Ombyggnad OA5K till OA5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by bach4ever »

Det är inte en OA 5K du har (syns bl.a. på inre listernas placering). Jag rekomenderar att du laddar ner service manualen för OA 5 typ 2 här på forumet. Där ser du en genomskärningsbild på högtalaren. Typ 1 (eller K) såg precis likadan ut förutom på två punkter. Den första är uppenbar, baffeln var nersänkt så toppen hade plant nät som du har. Det andra är tre lister (troligen 15 mm tjocka, men fråga någon här som har typ 2) i botten. Två satt som de du har, den tredje mellan basreflexhålen. Över detta satt en 10mm spånskiva som gjorde att det blev en sorts kombination av basreflexhål och slitsport. Detta fanns inte på typ 1 och jag tycker du ska sätta dit det. Självklart ska du höja nya baffeln och försöka få tag på "Järnduk nr 9, extra stark", vilket var beteckningen på det som användes till näthuvarna på 70-talets orginal. Lycka till!
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
User avatar
mrMan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 27 Jul 2011, 10:31
Location: Värmdö

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by mrMan »

Tack batch4ever! Det tog ett tag för mig att förstå att du menade på bottens utsida. :) Jag trodde först du menade listerna som sitter inuti lådan. Och det vore ju fint att få måtten på konstruktionen som annars ser enkel ut att få till.

Ang galler har jag fått kontakt med Tidbecks. De har lovat att hjälpa mig när de är tillbaka från semestrarna. Man undrar ju dock vad som motsvarar "Järnduk nr 9, extra stark" idag. Någon med ett originalgaller som vill ta fram skjutmåttet?

Sen undrar jag också hur "hörnen" på gallren är konstruerade? Är de sammanfogande på ngt fiffigt vis?

Mina gamla galler verkar ha trådtjocklek 1mm och maska ca 2mm samt vikt runt 3,9 kg/kvm. Det borde motsvara Tidbecks DSL0050?

/Erik
User avatar
mrMan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 27 Jul 2011, 10:31
Location: Värmdö

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by mrMan »

Nu har jag kommit en bit på väg, se bilder nedan.

Galler är beställda från Forsbergs Metallduk AB. Tidbecks hade miniorder på 1 000 kr + moms, dyraste laget. Forsbergs ville ha 195 kr per bit, mer överkommligt.

Jag är fortfarande nyfiken på hörnen på gallren till en OA5 typ 2. Är de bara kapade och således "öppna" eller sammanfogade på något sätt?

Även mått på "slitsporten" undertill skulle jag behöva uppgift på, om det är viktigt? Eller kan jag höfta till något som ser bra ut? Jag funderar på att bygga slitsporten i 12 mm plywood. Här finns några mått angivna, 350 x 185 x 24, men man undrar ju om de stämmer med originalet?

Och visst placerar man en OA5 med basen mot väggen? Funderar här på terminalernas placering undertill.

Image
Filter ihoplödda. Jag behöll kopplingsplinten som såg helt ok ut och är mycket praktiskt.

Image
Lister tillsågade och fastsatta för att höja baffeln.

Image
Nya bafflar, här grundmålade. De ska bli grå till slut är det tänkt. Y-formen för diskanterna kan skönjas.

/Erik
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by Russ »

Kanske det går att se hur gallret ser ut här:
http://www.minhembio.com/K-1/139335
User avatar
mrMan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 27 Jul 2011, 10:31
Location: Värmdö

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by mrMan »

Ja, nästan. De ser ut att vara kapade och bockade, ingen sammanfogning.

En annan fråga, är det någon vits att behålla skyddstyget på baselementet?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by Russ »

Nej,skyddstyget var ju på det gamla elementet.
På det nya finns det inget medskickat,men å andra sidan är det ju inget fel att ha skyddstyg.
Har inte sett något par som har skyddstyg på det nya elementet.
Tycker att det är snyggare utan.
Det går ju rätt lätt att "städa" baffeln genom att lyfta bort gallret.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by Rolf Zetterberg »

Gallret hålls ju till viss del ihop i hörnen av gummilisten som är häftklamrad mot gallret.Men någon egentlig hopfästning finns det som sagt inte.
Slitsporten blir 12mm hög genom att två lister 12x22mm och lika långa som bredden på spånplattan limmats på vardera kortsidan mellan lådan och plattan.
Fyra runda metallfötter 20mm dia och 4mm höga gör det hela komplett.Fast jag skulle nog välja gummifötter.
Och så ett DIN-uttag på kortsidan,förstås-om man nu vill ha det.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by Russ »

Här hittade jag en länk ang. gallret och lite annat.

http://www.hifikit.se/files/Carlsson_MMX3.pdf
User avatar
mrMan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 27 Jul 2011, 10:31
Location: Värmdö

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by mrMan »

Klart!

Tack alla för all hjälp. Jag har jobbat på under veckan och äntligen fått ordning på alla detaljer. Jag gjorde till slut nya bafflar i plywood istf MDF. Dels blev den grå färgen inte som jag tänkt, dels är det lite lättare att skruva i plywood. Bafflarna är nu svarta, målade med vattenbaserad lasyr. En mycket trevlig färg, bara att rolla på, blev perfekt direkt.

Jag har också gjort klart slitsportarna. Samma sak där, laserad plywood. Jag lyxade också till det och skaffade SD-fötter när jag var på HIFI Kit. En enkel terminal införskaffades också.

Huvarna var det klart svåraste att få till. Gallren jag fick tag på är av rostfritt stål, vilket kanske är bra hållbarheten, men det var ganska mycket styvare än mina gamla galler, vilket gjorde det hela lite svårjobbat. Dessutom vill man ju inte klippa fel i hörnen, så man klipper av för många trådar. Det blev hyfsat till slut och de flesta skavankerna syns inte om man inte vet om dem ;-)

Jag har också provlyssnat på biosystemet, HarmanKardon AVR 4000, som hastigast. Det låter helt fantastiskt bra. De matchar lätt min stora Canton-frontar som har en mycket skönt ljud. Jag tycker stereobilden blir mer detaljerad och spridningen i rummet en helt annan. Det är svårt att höra var ljudet kommer ifrån och ett tag trodde jag att Diana Krall faktiskt satt hemma hos mig och spelade. Vidare är det fantastiskt detalrik diskant. Jag hör ljud i för mig kända musikspår jag bara hört med lurar tidigare. Jag kan möjligtvis tycka att det "sjunger" lite i basen i vissa låtar, men jag ska lyssna in mig lite mer noggrant vid tillfälle.

Bifogar lite bilder nedan, hoppas det kan vara till glädje. Nyoljad fanér blänker fint i blixtljuset :)
/Erik

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by mrMan on Sat 20 Aug 2011, 20:13, edited 1 time in total.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3

Post by masen »

Följt den här tråden lite till och från och jag kan bara säga att slutresultatet blev väldigt bra.
Otroligt snygg finish på hela högtalaren, och med de nya gallren verkar de nytillverkade. :D

Bara att lyfta på [den obefintliga] hatten för de fina bilderna.
Det finns alltid någon som vet mer.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests