Popbox med moddad BG 20

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Popbox med moddad BG 20

Post by boxerfred »

Jag har fortsatt med, dvs: börjat om å börjat om osv, med moddandet och mätandet av BG 20 ensamt monterat i en "popboxen". Mätavståndet lite drygt 2m, "sinussignalkalibrerad" 4 volt/1000Hz, mätning med vitt brus RTSect, LTAS & Freehand. Mikrofonen svept i den höjd öronen har om man sitter ner. Så om 0 grader är rakt ovanför centrum på den uppåtriktade bredbandaren så är mätvinkeln runtomkring
75 grader. Vilket kanske inte betyder så mycket, när man visar ett långtidsmedelvärdesspektrum.
[img]
BG 20 på popboxvis.jpg
[/img]
Jag känner mej rätt så nöjd just nu.
Nackdelen med den här moddningen är en förlust på ungefär 5 dB. Så när diskantgruppen ska på plats får man ta hänsyn till det i dimensioneringen av filter. Men än är det många snäpp kvar på förstärkeriet.
Min går såklart till 11. vh fred
PS. på popboxvis betyder att bredbandaren inte är närmast väggen, som på OA 5, utan in mot rummet
till. På så vis undvek man en svacka i tonkurvan som blev vid, låt se nu då...600 Hz +/- ett par
hundra Hz. DS.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Popbox med moddad BG 20

Post by PappaBas »

Det ser ju mycket bättre ut :)

Men den stora frågan är ju hur låter det jämfört med innan?
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Popbox med moddad BG 20

Post by boxerfred »

Det låter ungefär som förändringarna i tonkkurvan visar. Arbetslokalen där dom står är i själva verket pannrummet, och jag har bara lyssnat lite grann, bla Luciana Souza "Muita Bobeira" och Miles Davis fr -57 bla "You're my everything". Knappast en optimal lyssningslokal, men det som var påträngande i vissa höga trumpettoner, tja.. det är nu borta. Efter det att den modden vart klar har jag pysslat med andra element, Monacor sp200x och SP 90.
Jag tänker mej att den "slätare" kurvan kan vara en utgångspunkt för fortsatt mekande med ett filter där diskanterna får vara med, och då i lyssningsrummet (vardags-). Dom där spikarna man ser i den ursprungliga kurvan är nog det som skämmer i ljudintrycket. Har jag fattat det det rätt, betyder 6dB's ökning från rak kurva, samma sak som att man sätter in två likadana element till -och som får spela med samma effekt över den bandbredd som "spiken" har. I grova drag. Därför låter det inte bra med spikar i tonkurva... Och om liknelsen är fel får den som vill korrigera...
Så det jag just nu egentligen håller på med är att: öva mej i konsten att förstå var resonanserna kommer till uttryck och hur man kan dämpa dom,- helst utan att gå för långt och "döda" elementet. Som tur är har jag rätt många element "på hyllan" att öva på. mvh Fred
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Popbox med moddad BG 20

Post by PappaBas »

kör på! :)
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Popbox med moddad BG 20

Post by boxerfred »

Jajjemänsan! som man säjer i dessa trakter.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests