Filter OA5-2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Filter OA5-2

Post by tct98 »

I väntan på MMX har jag återställt mina OA5-3 till original OA5-2. Fast riktigt original blev det inte. Dom gamla 9710:orna var riktigt dåliga så jag lyckades få tag i ett par mycket fina att ersätta med. Då originalfiltren var omgjorda till -3 versionen så roade jag mej med att göra egna med hjälp av plexiglasskivor och 1,5 mm elkabel. Blev riktigt bra. Såg då i manualen som finns att ladda ner att kondensatorn skall ha värde 6,8. Lödde dit en sådan tillsammans med angivna spolar och det lät inte alls bra. Skrikigt och vasst. Började läsa på lite om filter och delningsfrekvenser. 9710:an är ju känd för att vara "förhöjd" runt 2-3 kHz. Så jag bytte kondensator till 5,7 istället. Då fick jag en sänkning av diskanten. Det lät bättre men inte bra. Tyckte även att basen var tunn. Fann information på en Dansk sida om orignaldämpningen Dvs storlek och tjocklek på mineralullen. Denna ändring förbättrade basen. Fortsatte att sänka diskanten nu med värde 4,7. Chansade även på att sänka 9710:an genom att löda dit spolen från -3 dvs 0,6mH.
Och helt plötsligt så föll allt på plats. I alla fall i mitt rum så lät det plötsligt fantasktiskt levande. Detaljer kom fram som jag inte hört innan och basen var distinkt som jag aldrig hört från OA5-2 tidigare.
Är nybörjare på det här så jag kanske inte har full koll på allt jag ändrat på men det låter i alla fall väldigt bra.
Förstärkaren är en Denon 2807 och CD maskinen en OPPO DV 980H.
Fick just ett mail att MMX lådorna är på väg med posten. :D
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Filter OA5-2

Post by Martin Dellstig »

Hej!

I originalutförande kan OA-5 uppfattas som påträngande om man står nära pga denna lilla puckel i frekvensgången hos 9710.

Att titta på hur dämpmaterialet ligger i lådan är en bra idé, det har ibland flyttat sig och då låter det inte lika bra längre, hur dämpmaterialet skall ligga står i service manualen som finns för nedladdning men det verkar du ju redan ha koll på.

Det du skriver om ljudet och filtren förvånar mig däremot lite, är alla element rätt och friska? Är allt rätt kopplat?
I original med friska element skulle jag inte dela din uppfattning om OA-5 därav min fundering om elementen.
Kan det vara så att några av diskanterna esssssar?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Filter OA5-2

Post by tct98 »

Vad gäller dämpmaterialet visade det sej att jag hade för mycket i lådan. Bla 95mm i tjocklek istället för 80mm. Trodde inte det skulle påverka så mycket !
Diskantelementen har jag svårt att bedöma. Kanske som du säger och att jag på detta sätt minskat nivån lite. 9710:orna däremot är nästan i nyskick och låter väldigt "levande". Svårt att beskriva hur man uppfattar ljud.
När jag köpte högtalarna så satt faktiskt en kondensator med värdet 4,7. Detta flyttar ju frekvensen uppåt när diskanterna faller i nivå.
Vad jag tror att jag gjort med 9710 genom att byta spole, är att flytta delningsfrekvensen från ca 2200 Hz till ca 1800 Hz och där börjar dom avta i nivå med 6dB per oktav. På så sätt sänktes "puckeln" mellan 2kHz och 3kHz och blev inte så påträngande.
Finns något bra sätt att testa om diskanterna är ok ?

Olav
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Filter OA5-2

Post by haec »

Får jag fråga varför du återställde högtalarna till original? Lät -3 så illa eller var det för att frigöra dom nya elementen till användning i MMX.
Anledningen till att jag frågar är att jag köpt ett par OA5-2 för att konvertera till OA5-3 och nu undrar o det är lönt.
Var köper man lådor till OA5 MMX?
/Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Filter OA5-2

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Byggsatserna kommer att vara beställbara genom Hifikit som det står om i Molt.

I första inlägget står det att elementen skall användas i en MMX och därför plockats ur. I det läget är det ju synd att bara kasta lådorna...

Angående MMX så finns det ju flera områden som utvecklats förbi det som OA-5 var.
Mest uppenbart torde väl den effekten som kommer ur den större volymen, elementet och den förbättrade basreflexlösningen.
Även fler förbättringar finns men detta sticker ju ut mest i mina ögon.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Filter OA5-2

Post by tct98 »

OA5-3 låter jättebra. Tyckte det var så roligt att "meka" med högtalare så när MMX dök upp så bestämde jag mej direkt att bygga sådana. Fast väntan blev lång men i morgon hämtar jag dom.
Tanken är att i ett biosystem ha MMX som front och OA5-2 som bakhögtalare. Vid stereolyssning blir det MMX som gäller. (tror jag ,Ingen har ju hört dom än)
Hoppas att kanske ha dom klara i helgen.

Olav
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Filter OA5-2

Post by Russ »

Hej!

Lite sent,men jag undrar om det är stor skillnad ljudmässigt om man ändrar diskantkondingen i OA-5.3 till
en SCR/MKP 3,9uF istället för 1,8uF.

Per Gulbrandsen gjorde så i sin uppgradering.
Se länk:http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php

Mvh,Jan.
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Filter OA5-2

Post by tct98 »

Det är bara att prova. Skaffa några kondingar med olika värden och testa tills du blir nöjd. Både rummet och personlig smak spelar in.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests