Länkar

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Länkar

Post by Erik Johansson »

51.3 är bättre än både 50.2 och 52.2 (de har ju nya diskanten!). Dock har jag ännu hört dem med förlängt basrör, som rekommenderas med de nya basarna. Med med originalröret så går de ungefär lika djupt som OA12.2 med lika bra kontroll, men med lite "punch" i basen. Kanske beror detta på baspuckeln som finns med originallängden på röret. De faller även av lite flackare än OA12.2 i basen.

52.3 spelar DJUUUUUUPT och välkontrollerat. Bästa Carlssonburkarna jag hört hittills.

/Erik
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Länkar

Post by 12björn »

Inte ens på "allmänna chatten" kan ni avhålla er från att prata Carlsson! :lol: :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Re: Länkar

Post by CCL »

Erik skrev:

Vi jämförde OA50.2 mot mina OA12.2 i samma anläggning och t.o.m 50.2 ägaren tyckte att OA12.2 var (om än marginellt) bättre. Bättre baskontroll och renare diskant.


Borde man inte rättvisans namn jämföra OA12.2 med OA50.3 med nya filter och nya diskanten?

Jag har både 50.3 och 52.3 och 50:ian är inte långt efter.

hmm...

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Länkar

Post by Erik Johansson »

CCL:

Det hade vi gjort om vi haft ett par. :)

Då hade de nog spelat lika med OA12.2 på alla punkter förutom djupbasen, som är liiiite mer välkontrollerad än i OA50-lådan (mycket liten skillnad). Kanske kan lösas med optimering av basröret (trattformade portar i båda ändar), men det blir verkligt svårt att komma åt att göra det.

Det roliga är just det att 70-tals konstruktionen med nya element är precis lika bra i princip som en 90-tals konstruktion. Det tycker jag är lite kul.

Men 51.3 och 52.3 rår nog inga andra Carlssonmodeller på.

Har du förresten nyköpta 52.3? Det skall tydligen vara en hel del skillnad på basåtergivningen enligt vad jag hört då de nya har rundade portar i båda ändar av röret. Jag har nämligen bara lyssnat på nya 52.3.

/Erik
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Re: Länkar

Post by CCL »

Hej Igen!

Jag har graderat upp 52.0 till 52.3. hade det inte varit så svårt hade jag också fixat nya portar. En nyfanering ger ju rundad port på utsidan, men det lär ju vara sämre än orginalet!?

50.3:an är också uppgraderad från 50.0. Intressant vore kanske att fixa nya portar i bägge ändar, om det är värt besväret...?

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Länkar

Post by Erik Johansson »

Det är nog värt besväret, så länge man inte behöver såga sönder lådan för att lyckas.

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest