Skillnad mellan diskantelement?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Skillnad mellan diskantelement?

Post by olaume »

Går i renoveringstankar för ett par OA 116. Hur stor är ljudskillnaden mellan CT62 och T22? Om man nu till äventyrs skulle hitta några CT62. Jag antar att T22 är bättre, men den lär väl kräva att man karvar i baffeln och modifierar delnigsfiltret? Smakar den så mycket bättre att den är värd det?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Skillnad mellan diskantelement?

Post by jansch »

Jag renovwerar just nu ett par OA6typII för en nybliven Carlssonentusiast. Provade med 4st CT62 men har nu konstaterat att bäst ljud/balans upplevs (av mitt öra!) med 2 st CT62 för de som är framåtriktade och behålla MT20 för de 2 diskanter som är bakåtriktade. Renoverade tidigare ett par OA6typ1 och konstaterade samma sak där!

När man mäter och lyssnar på brus verkar ovanstående vara en bra lösning oxå.... (i mitt lyssningsrum)

När jag använder Monacor DT28 dock låter det bäst att byta ut samtliga på OAtypII. Har gjort det på 3 par hittills, varav 2par är mina egna.

PERSONLIGEN skulle jag behålla diskanterna, dom är normalt bra. Eventuellt byta 2 av de som är framåtriktade till CT62 alternativt Monacor DT28. (man slipper filterändringar också)
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

CT62 är i själva verket obetydligt bättre än MT24. Lite mätningar och slutsatser finns på http://www.grafpro.se/kondiskanter.html . T22 är däremot påtagligt bättre. Om man väger kostnad mot förbättring blir dessvärre båda alternativen svåra att ta ställning till. De befintliga MT24 är inte dåliga.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Gjorde för en liten stund sedan en jämförelse mellan ett par OA 12:or med Obi och ett par OA 14 med dom gamla elementen. På dessa OA 14 sitter det dessutom två CT 62 som ersättare till de direktstrålande gamla elementen som gav upp för några år sedan. Och det var stor skillnad vill jag lova. Det här väsande ljudet som det talas om ibland i samband med dom gamla elementen tyckte jag mig nu höra. Första lyssningsintrycket var också att det fanns en diskanthöjning på OA 14, men den lät "syntetisk" (väsandet?). När Madelaine Peyroux sjunger Blue Alert så låter det aningen skrikigt på OA 14 och den närvarokänsla som jag hör med OA 12:orna försvinner helt. Skillnaden kan beskrivas som att på OA 14 så hörde jag en inspelning, och med OA 12 med Obi så kändes det som att hon stod inne i mitt vardagsrum och sjöng.
Jag ska nu sälja mina OA 14, och passade på att för första gången jämföra med mina nyrenoverade OA 12. Det som jag var övertygad om i teorin blev jag nu varse om i praktiken. Möjligen hade jag inte trott att skillnaden skulle vara så stor, men det var den. Diskant- och filterbyte är ett måste tycker jag och väl värt pengarna. Det är visserligen en högst subjektiv åsikt från min sida men jag skulle aldrig kunna leva med mina gamla OA 14 med dom gamla diskanterna. Så stor var skillnaden.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Ett litet tillägg: man behöver inte karva i baffeln när man monterar Obi i 116. Men det blir ju dyrt förstås med filterförändring och nya diskanter.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jaha, man behöver alltså inte göra åverkan på baffeln med Obi-diskanterna? Säkert? Undrar var jag hade fått det ifrån. Då är enda nackdelen alltså priset? Låter ju som att saken är rätt klar. Smådyrt, visst. Men allt som allt går det inte löst på mer än en uppsättning hjul till bilen. Och de låter inte lika bra :D
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jag har bytt till Obi-diskanterna på mina OA 12:or och har dessutom ett par OD 11:or som Grafpro bytt till Obi på. Jag kunde bara skruva i mina Obi hur lät som helst (dom nuddar knappt gallret) och på OD 11:orna kan jag inte se att Grafpro behövt göra någon som helst åverkan vid bytet. Så jag tror knappast att det ska vara något problem med OA 116. (Som med Obi möjligen kan fås att låta lika bra som ett par OA 50.3 även om jag tvivlar).
Post Reply