"Äldre" filtret till OA-12?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
AnteEB
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 27 Aug 2011, 01:27

"Äldre" filtret till OA-12?

Post by AnteEB »

Hejsan, jag är ny här på forumet och nybliven Carlsson-renoverare. Jag har ett par OA-12:or som jag bland annat tänkte byta ut kondensatorerna på. Jag jämförde mina filter med scheman som fanns här på hemsidan men såg att de skiljde sig lite. Bland annat så har kondensatorn till diskanterna (gula till höger på bilden) värdet 4,7 microfahrad. Bas/mellanregister verkar helt sakna kondensator. Sedan såg jag en grön sak på filtret som jag inte vet vad det är. Har någon koll på vad denna komponent är och framförallt gör? Det står ERO 1, 100-|6C/ på den.Den borde vara kopplad enligt mitt modifierade schema om jag tolkat det rätt.

Är det någon som har erfarenhet av dessa filter och är det värt att bygga ett eget filter enligt den vanliga modellen? Kan man i så fall använda samma spolar som redan finns i detta filter?

Mvh Andreas
Attachments
OA-12 Filter mod.jpg
P270811_02.32.jpg
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: "Äldre" filtret till OA-12?

Post by momus »

Hej
Det är möjligt att din idé är att förbättra originalutförandet genom att fixa till filtret med nya komponenter. Högtalaren är gammal och med stor sannolikhet kommer du att märka en liten förbättring. Och det är väl ok att behålla högtalarna i originalutförande. Men vill du få dom här högtalarna att visa vilken inneboende potential som finns, att riktigt få dom att "sjunga", så skulle jag starkt rekommendera att byta till T 22 oa och antingen köpa nya filter från Grafpro eller löda egna helt nya. 1500 kr för fyra nya T 22 och 1500kr för ett par färdigbyggda filter från Grafpro (eller ca 400 spänn om du löder själv). Det är en del pengar, ja. Men då att du ett par högtalare som står sig i 40 år till och kan jämföras med många dyra moderna högtalare.
AnteEB
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 27 Aug 2011, 01:27

Re: "Äldre" filtret till OA-12?

Post by AnteEB »

Ja de lutar faktiskt åt att köpa nya element och göra en totalrenovering så småningom. :)

Men tänkte i alla fall börja med att byta ut kondingarna och annat småfix. Vad är det för spänning som gäller för kondensatorerna egentligen?
Den befintliga är märkt 4,7 uF/10/100
Vad innebär det?

Skulle en kondensator med nominell spänning 250 VDC, 110 VAC fungera?

Mvh
Andreas
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: "Äldre" filtret till OA-12?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Rent generellt så brukar vi rekommendera scr/mkp kondensatorer från Elfa.

Den "gröna grejen" är ju också en kondensator.

Filtret ser i mina ögon ut som ett originalfilter med original drosslar("spolar"), kondensatorerna kan ju möjligen blivit utbytta någon gång men jag kommer inte ihåg hur originalkondensatorerna såg ut.

Det är definitivt värt att fixa till.

Med vänlig hälsning

Martin

PS
Det äldre filtret till OA-12 hade ingen kondensator över basen alls och diskantkondensatorn var på 5,6uF.
DS
Jag vet inte, vet du?
AnteEB
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 27 Aug 2011, 01:27

Re: "Äldre" filtret till OA-12?

Post by AnteEB »

Tack så mycket för svaren. Ja så måste det väl naturligtvis vara, den gröna är väl då en kondensator på 1 uF?
Den är ju kopplad parallellt med den gula på 4,7 uF, parallellkoppling ger summeringen av värdena till 5,7 uF alltså ungefär 5,6 uF.

Är det någon som har erfarenhet av Hifikits kondensatorer, de gula Jantzen? Är dom likvärdiga SCR-kondingarna från ELFA?

Mvh
Andreas
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: "Äldre" filtret till OA-12?

Post by masen »

De gula Jantzen passar säkert på dina filter då de är "smalare" åt ena hållet. Annars gäller köp där det är billigast ;)

Byt kondensatorer, kolla så tätnngslisten under basen är mjuk och fin, kolla tätning under baffeln likaså.

Hifikit har annars en mycket bra tätningslist, art.nr: 5411
Det finns alltid någon som vet mer.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests