OA14 Y-montering eller klassisk?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

OA14 Y-montering eller klassisk?

Post by Velvet »

Har nu införskaffat allt jag behöver för renovering av mina fina OA14. Nya basar sitter redan monterade, nya filter finnes och även 8 sprillans T22-oa. Skiss på Y-montering är inköpt. Men nu är det beslutsvånda. Ska jag välja Y-montering eller klassisk montering? I mitt tycke skulle den klassiska bli mer Stig Carlsson trogen och betydligt snyggare, rent estetiskt. Min undran är om jag verkligen skulle höra någon skillnad om jag väljer Y-montering? Är det någon som har erfarenheten av de båda varianterna och som kan övertyga mig? Annars väljer jag sannolikt den klassiska varianten. Tacksam för kvick respons, det kliar i fingrarna :)
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA14 Y-montering eller klassisk?

Post by momus »

Som Öhman beskrev det för mig på en föreläsning så kan jag köpa konceptet rent teoretiskt. Men - jag har aldrig hört någon sklllnad på Y eller original. Själv har jag levt med OA 14 i över tio år och jag hörde ingen skillnad när jag jämförde med ett par Y-konfigurerade exemplar som jag kunde jämföra med.
Last edited by momus on Tue 24 Oct 2017, 12:04, edited 1 time in total.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA14 Y-montering eller klassisk?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycker du skall Y-montera dem.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: OA14 Y-montering eller klassisk?

Post by Velvet »

Det blev orginalmontering och nu lyssnas det och spelas in. Tycker det låter lite skarpt i diskanten och lite tunnt i basen, men jag är kanske bara bortskämd med mina OA52.2, eller så behövs det fler timmar, har kanske lyssnat 10 än så länge. :)
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests