Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by olaume »

Har precis kopplat in min nyköpta och i alla tester hyllade förstärkare, men tycker inte det låter över hövan bra. Lite gyttrigt och lite ansträngt.
Förstärkaren är begagnad, så det bör inte handla om att den i sig inte är inspelad. Det märkliga är att jag har varit med om liknande erfarenheter tidigare när jag har kopplat in nyköpta begagnade förstärkare; att det inte har låtit särskilt bra i början. Men efter ett tag har det märkligt nog börjat låta bättre! Får se om det blir likadant denna gång.
Nu till frågan: Handlar detta - att det låter bättre efter ett tag - enbart om placebo och om att man själv vänjer sig vid ljudet? Eller kan förstärkare, högtalare och övriga komponenter på något sätt "vänja sig" vid varandra, så att de efter ett tag ihop börjar lira bättre ihop?
För mig låter det som hokuspokus att döda ting skulle anpassa sig, men konstigare saker har jag i och för sig hört talas om i elektronikens värld. Någon som vet eller har liknande erfarenheter?
Last edited by olaume on Fri 28 Oct 2011, 21:38, edited 1 time in total.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by olaume »

Nu verkar precis detta fenomen vara på väg att inträffa. Den nya begagnade förstärkaren låter redan mycket bättre än igår. Förklara det den som kan :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by momus »

Nej, det är nog du som vänjer dig. Hör du inte skillnaden direkt så tror jag nog att du lurar dig själv Dom gånger jag har köpt nytt har jag hört direkt att det är en skillnad. Jag har måhända haft tur, men skillnaden har varit stor, direkt och livsomvälvande. Faktiskt.
Att vänta och lyssna intellektuellt är bara fel. Man ska tas med storm. Omedelbums!!
Last edited by momus on Fri 05 Oct 2012, 14:22, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by Russ »

Tvivlar på att det går att avgöra skillnad med för lång tid emellan lyssningstillfällena.

Min erfarenhet är att man måste skifta sekundsnabbt emellan de högtalare som ska jämföras,annars är det svårt att säkert dra några bestämda slutsatser.

Hörselminnet är kort och risken för placeboeffekter är stor vid för långa tidsfördröjningar emellan testerna.

Man vill ju gärna att det ska låta bättre med nyinköpta(dyra) prylar.
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by bach4ever »

Håller med Momus, jag tror du hade förväntningar hur en förstärkare "guldöronen" godkänt skulle låta och din första upplevelse blev lite av besvikelse. Sedan har du har du hunnit vänja dej lite och lyssnat utan dessa "höga" förväntningar, och då kanske det låter bra?
Jag tror däremot att det finns vissa produkter som "gifter sig" väldigt bra med varandra och skapar en synergieffekt, så de presterar bättre tillsammans än de de gör med andra apparater eller högtalare.
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by Christer »

Hej!

Kanske en lite annan upplevelse men?

På den tiden vinyl var förhärskande hade jag en Unamco T1 skivspelare med en ADC pick-up. När det var dags att byta nål köpte jag istället en Grado pick-up som dels skulle fungera utmärkt med T1:ans tonarm, dels ansågs vara mycket välljudande.

Men mitt första intryck var besvikelse. Ljudet lät tunnt och vekt framför allt i diskanten. Men, med tiden blev jag tillvand och började uppskatta ljudet. Det jag till slut insåg var att Grado pick-upen hade bättre transientåtergivning framför allt i diskanten. Cymbaler som tidigare låtit som kastrull-lock började nu faktiskt låta mer realistiskt.

Sedan kan väl sådant som anpassningsproblem, t ex utsignal och ingångskänslighet påverka hur det låter. Min första NAD CD-spelare gav inte bra ljud tillsammans med den förstärkare jag då hade. Bytte efter en tid till en Harman Kardon CD-spelare som passade bättre ihop med förstärkaren. Jag tror att den första spelaren gav lite för hög utsignal för min förstärkare. Finns säkert andra som bättre än jag kan reda ut denna problematik.

M v h
Christer

P S Använda högtalare var OD 11.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by olaume »

Tack för intressanta inlägg och förklaringar. Hos mig har det hänt igen, det låter verkligen mycket bättre nu än för en vecka sedan.
Delvis har det nog en rätt enkel förklaring, att det tar ett tag att installera en så komplicerad hemmabioförstärkare (med värdelös instruktionsbok) på rätt sätt. Den upplevda gyttrigheten t.ex. berodde förmodligen till största delen på att jag hade kopplat höger och vänster fel :oops: så att musikerna inte stod där jag var van...
När jag väl fick igång suben och den skojiga parametriska eq:n lyfte så musiken till nya nivåer. Det utesluter förstås inte att det också finns mer hokuspokus- eller placeboartade förklaringar. Kul är det i alla fall.
heartwork
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:37

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by heartwork »

Hej! Intressant tema. Jag har några IQ högt mini lady som vid test med olika förstärkare låtit sisådär, men man har kunnat ana att de har mer att ge. Basen var bra diskant lite hög medan mellanreg var lite tomt. Fick för mig att pröva dem med en gammal och svag ITT receiver. Det låter som guld för öronen! Inte som Carlsson, men för sin storlek fantastiskt bra!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns ju ytterligare en sak att ta sig en funderare på.
VAD är det som låter annorlunda?

Alltså inga anläggningar är ju perfekta, den gamla kompnenten kan ju vara behäftad med ett fel som man är van vid medans den nya kanske har andra egenskaper.
Är det på det sättet så är ju det gamla invanda felet inget konstigt medans det nya är just nytt och ovant och därmed mycket lättare att observera direkt.
Det är dock inte det samma som att den gamla var bra och den nya dålig.
Alltså KAN det ju låta bättre när man vant sig av med den gamla referensen.

Se nu inte detta som en bedömning av de aktuella apparaterna utan bara något att tänka på. Jag har ju ingen aning om hur de gamla eller de nya låter.

Jag har dock själv upplevt denna effekt vid ett förstärkarbyte, det blev så tyst så jag fick hålla på och höja hela tiden på den nya, mycket mer än på den gamla.
Felet var att den nya brusade inte som den gamla och då lät det ju inte lika högt...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests