Grannarna lider av bas!

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Grannarna lider av bas!

Post by C-man »

Hej nu efter en månad har visst grannen under mig fått nog!
19.30 i dag kom hon upp och på ett trevligt men bestämt set förklarat att jag stör, hon hör basen rakt ner till sig!
Så jag följde med ned och lyssnade,mycket riktigt basen var karnse 10-15Db lägre nere hos henne och hon har 3småbarn så det var bara att gå upp och sänka till en löjligt låg volym innan fenomenet upphörde!
Nu har jag mina popboxar på möbelfötter,men yttligare åtgärder måste göras!(att leva utan musik är inget option för mig!!)
Så min tanke är att göra någon form av ljuddämpnings platåer att ställa högtalarna på!
Min tanke är att att köra filtmatta mot golvet sedan en 10cm tjock frigolitskiva med en tunn mdf skiva på,men då Oa högtalare använder golv och vägg för att ge basen rätt stöd så undrar jag nu hur pass stor denna platå måste vara för att inte förstöra ljudet i allt för stor utsträckning?
Funkar inte detta så finns bara en utväg,att överge Carlsson och skaffa elektrostater!
Men jag gillar värkligen ljudet så den vägen hoppar jag slippa gå!

Alla tipps uppskattas!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Grannarna lider av bas!

Post by jansch »

Hej C-man!
Det finns 2 sannolika sätt att störa din granne med bas:

1. Högtalaren vibrerar och det finns en rent mekanisk koppling mellan högtalarlåda och golv. Detta resulterar i stomljud, dvs grannens tak ( som är ditt golv) vibrerar och ger därmed upphov till ljud.

2. Högtalaren skapar ljud i ditt rum, ljudet får sedan golv,väggar och/eller tak att vibrera. ALLTSÅ! Det spelar då ingen roll om du isolerar högtalaren fullständigt från golvet, stomljud genereras ändå!!!! Det kan hända att det är väggarna som leder ner ljudet till grannen (och inte golvet)

Oftast är det nog en blandning av båda i praktiken. Dock, börja med att placera högtalarna tillfälligt på nåt mjukt underlag.T.ex. dynor till en soffa/kuddar/liknande för att testa. Knacka på hos grannen för att lyssna om det blev bättre! Har du tur är det då till största delen alternativ 1 som gäller och då kan du börja tänka på en mer permanent "golv/högtalareisolering".

Personligen tycker jag din ide är god men jag hade nog skippat frigoliten. JAg hade prövat med 13-16mm MDF och sådär 5mm filt mot golvet. Finnas bra filt i tygaffärer som är 2-3 mm tjock, alltså dubbla lager.
När jag mäter frekvensgång på Carlssonhögtalare i mitt lyssningsrum använder jag 18mm MDF och dubbla lager filt (annars svänger parketten med och stör vid mätningen när sinusvåg används)
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Grannarna lider av bas!

Post by C-man »

Anledningen till att jag vill använda frigolit är att jag tror att filt packas med tiden,och där med förlorar sin dämpningsföråga!
och problemet kommer till baks!
Jag vill göra det hållbart!
och frigolit håller formen bra,även om den belastas med 10-12kilo under en LÅNG tid!(10år bör ej vara ett problem!)
jag har gått om 22mm golvspånskiva,kan det vara ett alternativ?
Vidare har jag tänkt att jag kan göra en kudde i dammatta vulkad med ventiler då bör inga vibrationer kunna ta sig vidare,men vad händer då med matematiken Sitg använde?
Det borde göra skillnad!
Lim till detta har jag redan!
Och att köpa 4 st cykelslangar ser jag som en smal sak,MEN vad händer med Stigs principer?
Jag vill inte störa,men jag tittar inte på TV jag lyssnar på musik! och gärna till 4-5 på morgonen!
Suck fan varför gillar jag inte dumburken,och jobbar vanliga tider!
Just nu så hör jag knappt vad jag spelar för jag vill inte störa!
Med mitt PA jag hade innan spelade jag högre utan att störa,men det stod på stativ!
Och stativ och popboxar och Oa5 funkar inte!
för att leva med Carlsson behövs något annat!
SUCK!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Grannarna lider av bas!

Post by C-man »

och att använda mina soffkuddar,nja jag har en dun soffa och att använda det materialet för ljuddämpning låter EXTREMT dyrt!
min soffa kostar 65000kr så dom kuddarna sitter jag hälst på!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Re: Grannarna lider av bas!

Post by leifh »

C-man,

Jag tycker du ska pröva de mjuka fötter som bl a används på OA50 och OA52. Jag har använt Sonic Designs fötter i många år och förutom att de förbättrar ljudet tror jag också att de minskar överföringen av basresonanser till underlaget, dvs golvet. Testa dom!

Leif H
Last edited by leifh on Tue 17 Aug 2010, 13:29, edited 1 time in total.
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Grannarna lider av bas!

Post by jansch »

C-man jag var nog lite otydlig med "soffkuddarna".
Jag menade att du TILLFÄLLIGT skulle nyttja t.ex soffkuddar (eller några täcken..eller några dynor till utemöbler, etc) så du kunde konstatera att problemet var MEKANISK KOPPLING MELLAN HÖGTALARE OCH GOLV som skapade STOMLJUD. Annars är det ingen ide att labba med underlag eller fötter eller nån annat

Du har så rätt - Frigolit sjunker inte ihop. Men några centimeter frigolit är inte akustisk bra dämpande för lägre toner. Alltså, vibrerar ena sida så vibrerar andra sidan oxå....men lite mindre dock.
Det finns t.o.m bashögtalarelement som är tillverkade med nån typ av frigolitkon, KEF B139 var väl en sådan högtalare.......eller var det nån annan plast? (nån som vet?)
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Grannarna lider av bas!

Post by Carl 1918 »

leifh wrote:C-man,
Jag tycker du ska pröva de mjuka fötter som bl a används på OA50 och OA52. Jag har använt Sonic Designs fötter i många år och förutom att de förbättrar ljudet tror jag också att minskar överföringen av basresonanser till underlaget, dvs golvet. Testa dom!
Leif H
Kan inte annat än hålla med. Jag spelar på ett par OA5 type2 just nu som jag har gjort i ordning för försäljning. De har SD-fötter monterade istället för de möbeltassar som sitter där original. Basen känns tightare samt att den fortplantar sig mindre ut i rummet. Enda nackdelen (på OA5 type2) är att högtalaren blir lite ranglig, men det känns som ett mindre problem eftersom jag ändå aldrig är framme och ruckar på högtalaren.

Image

Jag bor också i en lägenhet som är undermåligt ljudisolerad genom tak och golv (30-talsfastighet som inte har gjutna golv). Min granne under har dock inte klagat, inte ens när jag vrider upp volymen på mina OA2212. :)
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Grannarna lider av bas!

Post by C-man »

får bli ett besök hos hifi-kit i morgon,det är väl där dom säljs va?
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Re: Grannarna lider av bas!

Post by leifh »

C-man wrote:får bli ett besök hos hifi-kit i morgon,det är väl där dom säljs va?
Det tycker jag är en bra idé. I jansch inlägg i denna tråd talar han ju om två förklaringar till varför basljud fortplantas till underliggande (eller överliggande) lägenhet. Den rent mekaniska kopplingen bör de mjuka fötterna klara av. Det har testats. Om du spelar så högt att ljudvågorna via luften får vägarna att vibrera tror jag att du har nått ett ljudtryck som är direkt skadligt för din hörsel. På litet längre sikt kan faktiskt effekterna bli att du överhuvudtaget förlorar förmågan att uppfatta nyanser i musiken p g a nedsatt hörsel. Inför detta scenario skulle åtminstone jag välja att spela på något lägre volym.

Tyckte Leif H
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Grannarna lider av bas!

Post by C-man »

Faktum är att jag inte spelar högt alls,bara något över normal samtalston.
men i bland händer det att Infected Muchroms blir ett uns högre endå!
Vill jag lyssna högt blir det i bilen då den anläggningen är mer anpassad för just det ändamålet!
Hemma njuter jag av en smakrikare ljudbild och behovet av extrema ljudvolymer lyser med sin frånvaro!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests