade" för nå't vad det än vara månde. I så fall borde ju den stora entusiasten ha en konfiguration när han/hon (hen?) lyssnar på Ravels kammarmusik, en annan för Wagneroperor, en tredje för att lyssna på Sofia Karlsson när hon sjunger Taube, ytterligare en för Mustasch osv...

Det handlar nog mera om vad vi blivit vana vid. Är man van vid färgat ljud o distortion låter "neutrala" och öppna högtalare till en början tunt och intetsägande.

För mig blev mina OA12:or en uppenbarelse på 70-talet; jag bara låg på golvet eller i sängen med slutna ögon och häpnade över de rum som öppnades framför mig.

Om man jämför med "allt annat" :oops: ;) är det nog så att Carlssonhögtalare kräver en viss tillvänjning för att man ska uppskatta deras förtjänster. Därav rådet att börja med nå't som inte kräver alltför stora investeringar innan man vet om man kommer att uppskatta Carlssonhögtalarna.

... och en andra sak jag borde sagt: Ge Carlssonhögtalarna tid innan du fäller din dom!

Björn
som levt med sina 12:or sedan 1975
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by Russ »

Jag tycker Lennart är lite för snabb att döma ut de större carlssonhögtalarna typ OA-116 och OA-2212.

Prisvärda är de absolut och att påstå att de inte har tryck i basen kan jag inte hålla med om.

Har själv ett par OA-116 och skulle aldrig få för mig att byta till några andra.

Jag lyssnar med behållning på all sorts musik med dessa underbara högtalare.
User avatar
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 46
Joined: Tue 13 Sep 2011, 18:18
Location: Södra Möre

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by nazze »

Hej,
En rolig fråga, här kan man ju tycka till vilt!
Har själv ett par OD11 med ny bas/mid och diskant (och nytt delningsfilter).
Det vill jag inte rekommendera. Det är billigare och lika bra att byta kanterna på ett par friska OD11.
Jo, kanterna behöver bytas om de inte redan är bytta.
Samt ersätta MT20 diskanten med OB11 diskant & nytt delningsfilter.
För mer seriös info än mitt inlägg se:
http://www.carlssonkult.se/
Den sneda baffeln gör högtalaren extremt flexibel. placering golv, tak, bokhylla samt möjligheten att vrida baffeln är nog unikt.
Dessa låter betydligt bättre än de överreklamerade, fula, dyra, burkiga och totalt misslyckade 80-tals modellerna.
En högtalare för 2020 talet. Det händer ju inte så mycket på den här fronten.
Om du är nöjd med OD11 och vill ha max järn=2212!
Har själv också 116!
Dock, detta kan vara en start
RocknRoll

NØFF
User avatar
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 46
Joined: Tue 13 Sep 2011, 18:18
Location: Södra Möre

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by nazze »

Suck
Menar OBI T22
Detta blir bra....

NØFF
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by lennartj »

Som sagt,
alla har rätt att uttrycka sina åsikter, och det är väl tur att inte alla tycker som jag.
Jag står bestämt fast vid att Carlssonhögtalarna inte är några bra rock-högtalare.

Härom veckan blev jag kontaktad av en man, liksom jag lite över medelålder, som till skillnad från mig nästan uteslutande spelar hårdrock, men som var nyfiken på Carlssonhögtalare. Han besökte mig och kånkade in två par högtalare av hans favoritfabrikat, ESS och jag började med att erbjuda de senaste jag har OA52.LE - platt fall för Carlsson, de lät bara mellanregister. Inget bett i cymbaler och gitarrer, ingen "punch" i mid-basen och ganska låg verkningsgrad.
Mina tweakade OA52.2-föregångare kompletterade med mina egendesignade subwoofers gjorde givetvis betydligt bättre ifrån sig, men då handlar det om betydligt kostsammare grejor (delningsfilter + 3 slutsteg + 6 högtalarlådor = 40' - 50' kr).
Jag besökte även honom och hade med mina OA52.2-föregångare (utan subbarna) som fck svettas hårt med trycket från minst 2 x 160 W från en bamsig Nikko-receiver.
Bettet i diskanten var ok, men generellt saknade (inte oväntat) Carlsson den eftersträvade "hängmattan" i frekvensgången, men såvitt jag vet har Stig C alltid förordat att man ska använda tonkontroller efter behov och smak.
Man får ett par ESS-högtalare från 1970-talet med det berömda diskantelementet och en 10-tumsbas för ett par tusenlappar. De kan också behöva omkantning, men ESS-diskanterna är problemfria och spelar underbart och luftigt. Mellanregistret är ganska undertryckt så att man uppfattar inte att det är speciellt färgat på rockmusik i allmänhet, men jag spelade medhavd mycket varierad musik och då blev ESS-basens oförmåga att täcka ända upp mot 3 kHz uppenbar. För motsvarande pengar får man knappt råd med att snikrenovera OD11, OA12 eller O50 som dessutom har 6-7 dB lägre känslighet än ESS-högtalarna, så med sitt ensamma 6,5-tums baselement och uppvriden baskontroll är de bara till nöds kapabla att skapa lite ös i ett mindre rum innan de bottnar eller distar för mycket (om man har tillräckligt med effekt) eller att förstärkaren klippper och eldar upp diskantelementet, vilket är mycket vanligt i OD11 med originaldiskanten MT20 (som jag avskyr av många orsaker).
OA14 och OA116 har fortfarande bara ett 6,5-tumselement aktivt inom respektive frekvensområde så de är inte mer kapabla att "knuffa luft" i det intressanta frekvensområdet. OA2212 tycker jag är alldeles för komplicerade för att ge valuta för pengarna för en hårdrockare, då rekommenderar jag hellre två par OA12 (om de går att hitta) parallellekopplade till en hyfsat kapabel förstärkare.

För hårdrockare tycker jag att vissa JBL, CV, Jamo, Zachry m. fl. samt ESS ger betydligt bättre valuta för pengarna.

Det där med att "lyssna in sig" för att uppskatta Carlssonljudet anser jag bara gäller personer som inte lyssnar på musik live, utan bara på inspelningar hemma via färgade högtalare. Vi som ofta lyssnar på klassisk- och kyrkomusik live vet att Carlssonhögtalare i allmänhet återger sådan musik neutralt och korrekt. Däremot hävdar jag att det är extremt ovanligt att hårdrocksinspelningar, oavsett medium, vinyl, CD, nät etc. återgivna via Carlssonhögtalare utan påverkan av tonkontroller, har en liknande tonbalans som är den normala live, och det är vad de hårdrockare jag känner eftersträvar.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Hjälp med val utav högtalare

Post by Russ »

Ja man får tacka för rätten att uttrycka sina åsikter.

Beträffande "rock" så är spännvidden stor och att döma ut carlssonhögtalarna för att de inte lämpar sig för återgivande av hårdrock, är kategoriskt och svepande.

Men gillar man stora basmoduler och "tryck" i basen, så finns det mycket riktigt alternativ.

Lyssnar man brett och på all sorts musik tycker jag att OA-116 står sig bra.

Och uppskattar man inte "carlssonljudet" alls, så finns det en uppsjö av andra kandidater.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests