Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by olaume »

Vinylen lät tunt på min HK690 med OA14 så jag beslöt att testa en extern RIAA. Eftersom jag var osäker på om det verkligen var där problemet satt blev det en billig sak, TC-750, för några hundralappar. Den gjorde först ingen större skillnad. Så bytte jag kabeln, från Supras lågpris, till Mogami med Neutrik-kontakter som inte heller kostade mycket. Och plötsligt återuppstod vinylerna med kött, must och spelglädje. Det märkliga är att när jag jämförde kablarna sinsemellan med att köra dem från CD:n var de helt likvärdiga, men från RIAA:n var skillnaden slående. Förklara det den som kan!
Last edited by olaume on Sat 06 Aug 2011, 00:25, edited 1 time in total.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by momus »

Faan va kul! Fick samma upplevelse med min Cambridge 640p. Den var däremot inte särskilt känslig för kablaget. Men hela min skivsamling blev som ny.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by olaume »

Ja, det är verkligen kul när man träffar rätt med så små medel. Och jag begriper inte hur Mogami- och Supra-kablarna kunde låta så lika från CD:n men så väsensskilda från RIAA:n. Signalen borde ju vara ungefär densamma. Så, visst finns det en del hokus-pokus i hifi-världen varav en del faktiskt funkar. Folk brukar titta misstänksamt när jag förklarar att skivor låter bättre om man avmagnetiserar dem först, och ännu svårare har somliga att förstå att det faktiskt kan låta annorlunda om man vänder på väggkontakten. Men det funkar också, och billigt är det.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by olaume »

För övrigt, apropå vinyl, förstår jag inte hur någon klarar sig utan en vakuumtvätt. Det är den absolut största ljudförbättring jag har upplevt. Den stora vinsten är inte främst att knastret minskar utan att hela ljudbilden blir mycket ledigare och mer musikalisk. Vilket inte är så konstigt, pickupen får ju ägna sig åt det den är skapt för.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by momus »

Finns det överhuvudtaget någon billig bra dylik att köpa?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Lovsång till TC-750, Mogami och Neutrik

Post by olaume »

Njae. Den billigaste, Okki Nokki, är i och för sig helt OK i funktion och fullt överkomlig i pris. Den suger skapligt, men handhavandet är småjobbigt med att spänna fast skivorna och att behöva göra själva rengöringen manuellt (det enda maskinen gör är att den suger upp vätskan vilket också är det absolut viktigaste) och dessutom väsnas den. Jag hade en sådan ett halvår och sålde den sedan. De har bra andrahandsvärde så man tar ingen stor risk. Ska man ha en märkbart bättre handlar det dessvärre om helt andra pengar. Svalander och Vinylbutiken har en del, men efter att ha djupborrat i ämnet är min uppfattning att de bästa modellerna inte finns att köpa inom landets gränser utan får beställas av små firmor i Tyskland, där det finns ett par jämnbra med helt olika tekniklösningar. Prislappen blir förstås därefter, men dock inte högre än för toppmodellen hos Svalander. En viss tröst är att man nog sparar lite grann i andra änden genom att man sannolikt förlänger livet på nålen en del. Och det låter verkligen oerhört mycket bättre.

Den som vill specialstudera ämnet kan hitta mycket intressant på
http://www.analog-forum.de/wbboard/inde ... 77cb0e7d57
På köpet får man rätt bra språkträning...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 17 guests