in ear "lurar"

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

in ear "lurar"

Post by snillet »

Någon med erfarenheter på området "in ear" pluggar?

I jobbet har jag alltid lurarna hängande runt halsen kopplade till en SE MW600, spelar från telefonen (htc wildfire s) mellan samtalen som är ganska så många under dagen.

Vill ha lite bättre ordning på ljudkvaliten än vad de MW 600:an begåvats med från fabrik kan leverera, låter lite som att köra fullregister genom en "midbas" just nu tycker jag, för samtal är ju det helt ok men så fort musiken går på igen blir det lite trist.

Tips?

Upp till 1000:- lappen är acceptabelt för mig för detta ändamål.

Åsikter på priskjakt m.m. är så spridda att de inte säger ett jota om verkligheten, tänkte höra med experterna istället :)
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: in ear "lurar"

Post by Christer »

Hej!

Är du ute efter inear-lurar bara för att lyssna på musik? Nu finns det ju lurar med mikrofon på sladden, med volymkontroll på sladden mm.

Jag har själv använt inear-lurar i flera år och har dessutom 2 tonåringar som använder lurar.

Här är några erfarenheter.

Om du inte vill har någon av ovanstående "extra"-funktioner (jag är lite skeptisk till volymkontroll för jag tror att den kan påverka ljudkvaliteten negativt) så är mitt förslag att kolla efter välkänt fabrikat i prisklassen 300 kr och uppåt. Vill man ha "hög naturtrogenhet" (Hi Fi-ljud) så vill jag varna för lurar som ska ha diverse extra basåtergivning mm., dvs står det i reklamen att de har djup bas och vass diskant så tycker jag man ska ta sig en funderare! En sak som jag haft problem med är anslutningkablarna som om man rör sig mycket, vilket mina barn gör, när man lyssnar har en tendens att efter en tid börja krångla. Kablarna är veka och nöts söder och det blir glappkontakt eller så bryts förbindelsen helt i ena kanalen.

Jag har själv ett par Philips (modell 9800 om jag minns rätt) som jag köpte för några år sedan. Dessutom ett par Sennheiser CX 300-II. Båda dessa är OK enligt min uppfattning. Men kolla nyare modeller. Nu finns några fabrikat (t ex Jays) som har platta anslutningskablar och detta kanske kan vara bra som försäkring mot kabelproblem (jfr ovan).

Hälsningar
Christer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests