Spotify premium.

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Spotify premium.

Post by Russ »

Hur pass bra är ljudet när man lyssnar på Spotify premium?

Går det att "bättra på" kvalitén på ljudet med någon ytterligare komponent?
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Spotify premium.

Post by tinnitus »

Jag hade till för några veckor sedan en separat DAC Hegel HD10, som nu är utbytt mot HD20,
det ger ett väsentligt bättre ljud. Om du inte har en separat DAC, kan du ju säkert få tag på en
HD10 på Hifimagasinet till rimligt pris, det kan det vara värt.
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Spotify premium.

Post by tinnitus »

Betr. kvaliteten på Spotify Premium, har jag lite svårt att skilja på ljudet när jag växlar mellan CD och
Premium och då talar jag om mycket fina inspelningar av både klassiskt och jazz.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Spotify Premium.

Post by Russ »

Tack för synpunkter!

Jag själv har kopplat en M2Tech HiFace mellan min laptop och en Denon 1802 receiver och tycker det låter bra.
OA-116 har jag som högtalare och där alla element uppdaterade till nytillverkade.

Jag har alltså ingen separat dac.

Har läst(i LTS tidskrift Musik&Ljudteknik) att just dacen i Denonreceivern AVR 1802 skulle hålla relativt hög klass.

Nu har det gått några år sedan den artikeln publicerades,så en modernare separat dac kanske skulle lyfta ljudet ytterligare en nivå.

Har även prövat med Kjell&Co dacen BRIK och den funkade bra den med tillsammans med en Denon DRA-700AEDAB,men man är ju alltid intresserad av om det finns andra som har bättre prylar att rekommendera.

Ja, att ljudet håller bra klass i Spotify Premium kan jag hålla med om.

Funderar på om en subwoofer skulle tillföra något i basregistret.

Tycker även SR:s utsändningar numera håller hög klass.
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Spotify premium.

Post by tinnitus »

Jag har också ett par OA116:3, som lät mycket bra med Hegel HD10, men när jag bytte till HD20 gick dom upp i falcett. Jag har fått tips om att sätta in 5,6 ohm på ingången till diskantfiltret och skall väl pro-va det så småningom. Annars är jag mycket nöjd med återgivningen med pi60s.
När jag köpte HD10 hade jag Benchmark HDR hemma en vecka, men valde bort den då jag tyckte
att HD10 var snäppet bättre, förutom att priset var nära nog hälften.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Spotify Premium.

Post by Russ »

Jo tack, Hegel 10 daccen ska jag lägga på minnet.

BRIK dacen kostade 800:-.(som jag tycker låter väldigt bra).

Att slå till på ett par Pi60S är för närvarande utanför min budget.

Hoppas att jag får tillfälle att någon gång lyssna på ett par Pi60S.

Verkar vara många HiFi-rävars favorit.
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Spotify premium.

Post by tinnitus »

"Funderar på om en subwoofer skulle tillföra något i basregistret."

Blir lite fundersam, basen är ju ganska häftig som den är. Du kanske
skulle prova att låna hem ett annat slutsteg först.
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Spotify premium.

Post by haec »

Själv använder jag AudioPros trådlösa donglar (http://audiopro.se/node/136) tillsammans med en liten miniPC. Ljudet blir förvånansvärt bra, för att inte säga sensationellt bra! Systemet består av två stycken donglar. Den ena kopplas till datorn och den andra till förstärkaren/försteget. I varje dongel sitter en DA/AD-omvandlare av hög kvalitet. Vad jag förstår så kopplas datorns ljudkort (ofta av dålig kvalitet) bort och den digitala signalen skickas direkt och trådlöst (enl. AudioPro med CD-kvalitet) till mottagardongeln där den omvandlas till analog signal. Ljudet blir naturligtvis inte bättre än vad källan tillåter men Spotify premium ger i alla fall så bra ljud att min Cd-spelare numera sällan används. Eftersom man även kan välja in webradiosändningar istället för Spotify så har jag fått en bra tuner på köpet. Sveriges Radios websändningar är av så bra kvalitet att dom rent subjektivt torde vara svåra att skilja från DAB-radio! Attans bekvämt att sitta med en miniPC i knät och välja ljudkälla till stereon och få ut ett ljud som i alla fall jag inte trodde var möjligt! Rekommenderas!
Donglarna kostar ca 2000 kr och då ingår allt som behövs förutom två signalkablar för anslutning mellan mottagardongeln och förstärkaren/försteget.
Hälsningar Hasse
OA58.2
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Spotify Premium.

Post by Russ »

tinnitus wrote:"Funderar på om en subwoofer skulle tillföra något i basregistret."

Blir lite fundersam, basen är ju ganska häftig som den är. Du kanske
skulle prova att låna hem ett annat slutsteg först.
Vad sägs om ROTEL RB-980BX ?

Slutsteget har ju några år på nacken,men prisnivån på dessa gamla steg är ju lockande.

Kan det vara något till OA-116?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Spotify premium.

Post by Russ »

haec wrote:Själv använder jag AudioPros trådlösa donglar (http://audiopro.se/node/136) tillsammans med en liten miniPC. Ljudet blir förvånansvärt bra, för att inte säga sensationellt bra! Systemet består av två stycken donglar. Den ena kopplas till datorn och den andra till förstärkaren/försteget. I varje dongel sitter en DA/AD-omvandlare av hög kvalitet. Vad jag förstår så kopplas datorns ljudkort (ofta av dålig kvalitet) bort och den digitala signalen skickas direkt och trådlöst (enl. AudioPro med CD-kvalitet) till mottagardongeln där den omvandlas till analog signal. Ljudet blir naturligtvis inte bättre än vad källan tillåter men Spotify premium ger i alla fall så bra ljud att min Cd-spelare numera sällan används. Eftersom man även kan välja in webradiosändningar istället för Spotify så har jag fått en bra tuner på köpet. Sveriges Radios websändningar är av så bra kvalitet att dom rent subjektivt torde vara svåra att skilja från DAB-radio! Attans bekvämt att sitta med en miniPC i knät och välja ljudkälla till stereon och få ut ett ljud som i alla fall jag inte trodde var möjligt! Rekommenderas!
Donglarna kostar ca 2000 kr och då ingår allt som behövs förutom två signalkablar för anslutning mellan mottagardongeln och förstärkaren/försteget.
Hälsningar Hasse
Tack för tipsen!

Jo det skulle vara skönt med lite mindre sladdar på golvet.
Får funderar på den lösningen vid nästa uppgradering.

Visst är det bekvämt med att sitta med, i mitt fall en laptop, i knät eller på bordet.
Drar lite ström dessutom och är relativt tyst.

Någbot jag också uppskattar är usb-minnet som man enkelt ansluter och kan ta med sig i fickan, när det ska användas någon annanstans.
Prismässigt ligger de numera bra till.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests