Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
pedahl
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 22 Feb 2012, 07:47
Location: ljungby

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by pedahl »

grafpro wrote:Nu tror jag inte jag kommer längre. Här ett förslag till filter för MMX:

Image

FÖRE
Image

EFTER
Image

Skillnaderna är större än de kan se ut vid första anblick. Den största är att hela registret över 1kHz har sänkts ca 4dB, och därmed omvänt att bas och lägre mellanregister är motsvarande mer framträdande. Det ger en betydligt varmare klang. Den påträngande och lite skrikiga karaktär som tidigare fanns är borta. Vidare har delningsfrekvensen sänkts från 4-5kHz till 2kHz. Därmed försvann en dålig del av F87-ans register och ersätts av T22. Därmed måste också T22 delas brantare för att inte bidra med distorsion under 2kHz, och därför den extra kondensatorn 18uF.

Fortfarande är dock registret över 2kHz ganska hoppigt i tonkurvan, men nu beror det på kamfiltereffekt mellan de fyra diskanterna. Om man flyttar runt dem lite eller ändrar deras inbördes fasförhållande får man en annan men ungefär lika hoppig kurva. Det är i själva verket en del av det ortoakustiska konceptet och den som är road av det kan experimentera i all evighet med olika placering och olika fas, det blir lite annorlunda hit eller dit men varken särskilt bättre eller sämre.

En brist uppstod dock med detta, och som jag ägnat åtskilliga timmar åt att försöka motverka men utan lyckat resultat: dippen vid 2,1kHz. Den är en plump i protokollet. Oturligt dippar både F87 och T22 just där och det är stört omöjligt att motverka den utan bieffekter. Liten carlssonmedalj till den som kan komplettera filtret så att den jämnas ut!
Tack för jobbet du lagt på att lösa problemen med MMX. Jag planerar nu att ändra filtren enl ditt förslag. Tror att jag någonstans på din Carlsson sida läste om betydelsen av tråddia på spolen. Vad föreslår du för för tråddia på den nya (ändrade) spolen i ditt filter
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by boxerfred »

Har just insett det, och enda sättet jag lyckas med det är att fota av skärmen haahaahhaa. Nån gång i mit liv ska jag gå en datakurs. Men det blir inte idag.
a 295.JPG
Nå det här är en gammal tombstonare mätt på 10cm. Det är den enda bevarade kurvan där dubbelkonen är bortskuren som enda modden.
a 302.JPG
Här ser man med LTAS , skumproppen på plats och spiderkanten uppmjukad.

Så här blev kurvan med uppmjukad spiderkant, skumgumipropp och LRC på 0.67mH/10ohm/25mikrofarad.
Attachments
a 306.JPG
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by boxerfred »

Det borde ju finnas ett bättre sätt att göra jpg-filer av kurvorna ? Gonatt!!
vh bf/pb
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Finns en knapp på ditt tangentbord "prnt scr"
Tryck på den så kopieras hela skärmbilden. Öppna "Paint"
Tryck "klistra in"
Sedan beskär och spara! ;)

Jäkla snygg modd! Tonkurvan ser väldigt lik F87:s nästan på pricken.
Du har ju fått bort det mesta av resonanserna!
Om liknande förändringar och kanske lite starkare drivning och styvare membran beställdes från Visaton så skulle nog F87 bli bra! :)
Hatten av
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by tct98 »

Det såg ju kanonbra ut.
boxerfred var håller du hus nånstans ? Har du tid och lust att göra lite "icke förstörande modifieringar" på F87 så kan du få låna mina. Såna här experiment måste uppmuntras och om resultatet kan bli så här bra så måste det ju provas.
Har vi nu lagt ner så mycket arbete så vore det synd att sluta nu när du presenterar "high tech mod" med "mattejp" och skumgummi som verkar fungera.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by grafpro »

pedahl wrote: Tack för jobbet du lagt på att lösa problemen med MMX. Jag planerar nu att ändra filtren enl ditt förslag. Tror att jag någonstans på din Carlsson sida läste om betydelsen av tråddia på spolen. Vad föreslår du för för tråddia på den nya (ändrade) spolen i ditt filter
Ju grövre desto bättre, men skillnaden blir mycket liten. En 0,8mm liten och billig spole ger 1 ohm och sänker basen vid resonansfrekvensen med ungefär 1dB. En stor och dyr spole med 1,4mm tråd eller mer ger några tiondels ohm och sänker basen ungefär 0,5dB. Jag skulle ta den billiga. Carlsson körde genomgående med 0,8-tråd för basspolar.
pedahl
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 22 Feb 2012, 07:47
Location: ljungby

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by pedahl »

grafpro wrote:
pedahl wrote: Tack för jobbet du lagt på att lösa problemen med MMX. Jag planerar nu att ändra filtren enl ditt förslag. Tror att jag någonstans på din Carlsson sida läste om betydelsen av tråddia på spolen. Vad föreslår du för för tråddia på den nya (ändrade) spolen i ditt filter
Ju grövre desto bättre, men skillnaden blir mycket liten. En 0,8mm liten och billig spole ger 1 ohm och sänker basen vid resonansfrekvensen med ungefär 1dB. En stor och dyr spole med 1,4mm tråd eller mer ger några tiondels ohm och sänker basen ungefär 0,5dB. Jag skulle ta den billiga. Carlsson körde genomgående med 0,8-tråd för basspolar.
Tack för hjälpen
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by boxerfred »

Goddagens! Man får tacka för alla goda datorråd. Lovar på heder och samvete att öva på detta, så att bilderna blir anständigare framöver.
-tct, jag bor utanför Ske-å,...men jag måste väl i ärlighetens säja att det känns som ett alltför stort ansvar att modda på andras, rätt så dyrbara, -grejor. Men om nån vill kan jag ju fota av BG 20 i sitt nuvarande tillstånd,- så får ni se hur fånigt det ser ut!
Men nu ska jag öppna paint (premiär!) och öva mej på inklistring. vh fred
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Stefan Björklund »

Är det inte dags för SSC att gå in och fundera över hur man kan hjälpa till med detta...

Om man inte gör det utan "besvarar" berättigad kritik över SSC's enda nuvarande produkt med total tystnad och att sticka huvudet i sanden kommer detta bara att förlama detta forum ytterligare (förmodligen till en nivå som gör forumet meningslöst).
Martin D (SSC) har inte skrivit någon på knappt en månad efter det att denna fråga kom upp...
Per G (SSC) har inte skrivit något på snart två månader...
Ingvar har ju aldrig varit speceillt aktiv här men frågan har ju lyfts även på Faktiskt.se där han är desto mer aktiv...
Tysthetsdoktrinen trodde jag gällde att sprida info om kommande projekt innan de är tillräckligt redo.

Forumet är ju redan idag "förlamat" av tidigare bråk/kritik av SSC agerande, exempel på detta är ju när jag skriver en tråd att vi återupptar tillverkning av OA51 (32 par) så är det bara en i hela Carlssonplanet-Sverige som törs skriva kommentaren "-va kul!"
-Jag är inte riktigt "rumsren" här längre efter att ha kritiserat SSC.

Sådana här saker blåser inte över och försvinner utan måste hanteras, speciellt som förtroendekapitalet är relativt litet och för tillfället består i just att man gjort en "Carlsson-högtalare", MMX.

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by tct98 »

Tack Stefan !
För att du skriver det Pappabas och jag och flera därtill har tyckt länge.
Vi vill ju inte "hänga" någon för att MMX inte blev vad vi hoppades. Vad vi efterlyser är en konstruktiv diskussion för att se om något kan göras för att förbättra MMX. Att inte delta eller besvara anmodan om att skriva något är för mej mycket främmande. Har jobbat över 30 år som flygledare och uppväxt med att ta det fulla ansvaret för mina handlingar. I det här fallet handlar det om att diskutera en högtalare vilket är fullständigt ofarligt för samtliga inblandade.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests