elektronik till OA-52.3

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Jan 2011, 12:59

elektronik till OA-52.3

Post by spelepojk »

-Är det någon som har tips om förstärkare och cd-spelare, som får mina OA-52.3 att låta mycket bättre än det jag redan driver dom med?(utan att det kostar skjortan) -Jag har en förstärkare harman kardon AVR-2550 och en spelare harman kardon DVD-25 som jag tycker låter väldigt bra, men jag har ju inget att jämföra med! -Tacksam för tips! :)
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: elektronik till OA-52.3

Post by Stefan Björklund »

Börja med att gå ner till Punkten och låna hem nån prisvärd CD/DVD!

Jag har en par DVD25 i källaren och har haft flera förut och den låter inte för roligt som CD. Vi testade den mot Pioneer DV370 när denna var hypad och det var stooor skillnad till Pioneerens fördel.

Förstärkaren har väl pre out på H&V kanal så att testa ett annat slutsteg skulle ju kunna vara steg två.

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Jan 2011, 12:59

Re: elektronik till OA-52.3

Post by spelepojk »

-Det kanske jag skulle göra! -Det är intressant att höra att dvd 25 inte låter så bra, - då finns det en stor förbättringsmöjlighet !! :D
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: elektronik till OA-52.3

Post by momus »

Varför inte prova XTZ Class-AP100? Slutsteg med orubbligt lugn och hög detaljeringsgrad till ett löjligt lågt pris. 30 dagars öppet köp på Fyndbörsen. Det enda man riskerar att betala om man inte gillar ljudet är returfrakten. Kolla in testen i Hifi&Musik.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Jan 2011, 12:59

Re: elektronik till OA-52.3

Post by spelepojk »

-Funderar faktiskt på att köpa en begagnad A100 D3 integrerad förstärkare.... frågan är ju hur den står sig mot andra etablerade märken rent "audiofilmässigt" typ luftigt ljud, "3D-känsla", fasriktighet osv. -Kraft verkar ju finnas i överflöd i alla fall ! :?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: elektronik till OA-52.3

Post by momus »

Ja jag ville inte skriva att jag själv har en xtz 100d3 class A. Rekommendationer på den här sajten är ofta kopplade till personliga preferenser och jag tror att dom flesta av oss har ett tämligen begränsat jämförelsematerial. Jag har det i alla fall. Som så många andra av er som skriver här, så skriver jag också, "jag är mycket nöjd med ljudet", men tvärsäker är jag förstås inte. Själv upplevde jag i alla fall att D 3 Class A var ett avsevärt kliv uppåt mot high end i mitt rum och kopplade till mina OA 50.3. Men jag har hört bättre förstärkare, nämligen en kombination av Primare för- och slutsteg. Men det var en helt annan prisklass förstås. Det enda negativa jag har att komma med är att phonosteget är en aning slankt och tråkigt (MC-kopplat till Ortofon Kontrapunkt A), så därför kör jag med ett separat phonosteg. Dessutom är den inbyggda DAC:en inte riktigt lika bra som min separata (Cambridge DAC Magic 3), men det där kan ju också handla om personliga preferenser (Hifi World tyckte att bägge stegen var av riktigt hög klass). Men upplösningen, "lugnet", kraften, detaljrikedomen och den sammetslena diskanten har jag aldrig hört förr i den här prisklassen. Vad som menas med fasriktighet vet jag inte så där kan jag inte stå till tjänst. Jag kan bara avsluta med att påpeka att när jag köpte mitt ex på HifiKit i Stockholm så frågade jag varför försäljaren inte hade ett ex själv, om nu förstärkaren var så bra? Svaret var att han tyckte var lite läskigt att ha en stärkare där det inte går att påverka bas och diskant. Jag försäkrade mig också om att jag kunde få lämna tillbaka alltihop om jag inte var nöjd. Helt OK sa försäljaren men la till att "det hade hitills ingen kund gjort än". Jag har nu haft den här förstärkaren i över ett år och jag tänker inte lämna tillbaka den. Aldrig i livet! Och jag har aldrig saknat diskant eller baskontroll (jag som alltid hade loudnessknappen intryckt när jag körde NAD, Rotel och OA 14). Vad man än tycker om den här tingesten så tror jag inte man får något bättre förrän man börjar handla för sisådär 15.000 eller t o m 20.000 kr. Men det gäller nog att sno sig lite. Lönerna är på väg upp i Kina. (Fast nu ser jag att den gått ner i pris några hundralappar så det kanske inte är så bråttom).
Last edited by momus on Sun 29 Jan 2012, 20:40, edited 2 times in total.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: elektronik till OA-52.3

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Om man har tur och hitar en begagnad Hegel kan det kanske vara något också.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: elektronik till OA-52.3

Post by petern »

Har faktiskt också XTZan, och även den inhandlat på HiFi Kit. Har haft HK, NAD, Prima Luna, Sentec innan och är minst lika glad nu. Den blir ganska varm och behöver rätt mycket space. Spelar också vinyl med gott resultat, hade ett riaasteg hemma men tyckte inte det blev bättre än med det inbyggda. Spelar med Squeezebox via optiskt tråd till XTZ och det funkar bra. Saknar inte bas-och diskantkontroller.

/Peter
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Jan 2011, 12:59

Re: elektronik till OA-52.3

Post by spelepojk »

-Det var intressant att höra att xtz verkar vara en bra stärkare, -får kanske pröva en sådan... eller en begagnad hegel.. men det har jag nog inte sett nån begagnad till salu än! -Dom är väl rätt dyra också,-har jag för mig... :shock:
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: elektronik till OA-52.3

Post by momus »

Hegel är med stor sannolikhet överlägsen XTZ 100D3 Class A. Men frågan är om den är fyra gånger mer överlägsen. Hegel är svår att hitta begagnad eftersom många köpare är nöjda med just den förstärkaren antar jag .Och så är den ju relativt ny på marknaden. Men för er som inte har råd att köpa Hegel, Primare, Naim m m så tror jag i alla fall att XTZ blir en inkörsport till ett litet annat ljud. Jag har i alla fall lämnat NAD, Harman Kardon och Rotel (gäller dom billigare varianterna) åt sitt öde. Jag har absolut inte "High End" i mitt lyssningsrum, men jag är glad att jag köpte den här svensk-kinesiska 22-kilosklumpen. Nu fattar jag äntligen vad det här med HiFi egentligen handlar om (och då inte bara teoretiskt).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests