Nytt faner!

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
svenlemon
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 22 Mar 2011, 09:09

Nytt faner!

Post by svenlemon »

Hej!

Har köpt ett par OA-14 som har rätt dåligt faner, det har lossnat från underlaget på en del ställen och är fult lagat på lådans ändkanter. Har funderat på att slipa ner och lackera, men det är ju faner på högtalarna så det är lite synd. Att byta faner har jag ingen erfarenhet av men jag har sett att det går att byta allt. Vad ska man göra?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Nytt faner!

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Att fanéra om går men är inte jättelätt i mina ögon.

Några vanliga problem är:
- Skarva fanérbitarna snyggt
- Undvika att lim går igenom fanéren
- Få till småytorna
- Hur få till press på ytorna

Tidigare har bröderna Holm i Sala varit bra leverantörer av fanér, antar att de finns kvar.
Vad du skall använda för lim behöver redas ut, fanérlim säljs inte i småskvättar, använda vitlim? Kontaktlim?

Underarbetet spelar ju en viss roll...

Det finns en del trådar i änet om man söker på nätet.

Kom med lite mer funderingar så skall vi se om det inte går att få till det.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 35
Joined: Wed 27 Aug 2008, 16:10

Re: Nytt faner!

Post by Josef »

Nej - inte kontaktlim.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Nytt faner!

Post by jansch »

som sagt - inte kontaktlim! Använd Titebond och stryk bara på lim på lådan.

Fixa följande:
- Skaffa 2st ca 19mm MDF skivor som är lite större än långsidan, respektive lite större än kortsidan på lådan.
- klä ena sidan på MDF skivorna med räfflad gummiduk (Biltema eller Kunze eller nån annan leverantör.

Faner
Om faneren behöver skarvas på bredden (ALDRIG LÄNGDEN!!)
- Gör det genom att skära fanerkanterna (stållinjal)
- pressa ihop skarven (utan lim!) och tejpa HELA skarven med pakettejp (den bruna plasttejpen som är bred)
- Vinkla sedan upp skarven och fyll den med Titebond lim, lägg faneret plant, på med 2 lager dasspapper över skarven och nåt som pressar ner skarven (list eller MDF skiva tvingar)
- När det torkat - skrapa bort dasspappret. Bäst göres detta med sickel (ett fantastiskt verktyg!). Denna sida är nu insidan av faneret dvs limsidan.

Fäst faneret
- Rolla ut Titebond lim som är 10% uttunnat med vatten på HÖGTALARLÅDANS SIDA (en sida i taget och den måste torka så det tar minst 6 timmar per sida). Vänta tills lite av vattnet har dunstat ut och limytan känns klibbig. Läg på lite extra lim runt kanterna
- Lägg på faneret tryck INTE fast det. Nu är det bråttom att lägga på dasspapper eller hushålls papper och sedan MDF skivan med gummiduken.
- På med ett STORT antal tvingar som även når långt in på lådans yta. När jag fanerar OA6 lådor går det åt 12 tvingar.

Innan du fanerar nästa yta:
- Ansa det limmade fanreret så det går kantikant med lådan. Bäst gör man det med kniv (lite grovt) och sedan sickel.

Bäst blir det att först göra baksidan, sedan lånsidorna och till näst sist framsidan. De små listerna på ovankant gör man sist. Om du använder Titebond limmet får du inga som helst problem med att slipa kanterna, limmet klibbar inte som vitlim gör.

Krångligt? Nä - det bästa är att du hela tiden har kontroll över vad du gör och faneret kommer inte att krympa eller spricka.
Lådan kommer inte heller att deformeras. Faneret kommer ju inte att svälla pga av limmet förrän du tvingar fast MDF skivan med det räfflade gummit och då "låses faneret mot lådan (om du förstår vad jag menar)

Janne
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests