Alternativ diskantplacering OA116?
Alternativ diskantplacering OA116?
Jag tycker ibland att mina OA14 var bättre på att trolla bort bakväggen än mina OA116. Det känns som att det är lättare att höra vilken högtalare ljudet kommer ifrån med OA116. Jag gissar att det hänger samman med att OA116 är mer direktstrålande än OA14 genom att den har fler element som är riktade mot lyssnaren. Frågan är om man kunde göra den mer "rundstrålande" genom att rikta om någon av diskanterna. För OA14 finns ju en alternativ diskantplacering i Y-form, men för OA116 har jag aldrig sett något liknande. Någon som har provat?
Last edited by olaume on Wed 31 Aug 2011, 21:17, edited 1 time in total.
Re: Alternativ diskantplacering OA116?
Jag har inte heller sett något som liknar Y. Men däremot har jag sett en alternativplacering av en av diskanterna. Du hittar en lång artikel på
http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... pic_id=172
Det är första sidan. Andra sidan hittar du genom att byta ut 172 mot 173, och sen ända upp till 182.
I denna artikel visas hur den sista diskanten i bågen (den som är riktad mot dig och sitter framför mellanregistret) kan vridas mer mot dig. Dvs mer riktad som är precis tvärtemot vad du vill. Men det kostar ju inget att prova eftersom baffeln är symmetrisk och man använder befintliga hål.
I bildtexten står det diskant F men det är diskant A det gäller, det förstår man om man läser texten noggrant.
Jag har gjort denna modifiering men kan inte höra någon skillnad.
http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... pic_id=172
Det är första sidan. Andra sidan hittar du genom att byta ut 172 mot 173, och sen ända upp till 182.
I denna artikel visas hur den sista diskanten i bågen (den som är riktad mot dig och sitter framför mellanregistret) kan vridas mer mot dig. Dvs mer riktad som är precis tvärtemot vad du vill. Men det kostar ju inget att prova eftersom baffeln är symmetrisk och man använder befintliga hål.
I bildtexten står det diskant F men det är diskant A det gäller, det förstår man om man läser texten noggrant.
Jag har gjort denna modifiering men kan inte höra någon skillnad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Invinklingen(från 79 till 45 grader i högtalarens längdriktning) av diskanten mot lyssningsplats bör göras vid byte till Obi-diskanter,annars passar de inte så bra på baffeln,om man ska använda sig av de befintliga ursprungliga 79 graders spåren.
Så för Obi-diskanterna passar 45 grader bäst vid montering.
Behåller man däremot MT24-orna går det att välja vilken vinkel som är bäst.
Enligt artikeln skulle förändringen av placeringen vara hörbar.
Stig Carlsson hörde skillnad.
Så för Obi-diskanterna passar 45 grader bäst vid montering.
Behåller man däremot MT24-orna går det att välja vilken vinkel som är bäst.
Enligt artikeln skulle förändringen av placeringen vara hörbar.
Stig Carlsson hörde skillnad.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Man kan ju prova att vrida hgtalaren några grader för att se om man upplever någon skillnad också.
mvh
Martin
Man kan ju prova att vrida hgtalaren några grader för att se om man upplever någon skillnad också.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?