Omkantning eller Silver flute?
Omkantning eller Silver flute?
Vilket låter bäst som bas respektive mellanregister för OA116 - omkantade originalelement eller nya Silver flute?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Omkantning eller Silver flute?
Hej!
Som baselement så är silverfluten i princip lika bra som originalelementet.
Däremot för mellanregistret så är det tveklöst bäst med omkantat original.
Så det är kanske lika bra att kanta om basarna om du ändå kantar om mellanregistren.
Med vänlig hälsning
Martin
Som baselement så är silverfluten i princip lika bra som originalelementet.
Däremot för mellanregistret så är det tveklöst bäst med omkantat original.
Så det är kanske lika bra att kanta om basarna om du ändå kantar om mellanregistren.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Läs gärna posten "Avstämning - mystiska uppgifter" på den här sajten. Det är kanske inte så säkert att "Silverflute" passar så bra som baselement till OA 116 som många av oss kanske trodde. I alla fall så visar Grafpros teoretiska mätningsexempel att det troligen blir en rätt så bumlig bas med silverflöjten som baselement i OA 116. Å andra sidan så propagerar signaturen Jansch för att just det elementet passar alldeles utmärkt.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Vi (SSC) har mätt på Silverflute och den passade alldeles utmärkt som ersättare för basen.
Jag kommer inte ihåg de exakta kurvorna så här ur huvudet men i basregionen var det riktigt nära original.
Däremot lite högre upp tappade Silverflute och är därmed inte lika lämpad som Midbas.
Med vänlig hälsning
Martin
Vi (SSC) har mätt på Silverflute och den passade alldeles utmärkt som ersättare för basen.
Jag kommer inte ihåg de exakta kurvorna så här ur huvudet men i basregionen var det riktigt nära original.
Däremot lite högre upp tappade Silverflute och är därmed inte lika lämpad som Midbas.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej Martin,
Nu ökar du sanningen på förvirringen ytterligare. Om man följer tråden Avstämning - mystiska uppgifter verkar ju silverflöjten tvärtom vara direkt olämplig i OA116. För mitt lekmannaöga ter sig de kurvorna synnerligen vederhäftiga och en del av dem stöds också av empiriska iakttagelser. Vore väldigt spännande att se era mätningar som kontrast.
Mvh
Ola
Nu ökar du sanningen på förvirringen ytterligare. Om man följer tråden Avstämning - mystiska uppgifter verkar ju silverflöjten tvärtom vara direkt olämplig i OA116. För mitt lekmannaöga ter sig de kurvorna synnerligen vederhäftiga och en del av dem stöds också av empiriska iakttagelser. Vore väldigt spännande att se era mätningar som kontrast.
Mvh
Ola
"I basregionen var den mycket nära original". Då kan (teoretiskt i alla fall) silverflöjten vara ännu lite sämre eftersom avstämningen med originalelementet inte heller det var särskilt bra anpassat till OA 116:s stora låda. (Om vi nu ska lita på Grafpros virtuella mätningar). Så det är kanske inte så förvirrande i alla fall. Två rätt så lika element som inte passar till denna stora låda.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Det kanske kan vara bra att kika på vad som skrevs om silverflöjten i nyhetsbrevet för en tid sedan.
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=83#3
Detta är baserat på faktiska mätningar
Med vänliga hälsningar
Martin
Det kanske kan vara bra att kika på vad som skrevs om silverflöjten i nyhetsbrevet för en tid sedan.
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=83#3
Detta är baserat på faktiska mätningar
Med vänliga hälsningar
Martin
Jag vet inte, vet du?
Intressant, men nota bene att de mätkurvorna inte är i en OA-låda utan i en lab-låda, och det är ju just den bristande anpassningen till lådan som är poängen med Grafpros kurvor. Annars undrar jag mest av allt hur det gick med Öhmans halva löfte i nyhetsbrevet om dels en 5,3 ohms version av B65 oa, dels - vilket känns ännu mer angeleäget - ett helt nytt och mer kapabelt baselement. För oss som i grund och botten är positiva till 70-talsseriens ljudbild men inte kan blunda för tillkortakommandena i djupbasen vore det enormt välkommet. En bas-motsvarighet til T22 helt enkelt, som lyfter högtalarna till den nivå Stig Carlsson ville men inte kunde åstadkomma med dåtidens element.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej
ja mätningarna är gjorda i en lablåda men observera då att den beskrivs som ganska stor och att B65oa-II ändå driver basreflexen.
mvh
Martin
ja mätningarna är gjorda i en lablåda men observera då att den beskrivs som ganska stor och att B65oa-II ändå driver basreflexen.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Det intressanta med avstämningar och anpassningar till elementet är kompromissen djup bas kontra bra bas (med transientförmåga, "sting"). Simuleringarna visar vilka modeller som kompromissat långt åt ena eller andra hållet. Vedertaget sedan 50 år är att inte prioritera djup bas utan att prioritera bra bas. OA116 är den mest extrema i att pressa fram djup bas - som blir av dålig kvalitet. Det är vad jag visar och förklarar (utan att påstå mig vara expert men genom att visa jämförande exempel och genom att hänvisa till vetenskap).
Svaret här är "OA116 har visst djup bas, även med Silverflute - se våra mätningar av tonkurva".
Jaha.
Svaret här är "OA116 har visst djup bas, även med Silverflute - se våra mätningar av tonkurva".
Jaha.