OA-5-3 contra MMX

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

OA-5-3 contra MMX

Post by Örjan S »

Har någon haft tillfälle att lyssna och jämföra ett par renoverade OA-5 typ3 med Ing. Öhmans nykonstruktion med samma högtalarelement?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: OA-5-3 contra MMX

Post by Russ »

Har själv ett par OA5-3 och är nöjd med vad de presterar.Köpte ett par OA5 typ 2 i jakarande för 500:- och uppgraderade dem.Ett klart mer ekonomiskt tillvägagångssätt än att köpa hela "paketet" och börja från grunden.Hurvida ljudet låter i MMX har jag ingen erfarenhet av,men det skulle förvåna mig om det överglänser OA5-3.Det vill säga om man i en blindtest kan peka ut MMX som en klar favorit.
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

Re: OA-5-3 contra MMX

Post by Örjan S »

Jag skrev mitt första inlägg för att jag själv befinner mig i en valsituation. Det är å ena sidan kul att bygga lådor och hela rubbet. Det gjorde jag för LÄNGE sen med popboxen, och senare med (pirat) OA-5. Å andra sidan är jag också i hjärtat en bevarare och ombyggare, som gärna skulle ge ett par gamla OA-5-2 förlängt liv. Men kan man få ut mycket mera med samma högtalarelement monterade i MMX-lådan, så kanske det är värt de extra pengarna. Dock: Än så länge vet vi inte vad den byggsatsen kommer att kosta. Jag talade med HiGFi Kit härom dagen och de väntar på leverans från snickeriet i september och har inte ännu satt något pris.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA-5-3 contra MMX

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Eftersom de båda högtalarna har samma element och grundkonstruktion så torde ju likheterna vara fler än skillnaderna.

Direkt noterbart torde ju vara att basen går något djupare och man kan göra fler roliga saker med diskanterna.
Porten är ju annorlunda mm mm.

Själv tycker jag att det som gjort att jag inte fastnat riktigt för OA-5 är just att den saknar lite längst ned i basen.
Till mycket är den jättetrevlig men inte till allt, detta blev bättre i och med Typ III, MMX torde lösa resten.

Fast detta är ju bara mina uppfattningar baserad på min musiksmak och lyssningsmiljö.
Var och en måste ju ha sin egen uppfattning baserad på vad och hur man lyssnar.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

Re: OA-5-3 contra MMX

Post by Örjan S »

Tack för tidigare inlägg, de hjälper mig att tänka:
Jag har en bashögtalare inkopplad efter förförstärkaren, så slutförstärkaren och OA-högtalarna skall ta hand om mellanbas, mellanregister och diskant. De skall ge luftighet, tredimensionalitet, "väggen försvinner" och allt det där, framför allt när jag lyssnar på klassisk musik. Men lågbasen behöver de inte hantera. Kan man gissa att skillnaden blir mindre mellan de två alternativen när anläggningen ser ut så? Och vid ombyggnad av OA-5 - 2 kan man sätta diskanterna i Y eller någon annan uppställning som Ing. Öhman skissar i sina artiklar om MMX...

PS. Idag kör jag OD11, med nya element, placerade 90 cm över golv. Rimligtvis ger OA-5-elementen mera ljudupplevelse.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests