Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

Sitter och filar på ett litet projekt där avstämning av basreflexlådor ska beräknas. Då är det intressant att studera hur mäster Stig stämde av lådorna från 70- och 80-tal. Såhär ser det ut:

OA14 är 35 liter avstämd till 33Hz (röret är 83x370mm).
OA116 är 45 liter avstämd till 30Hz (röret är 92x430mm).

OA50 är 20 liter avstämd till 40Hz (röret är 59x210mm).
OA51 är 16 liter avstämd till 43Hz (röret är 59x238mm).

Dessa är de modeller jag för ögonblicket har i huset. Då är jag nyfiken: vem kan springa iväg och mäta rörets diameter och längd i ett par OD11, OA12, OA2212 och OA52?

Dessutom blir man undrande när man läser gamla broschyrer (och uppgifter här på carlssonplanet): för 80-talsmodellerna uppges avstämningen, och den stämmer inte! För OA50 uppges den vara 30Hz (mycket fel) och för OA51 uppges den vara 38Hz. Hur kommer det sig? För OA52 uppges den också till 30Hz, det låter orimligt. För 70-talsmodellerna uppges den inte alls, så detta är banbrytande forskning.

När jag har alla uppgifter ska jag återkomma med snygga kurvor och slutsatser.
benka
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sun 15 Jul 2007, 17:54
Location: Falun

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by benka »

Hej! Mina OD11 "snik": 53 x 175 mm

Mvh
Benka
Lär dig aldrig att fuska - när du lärt dig det är det det enda du kan
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by STDI! »

OD11 (icke snik): 180 x 52 mm, alltså aningen annorlunda än Benka, mätnoggrannhet eller verklighet?
OA116: 430 x 92 mm, bekräftar alltså grafpros mätning
OA2212: 448 x 124 mm
OA 52: 300 x 59 mm

För alla är det mätt till fri luft, dvs inkl bottenbaffeln (sida för OA52).
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Varför menar du att avstämningen inte skall stämma?

Jag blir lite nyfiken på ditt resonemang.
Vore kul om du utvecklade varför du menar detta.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

Alltså: i broschyrerna och här på planeten står exempelvis att OA50-lådan är avstämd till 30Hz. Men om man mäter och räknar så ser man att den är avstämd till 40Hz. Övriga 50-modeller har också en skillnad mellan broschyrer och verklighet.

Jag mäter och räknar på numera vedertaget sätt, man kan exempelvis i simuleringsprogrammet Sirp lägga in uppgifterna om lådans volym och basreflexrör och få besked. Själv har jag gjort ett litet kalkylprogram som använder formeln ur Dickason, Loudspeaker Design Cookbook. Diverse varianter på formeln finns i litteraturen, men alla ger ungefär samma resultat. Vilket alltså inte stämmer med uppgifterna i broschyrerna och här på carlssonplanet om man tillämpar dem på OA50, 51 och 52. För 70-talarna finns inga uppgifter.

Kan det vara så att begreppet "avstämning" hade en annan innebörd på 80-talet? Eller vad? Det är mysteriet.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

Tack för uppgifterna! Då är sammanfattningen denna:

OD11 är 10 liter avstämd till 54Hz (röret är 52x180mm).
OA12 är 18 liter avstämd till 45Hz (röret är 70x270mm).
OA14 är 35 liter avstämd till 33Hz (röret är 83x370mm).
OA116 är 45 liter avstämd till 30Hz (röret är 92x430mm).
OA2212 är 75 liter avstämd till 30Hz (röret är 124x448mm).

OA50 är 20 liter avstämd till 40Hz (röret är 59x210mm). Anm: uppges till 30Hz.
OA51 är 16 liter avstämd till 43Hz (röret är 59x238mm). Anm: uppges till 38Hz.
OA52 är 20 liter avstämd till 35Hz (röret är 59x300mm). Anm: uppges till 30Hz.

Nästa sak i detta projekt är att se hur avstämningarna fungerar tillsammans med olika baselement. Lovar en del överraskningar!
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

När vi nu har koll på lådornas avstämning i 70- och 80-talsmodellerna - med undantag för det bestående mysteriet att uppgifterna i broschyrerna från 80-talet inte stämmer med verkligheten - blir alltså nästa steg i detta lilla forskningsprojekt att se hur lådor och element samverkar.

För det behövs elementens T/S-parametrar. Då stöter man på nästa lilla mysterium: inga uppgifter finns! Det är mycket egendomligt att T/S för SC165 aldrig publicerats. Alldeles säkert sitter SSC med uppgifterna men väljer att behålla dem. Ännu underligare är att det nyaste ersättningselementet, B65oaII, hos Hifi-Kit har några av T/S-parametrarna i katalogen - men de stämmer heller inte. De är helt tagna ur luften. Inte ens en så enkel sak som elementets vikt är korrekt! Vem är det som skojar med oss?

Nu är det lyckligtvis så att T/S kan mätas. Det är inte alldeles enkelt men flera har gjort det, jag också. Så här är det:

SC165 typ I och II och III är samma element i detta avseende. T/S är följande.
DC-resistans för 5,3ohm-varianten: 4,5ohm; för 8ohm: 6,6ohm; för 16ohm: 13ohm.
Rörlig massa: 14g (+-1g individuell skillnad)
Resonansfrekvens: 44Hz (+-2Hz individuell skillnad)
Känslighet 89,5dB
Qms 3,34
Qes 0,44
Qts 0,39
Cms 0,93 mm/N
Vas 23,5 l
Bl 7,6 N/A

SC165 typ IV till och med det nuvarande B65oaII är i sin tur samma element i detta avseende. Men de skiljer sig ganska mycket från de föregående typerna. De är i själva verket ett helt annat element men i ett kompatibelt chassie. T/S är följande.
DC-resistans 5,5ohm
Rörlig massa: 15,5g
Resonansfrekvens: 48Hz
Känslighet 90,3dB
Qms 1,94
Qes 0,41
Qts 0,34
Cms 0,71 mm/N
Vas 17,3 l
Bl 7,9 N/A

Intressant att veta är att de numera genomanalyserade T/S-parametrarna är en uppfinning (upptäckt?) från början av 70-talet av gubbarna Thiele och Small. När Stig designade 70-talsmodellerna var alltså inte hela den uppsättning ekvationer som definierar ett element klarlagda. Det var för honom säkert ett oerhört omfattande mätande och räknande och experimenterande för att förstå elementets samspel med lådan. Basreflexprincipen däremot var klarlagd sedan 30-talet.

Numera kan vilken nolla som helst köpa ett simuleringsprogram, mata in T/S för ett element, lådans volym, rörets längd och diameter och se resultatet. Det är vad jag gjort. Nästan taskigt mot Stig, som måste räkna i veckor för att få fram detsamma, sannolikt med mycket sämre tillförlitlighet. Programmet heter Basta och väger också in effekten av ett tiotal andra parametrar såsom lådans dämpning, baffeleffekten vid rörets mynning, verkan av rummet etc.

Då är nästa fråga hur en bra anpassning ("alignment") mellan låda, port och element ska se ut? Det finns oändligt komplicerade tumregler och kvoter att använda, jag ska inte trötta med någon teori alls - och påstår mig inte behärska den. I sådana lägen finns en superbra metod: reverse engineering. Man tittar på hur anpassningen ser ut i påtagligt lyckade konstruktioner. Om man gör det så ser man alltid ungefär detta:

Image

Den svarta linjen är den totala effekten. Den ska naturligtvis vara jämn så långt ner i frekvens som möjligt. Den blå linjen är elementets utstrålning framåt, den streckade blå är portens bidrag och den streckade gröna är elementets impedans. Tricket är att få elementets resonans och portens resonans att precis samverka så att de kompletterar varandra. Om avstämningen är för låg får man en hängmatta mellan resonanserna, om den är för hög förstärker de varandra och man får en överdriven bas. Dessutom ska portens resonans inte bidra för mycket eftersom det ger en dålig transientförmåga. Stor resonansvillighet betyder tröghet i att starta och avsluta svängningen vilket ger en bullrig och otydlig bas. Energikurvan måste falla av redan över portens resonansfrekvens, den får absolut inte ha en topp där. Här finns oerhört mycket att läsa på, men vi skulle som sagt fuska genom att använda reverse engineering. Notera alltså bara att om det ser ut sådär så är det en väl anpassad kombination.

Då är det dags att börja granska högtalarmodellerna, jag tar dem en i sänder, från OD11 till OA52.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Jag vill ha mer - snabbt! Det här är den bästa sommardeckaren någonsin. Grundforskning på hög nivå.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

OD11

Image

Precis så såg ju inte referensexemplet ut, men det är ändå just såhär som väl anpassade men mycket små lådor brukar se ut. Allt sitter på rätt ställe. I små lådor går det ju helt enkelt inte att få någon djupbas, så ofta förskönas de lite med en höjning på ett par dB i mellanbasen. Avstämningen sitter precis rätt och bidrar ändå till lite bas neråt 50Hz och där finns inga antydningar till tråkiga resonanser vid avstämningsfrekvensen. Rapp och bra bas men utan djupbas, kan man vänta.

Ofta byts ju SC165 mot B65oaII, hur kan det då te sig?

Image

En glad överraskning! Lite djupare och lite flackare bas. I själva verket är detta en perfekt lådvolym för B65oaII. I simuleringsprogrammet finns en intressant funktion, nämligen att utifrån ett givet element och tumregler föreslå en passande avstämd låda. Om man gör det för B65oaII föreslås något som ligger mycket nära OD11. Man får här alltså en perfekt anpassning. Det är ju också erfarenheten av lyssning. En OD11 med B65oaII (och T22-diskant) får vem som helst att tappa hakan och är mycket prisvärt.
tobm
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 16 Aug 2008, 13:51

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by tobm »

Otroligt intressant och lärorikt för en novis som jag. Tack! Ser fram emot fortsättningen.

/Tommy
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 87 guests