Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.....

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.....

Post by jimmyhofa24 »

Byte förstärkare igår. Då min trotjänare NAD 3020 behövde en dust med spray körde jag istället med en Pioneer A-676. Upptäckte till min fasa att vissa skivor: Ternheims debut, ngn hendrix och jazz at the pawnshop lät lite vasst. Lite jobbig diskant, nästan hela ljudbilden va jobbig.

Har nog läst varenda meter om byglarna och vill bara kolla så jag fattat det rätt.
Mina är helt orginal och när tonbyglarna sitter där klistermärket sitter så sitter de så de är justerade korrekt från fabrik?

Vad jag inte lyckats fatta är: Finns det ett bypass läge?


Att detta händer är kanske inte så konstigt då NAD:en är ganska mörk i sin karraktär jämfört med mkt annat......
Nägon som jämfört NADs med Harman kardon säg 330/430/630/730/930 ?
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by masen »

Du har enbart två lägen att sätta bygeln i. Vilket som är fabriksläget vet jag nu inte.

Det ena ger: 1,8 ohm + 5,6 uf
Det andra läget ska ge: 5,6 uf.
Tar man bort bygeln helt så blir det: 4 ohm (1,8 + 2,2) + 5,6 uf

Blev du något klokare av det här? ;)

http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... pic_id=861
Det finns alltid någon som vet mer.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by 12björn »

Vilket läge som blev "fabriksläget" avgjordes via tester och högtalarna matchades sedan i par innan de skickades för försäljning.

"Fabriksläget" kan således vara olika för olika högtalarpar.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by masen »

Då gick åtminstone jag från oklarhet till klarhet vad gällde byglarna & fabriksinställningen. Tackar
Det finns alltid någon som vet mer.
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by jimmyhofa24 »

OK. Jag har bara 2 lägen.
Så med andra ord har ngn av "hålen" ingen funktion då? för jag har 4 stycken hål och mina sitter i mitten där även fabriksmärkningen sitter.

Jag har testat de andra varianterna och i någon hände inte så mkt och i de andra kändes det som att jag mest kunde ana att diskanten ändrade sig.
Men som vanligt med denna åkomma som kallas stereointresse så måste man ju veta annars vet man inte :-)

Men sanningen är således:
något hål har ingen funktion på OA-12
De kan sitta olika på olika högtalare, även sinsemellan.


Efter 30 liter kontaktspray spelar NAD:en som vanligt men jag är lite nervös, den har väl egentligen"spelat in" sin pension men rackarn va kul den är att lyssna på. Säkert inte korrekt men ack så rolig. Är det någon som jämfört med Harman Kardons twin power versioner?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by momus »

Nej, har inte jämfört med HK, men kan bara verifiera dina lyssningsintryck. OA 12 är en särdeles förstärkarkänslig högtalare. Har använt mina med en gammal Yamahareciever (platt och tråkigt ljud, lite skrikigt), med LEAK TL 12 Point One (sensuellt och exakt), Dynaco SCA 35 (nedbländad diskant och lite basskyggt ljud men helt underbart), NAD försteg och bryggkopplat Rotel (fast bas och spår av spetsig diskant). Senast med svensk/kinesiskt "fuskklass A" (fast bas och sammetslen diskant). På många ställen står det att denna högtalare låter bra med nästan vad som helst. Mitt intryck är snarare det motsatta. Byte till T 22 kan hjälpa i viss mån, men med fel förstärkare så kan det låta aningen för vasst även med den nya diskanten är min erfarenhet.
NAD 3020 tycker jag har ett ganska "varmt" grundljud med snyggt avrullad diskant, och det är inte konstigt då att det låter spetsigare med en annan stärkare.
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by petern »

Kan bara hålla med. För mig låter NAD 3020 "basigare" än andra förstärkare, även med OA14, OD11 och OA50.
/Peter
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by jimmyhofa24 »

Tack så mkt mina herrar. Då får NAD:en spela tillsvidare och så skall jag verkligen tänka på att låna hem å testa det som är på tapeten innan....

MVH Jimmy
ollen
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 24 Aug 2011, 08:52

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by ollen »

jimmyhoffa24 skrev:
Byte förstärkare igår. Då min trotjänare NAD 3020 behövde en dust med spray körde jag istället med en Pioneer A-676.....

Att detta händer är kanske inte så konstigt då NAD:en är ganska mörk i sin karraktär jämfört med mkt annat......
Nägon som jämfört NADs med Harman kardon säg 330/430/630/730/930 ?
Pioneer A-676 påstås väl också vara lite "mörkare/varmare" (det var länge sedan jag körde min). Kan "obehagen" möjligen bero på diskantbestyckning - är det original med MT20 i dina OA12'or?

Vi tillfälle (framöver) ska jag själv göra en jämförelse med mina två NAD'ar (en 3020b och en 3020i). Tyvärr lider speciellt 3020b av den inte alldeles ovanliga sjukan att bumpa ordentligt - låter "scchhpprrroiiiwwwoung", ”lasersvärd" och/eller "thump" - vid påslag (i första hand troligen beroende på utgångselektrolyterna). Kan också (med referens till momus kommentar) smyga in min Dynaco SCA 35 som är under reparation/modifiering med bl.a. ett nytt kondensator-kort (capacitor board).
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Sonab OA-12 och byglar (jag vet att det varit uppe förr.

Post by momus »

OA 12 kan för det mesta upplevas som ljusa med "fel" förstärkeri. Det gäller även dom som är bestyckade med den nya diskanten. Själv tyckte jag att det blev lite för ljust när jag bytte till T 22 oa och funderade starkt på att byta motstånd i det nya filter för att dämpa diskanterna ytterligare. Detta trots att tonbyglarna var satta på maximal dämpning.
Men det blev helt ointressant efter att ha bytt förstärkare. Då lät allt sammetslent igen.
Men i jämförelse med mina OA 50.3 så låter OA 12.5 ända mycket "ljusare" än OA 50.3 med sin enda T11 diskant. Trots den "mörkare" klangen från OA 50.3 så hör jag mycket mer av vad som händer högre upp i diskantområdet. Det enda som OA 12.5 var bättre på var att liksom skilja ut skivbrus och knaster från gamla LP-skivor och lägga dom en bit "under" musiken (ja det är svårt att beskriva). Det kan möjligen beror elementens något högre placering, takreflexerna och min möblering. Nu kommer OA 12:orna att göra tjänst i sommarhuset tillsammans med Dynaco SCA 35. (Om jag nu lyckas lura av den från den nuvarande ägaren). Annars kanske det inte är så dumt med en gammal 3020, som ju dessutom har ett rätt så schysst phonosteg.
Last edited by momus on Mon 19 Mar 2012, 16:27, edited 1 time in total.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests