Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

+1
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by grafpro »

SSC:s medlemmar är säkert hederliga och välmenande idealister, men jag tror denna situation visar att de åtagit sig omöjliga roller. Precis som de gamla affärsdrivande verken vill de vara både myndighet, leverantör och konsumentupplysare. Det går inte.

Att som konsumentupplysare höja sina egna produkter till skyarna och samtidigt förtiga konkurrenternas ger ett korrumperat intryck. Att agera myndighet och godkänna/underkänna andras försök till ortoakustik utan att ha tillgång till ordentlig teoretisk/akademisk kompetens går inte heller. Ofta tycker jag att bedömningar och rekommendationer ligger farligt nära det rent ockulta. Att vara leverantör och inte ha någon kundmottagning går ju inte heller.

Om denna situation skulle leda till en nystart i SSC så skulle jag rösta för ett SSC som konsumentorganisation. Tänka sig ett månatligt nyhetsbrev som heter Råd&Rön för Carlssonvänner - och som hade ordentlig vetenskaplig och konstnärlig grund. Det skulle jag kanske rent av betala för.
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Nattlorden »

tct98 wrote: Har jobbat över 30 år som flygledare och uppväxt med att ta det fulla ansvaret för mina handlingar. I det här fallet handlar det om att diskutera en högtalare vilket är fullständigt ofarligt för samtliga inblandade.
:idea: 8-) :lol: :lol: :lol:
OA-12, OA-14, OA-51LE
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Stefan Björklund »

Äntligen!

Image

-eller snart.... -kanske.... ;)
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Per-Arne »

Detta med att diskanten och högre mellanregister inte riktigt är till fyllest, var mitt första intryck när jag lyssnade på mina nu nyrenoverade OA5. Förutom det problem som jag vid mer lyssning tycker mig märka i det undre mellanregistret, en tråd jag lagt in idag. Rörande första problemet kändes det som om diskant registret ligger lite lågt volymmässigt i relation till Bas/mellan. Kan bero på det som skrivits delningsfrekvensen. Att den bör sänkas så att man diskanterna får mer att jobba med. Har lite svårt att räkna ut var delningsfrekvensen ligger i det föreslagna filtret för elementen. Jag utgår i mycket rörande mina intryck att jag sysslar en del med mixning av musik så är väl hyggligt van att lyssna.
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Per-Arne »

Oj, :oops: Jag såg först inte alla inlägg dvs alla mastodontsidor. Här fanns ju det mesta. Ledsen för det. :(
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Örjan S »

Genom mitt arbete har jag erfarenheten att när något känns oklart, motsägelsefullt eller outrett kan saker klarna för mig om olika röster, olika uppfattningar gör sig hörda. Jag är MMX-lägare och -lyssnare sedan ett drygt år, och därför angelägen att förstå denna debatt. Jag kan bygga högtalare och löda delningsfilter men inte konstruera dem. Jag lyssnar på musik och vill glömma återgivningsskedjans alla länkar, inklusive högtalarna. Men jag kan inte tolka mätkurvors viktiga knyckar eller skilja dem från sådant som kan vara mätfel. Jag har inte heller lyssnat på den låt som tidigt i debatten sades illustrera hur MMX låter illa. Men jag har haft mina i ett stort rum med 2.4 i tak och i ett 16 kvm rum med 2.85 i tak och haft lätt att glömma tekniken för musik. Om jag störts har det så vitt jag begriper oftast varit återgivningskedjans första länk, inspelningen, jag hakat upp mig på. Jag kunde alltså sitta nöjd och inte bry mig om denna debatt, egentligen. Men ändå skulle jag vilja läsa någon replik om ljudkurvans avvikelser från det raka, om var delningsfrekvensen skall ligga och om jag har tur som har högt i tak. Och då menar jag från initiativtagare och konstruktör av MMX. Är detta möjligt? Jag skall kanske tillägga att jag möjligen är naiv - jag känner inte till något om den "barlast" av tidigare skiljaktigheter i åsikter som ibland framskymtar på forum. Jag kan (till skillnad från en del andra som skrivit inlägg) alltså inte läsa mellan raderna om detta. Det är ytterligare en anledning till att jag efterlyser andra vinklingar, flera röster.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Ja om du hade läst hela tråden så kanske du hade sett att det inte handlar om mätkurvor alls. Det handlar om att flera upplevde att MMX inte lät bra under vissa betingelser och med viss musik.
Mätningarna är bara att utröna svaret på frågan varför det är så? Tonkurvor säger verkligen inte allt. Men i detta fall säger tonkurvor, reflexmätningar och vattenfallsmätningar rätt mycket.

Ja din önskan om att höra från konstruktören och SSC är jag och alla andra härhelt delaktig i! Det har vi ju efterlyst från första början men de vill inte medverka. (Som det står flera gånger i tråden här och på faktiskt).Vi har vänt oss direkt till dem här i tråden men även via PM och annat. Det är deras val och detta är tydligen inte intressant nog att kommentera.

Men om du är nöjd med dem är det väl inget problem för dig? Då är allt bra för dig ju :)

Efter alla dessa turer och mätningar är jag nu mycket mer på det klara vad som behövs för att MMX skall låta ok. Jag tror man skall ha rejält med dämpning på golvet, har du det måhända? Stor tjock matta framför högtalarna och bort mot lyssningspositionen.
Sedan om man spelar musik som inte har så mycket energi i området 2-4 kHz så märker man inte av det så mycket heller. Men jag kan ju be dig t.ex testa grafpros filter här inne eller att t.ex lite dämpning precis bakom elementet och gärna ut en bit över det.

Dämpningen gör stor skillnad och tar dessutom bort interfererande tidiga reflexer. Vanligt gullfiber (3-4 cm precis bakom och upp över elementet med något emellan så det inte rör elementet). Reflexerna vill man ha men inte de som kommer precis bakom elementet.

Testa och säg vad du tycker?
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by tct98 »

Pappabas tror du inte lite tätare dämpmaterial är bättre. En 5cm markskiva har tätheten 120 kg/m3 och är betydligt trevligare att hantera. Dammar inte lika mycket. Tror att Larsen använder nåt liknande.
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Örjan S »

Jag skrev mitt inlägg för att jag tänkte att någon lite utifrån skulle kunna locka fram inlägg från konstruktör och initiativtagare. Tack för reaktion, Pappa Bas! Jag har läst trådens alla inlägg och valde mitt sätt att uttrycka mig med det nyss nämnda syftet. Filterbyte drar jag mig lite för men experiment med dämpning gör jag gärna. Menas att jag skall ta en bit 5 cm tjock mineralull och ställa den på högkant precis bakom, kanske lite över F87? Skall den böjas för att följa elementets bakkant? Eller lämnar du det fritt för mitt experimenterande?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests