Novis på Carlsson

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Pekka61
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 04 Sep 2011, 21:22

Novis på Carlsson

Post by Pekka61 »

Hej på Er alla här i Forumet.

Har just blivit ägare till ett par OA12:or. De är i originalskick, förutom omkantning av baselementen.
De är rostangripna(element och beslag), med bukliga diskantelement och solblekta lådor.
En diskan är brunt i färgen, är det normalt? Är bukliga centrum kåpor vanliga i diskanter?
På bilder jag sett så är de ofta det. Påverkan på ljudet? Reparera?
Hur låter de då. Nåjaa, har överhuvud inte lyssnat till Carlsson högtalare sedan 70-talet i någon äffär, desto mindre ägd några, så har svårt att bedöma om de låter "rätt".
De är kopplade till ett modern surround förstärkare o DVD från Denon.
Kan bara jämföra med mina QLN Signatur, som enligt mitt tycke är väldig bra musikförmedlare.
Jag är förbluffat!
Hur kan de låta så bra som de gör faktiskt, trots skicket. Vist är upplösningen sämre och diskanten grovkornigare, men de låter rätt och bra, mycket njutbart att lyssna musik med.
Placeringen hemma hos mig är nog inte heller optimal med apropå möbleringen runt om och fönsterväggen bakom. Har höjd dem en smula för att komma över kanten på TV-bänken.
Mina OA12:or ska ingå i en "nostalgianläggning", 70-tal, därför tänker jag inte uppdatera dem, inte i första taget iaf, förutom kanske lite lyft på kosmetikan.
Den anläggning ska spelas vid nostalgitripp som jag drabbas ibland numera, njutas till Whisky o Cigarr, inte i vardags.
Har en Revox 77 och en Thorens 160 med Goldrin pickupp. Nu är det bara en förstärkare/reveicer som fattas. Den ska vara typisk 70-tals look, helst med trälåda. Luxman, Marantz, Pioneer eller ngt liknande. Några förslag kanske?
Dreglar efter en Pioneer SX-950, som finns ute på Tradera, få se hur höga bjuden blir. Vad tycker ni om den?
Bifogar ngra foton på dem.

Vore kul om det fanns en "carlsson-nörd" i Gbg som ville komma vid tillfället och lyssna till mina lådor, ge omdöme och ha en trevlig kväll. Mat, Whisky och Cigarrer står jag för isf.

MVH Pekka
Attachments
Placering
Placering
Bakon QLN i vardags
Bakon QLN i vardags
Buklig diskant.jpg
Buklig diskant.jpg (14.15 KiB) Viewed 2409 times
Brun diskant.jpg
Brun diskant.jpg (6.75 KiB) Viewed 2409 times
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Novis på Carlsson

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Bucklig mittplupp på diskanterna spelar ingen större roll, inte färgen heller.
Det som kan spela roll är skicket på skumkanterna på basarna däremot.
Kolla så att de inte börjar torka / självspricka.

Dessutom så är ju en bra idé att kolla att alla diskanter låter och låter OK.
Ettt tips jag sett från några här är att ta en tom hushållsrulle och lyssna på diskanterna en och en när man spelar.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Pekka61
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 04 Sep 2011, 21:22

Re: Novis på Carlsson

Post by Pekka61 »

Tack för tippset om pappersrullen Martin.

Pekka
Pekka61
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 04 Sep 2011, 21:22

Re: Novis på Carlsson

Post by Pekka61 »

Förvirrat

"Från oklarhet till oklarhet", var det någon som skrev här på forumet.
Jag skulle vilja säga, "Från oklarhet till förvirring".
Har lyssnat lite mer på mina OA12, tycker ljudbilden är inte stabil, det låter diffust. Ja de är ju rundstrålande, vilket var Stigs filosofi.
Läst här på Forumet att vissa anser att OD11 är det bäst ljudande av 70-tals serien, förutom förstås i djupbasen. I OD11 är det ju bara en diskantelement. Läst också att en del modifierat OA12/14 till förväxta OD11 med bara en diskat.
Nåja, täckte den bakåtstrålande diskanten med oanvänd disktrasa...och...!
Nu står "Stompan" precis där han ska i Jazz At The Pawnshop (mina favoritplattor, 3st).
In med Red Army Choir, ja då den stora kören breder ut sig omedelbart utanför mitt lilla vardagsrum. precis som de ska!
Väldigt förvirrat. Just den rundstrålande principen skulle ju "trolla" bort väggarna, ge en bra/rätt ljudbild...!
Var Stig alldeles för enögd med sin rundstrålande princip från 60-talet?
80- tals serien var ju mera direktstrålande faktiskt, med bara en diskant.
Min mening är absolut inte att häda geniet Stig Carlsson, är bara förvirrat. Kanske jag inte har de rätta öronen, eller är jag alldeles för insnöat i mina QLN Signature, som jag haft ett kärleksförhållande i 16 år. Ja då, rättplacerade, långt från bakväggen och hårt "intåade" trollar de bort trånga väggarna i mitt vardagsrum.
Tacksam om kommentarer till ovanstående.

Vänligen
Pekka
Pekka61
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 04 Sep 2011, 21:22

Re: Novis på Carlsson

Post by Pekka61 »

Täckt diskant
Attachments
täckt diskant.jpg
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Novis på Carlsson

Post by lennartj »

Tandbergs receivrar från 1970-talet var relativt kompakt byggda, välljudadnde och min favorit TR1000 var dessutom välutrustad med finesser, som ställbar känslighet på ingångarna, ett antal snabbval på FM, två bandspelar in- och utgångar med kopieringsmöjligheter.

Image

På 1970-talet var jag carlssonhatare, delvis på grund av MT20-diskanterna. Vändpunkten kom med OA52 sedan 1984 har jag gradvis blivit Carlsson-nördigare, och när CT62-diskanten kom blev det möjligt att få även 1970-talsmodellerna uthärdliga, så jag har gjort i ordning att par OD11 med nya element som fungerar som ambiofonihögalare.

Pekka61 du är välkommen att kontakta mig via PM. Jag bor i Göteborg.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Pekka61
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 04 Sep 2011, 21:22

Re: Novis på Carlsson

Post by Pekka61 »

Tack Lennart.
Tycks inte vara så många som vill kommendera eller svara på mitt inlägg, troligen för att jag INTE är en Carlsson nörd ju.
Är nu här, så förstår inte riktigt hur ska jag kontakta dig privat men det kommer väl...
MVH
Pekka
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 39
Joined: Tue 12 Oct 2010, 20:33

Re: Novis på Carlsson

Post by tinnitus »

Titta till höger om textrutan i hans inlägg så hittar du PM och klicka så hittar du rätt.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Novis på Carlsson

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns ju den möjligheten att du inte gillar carlssonljudet.
Kan ju också vara något tekniskt problem.

Skicka du Lennart ett PM om han vill hjälpa dig, det är en människa som alltid har kommit med vettiga tankar.
Det vanliga är att man skickar ett PM med sin mailadress eller telefonnummer.


Med vänlig hälsning

Martin

PS
PM kan se ut som att det inte funkat, jag har för mig det ser oskickat ut tills Lennart har loggat in.
DS
Jag vet inte, vet du?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Novis på Carlsson

Post by lennartj »

Jag har läst mitt PM från pekka61 och mailat svar.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests