Ersättningsdiskanter till OA-5 typ 2

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
ibristpåbättre
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 14 Jul 2011, 19:06

Ersättningsdiskanter till OA-5 typ 2

Post by ibristpåbättre »

Hej!

Mina OA-5s diskanter har börjat bli dåliga, tre stycken har trasiga koner och slitna upphängningar, och det är dags att byta, men då jag är totalt nybörjare på detta så har jag ingen aning om vad jag skall köpa för diskanter... Har ni något förslag som inte kostar multum, då det är 8st så drar det iväg ganska fort. De jag såg på renoveringssidan kostade 325:- /st och det blir lite väl saftigt för 8 st. I övrigt är det 8 ohm på högtalarna.

//Alex

Edit; kanske bör tillägas att jag egentligen inte vet om de är dåliga, utan mina gissningar är baserade på att ena högtalaren skorrar vid bastonerna, och då jag just bytt bashögtalare så borde det vara diskanterna? Har även "sida" på högtalarna så att jag har provspelat signalerna från förstärkaren i den handa högtalaren, så det borde inte vara förstärkarn som krånglar
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Ersättningsdiskanter till OA-5 typ 2

Post by jansch »

Du ska nog inte lägga ner stora pengar på OA5typ2. Basen behöver nästan alltid oxå åtgärdas då konen sjunker, inte så svårt att åtgärda i sig men det tar några timmar och man måste lossa högtalaren och tyget.

Förslag: om dina OA5:or är snygga utanpå kan du köpa ett par som har taskiga lådor för kanske 500:-/paret och plocka ihop det bästa diskanterna. Kolla på Blocket på de annonser som har legat ute ett tag. Det finns fortfarande så många OA5:or att dom aldrig är värda mer än kanske 1000:- även om lådorna är jättefina.

Lyssna på varje diskant med ett papprör (hushålls rulle) mellan örat och diskanten. Kör samma musik hela tiden så du har samma referens.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests