Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Robbex »

Vad är de som händer? Ska hela carlssonplanet bli engelskspråkigt? Inte för att jag har några problem med att förstå engelska men de blir en aning jobbigare att läsa i längden! Dessutom är väl hela Carlsson historien just en bit svensk historia? Det kan väl inte finnas många carlssonlådor utan för sverige... eller gör de verkligen de?
Det känns lite tråkigt att allt ska globaliseras nu för tiden, allt ska va på engelska så alla förstår... inget får vara helsvenskt nu för tiden! De tycker jag som sann patriot är tråkigt, men.... om man kan välja vilken version man vill läsa av engelska och svenska så kan de väl gå för sig!

/Robbex
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Jonathan »

To begin, if you really can read english, why are you posting in this forum?

Anyway, we have decided that it exists many enough of the speakers outside Sweden, we have noticed.

Of course it will be an option to choose between English and Swedish, as on all multi-languaged sites.

CarlssonPlanet had always been adicted to make a site that EVERYONE can use and understand. Therfor this is done.

If we had more webspace we would have 2 forums of course, but now thats not an option, if you want me to, I can make a Swedish section for the forum.

-[Moved to Carlssonplanet.com]
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Jag tycker att andelen utländska besökare (härleder till undersökningen på en annan plats på detta forum) är så pass försvinnande liten att denna tvåspråkiga sörja blir ganska rörig. Det är ju bra att själva carlssonplanet.com är tvåspråkig, men det blir ganska illa att tvinga på folk att använda engelska på detta forum.

Carlssonhögtalare är ett högst svenskt stycke teknikhistoria och audiofilism och skall så hållas. Det är inte många utomlands som bryr sig. Jag stöder visserligen ett engelskspråkigt forum, men INTE till bekostnad av att det svenska försvinner.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by maGot »

Jag känner faktsit några från england som var intreserade av carlsson. Det slutade med att jag fick översätta en del texter och maila dem till dom. Så jag är possetiv till en svensk OCH engelsk carlssonplanet..
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by tux »

Om det är meningen att detta tidigare så utmärkta forum skall förstöras till nåt slags sammandrabbningsplats för skolengelska av glada amatörer så betackar jag mig från alltihop.
Om inte forumet kommer att återgå till ett forum på svenska så att vi får goda debatter, renoveringstips och tweakningstips så ber jag härmed att få tacka för mig.

/Tux aka Pontus


Vee-eight, AVR7000, Rishna, Unholyrishna m.fl., vi synes i verkligheten och på hififorum.nu istället.
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Erik Johansson »

Jag får instämma med Tux men kommer helt kort och gott att som de andra bevisligen också gör att helt enkelt fortsätta hålla mig till svenska på forumet. Jag har svårt att tro att "de gamla rävarna" här på forumet kommer att börja skriva på engelska och hoppas inte heller att så kommer bli fallet i framtiden.

/Erik
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by 12björn »

Instämmer med Erik.

Utgångspunkten för mig att gå in och översätta var att den information som finns på siten också ska göras tillgänglig på engelska och att det upprättas ett engelskspråkigt diskussionsforum.

För dom som som inte vill delta på "den engelska sidan" anser inte jag att det ska bli några större förändringar. Naturligtvis är det välkommet att så mänga som möjligt skriver och deltar även på den engelskspråkiga delen för att de som inte klarar att att läsa svenska också ska få ut nå´t av att besöka "planeten".

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Jonathan »

Lika bra att jag tar det här på svenska då.

Vee-Eight, ta en titt på dessa:
1. Sweden 2433 85.9 %
2. United States 110 3.9 %
3. Norway 69 2.4 %
4. Denmark 43 1.5 %
5. Germany 32 1.1 %
6. Finland 28 1.0 %
7. United Kingdom 24 0.8 %
8. Australia 21 0.7 %
9. Netherlands, The 18 0.6 %
10. Austria 8 0.3 %
11. Greece 7 0.2 %
12. Canada 6 0.2 %
13. Belgium 6 0.2 %
14. Israel 3 0.1 %
15. Brazil 2 0.1 %
16. Switzerland 2 0.1 %
17. Italy 2 0.1 %
18. Greenland 1 0.0 %
19. Hungary 1 0.0 %
20. China 1 0.0 %
21. Argentina 1 0.0 %
22. Japan 1 0.0 %
23. Mexico 1 0.0 %
24. France 1 0.0 %
25. Poland 1 0.0 %
26. Korea 1 0.0 %
Unknown 10 0.4 %
Total 2833 100.0 %
De kan inte ignoreras...

tux, om ditt inlägg som är menat som ett hot, så fungerar det inte riktigt.
Drabbar det oss på CarlssonPlanet om du slutar posta? Nej, inte ett smack.

Jag vill inte peka på något speciellt, men är det inte underligt hur folk kan bli så upprörda för lite engelska och att vi välkommnar icke-svenskar?

Det kan verka som en ändä röra med de olika språkerna, men detta kommer jag förklara i ett kommande PM.

Eller jag kan ta det nu, så här:

I din profil kan du välja mellan 2 språk. Engelska och Svenska.
Om du väljer Engelska blir all forumtext engelsk (t.ex Disable BBCode in this post osv) men däremot blir inte forumnamnen/beskrivningarna ändrade.
Samma sak med om ni väljer svenska.
Då blir det "Inaktivera BBCode i detta inlägg", men forumnamnen/beskrivningarna förblir de samma.

När man först installerar detta forum är allt på engelska.
Sen skapar jag kanske ett forum som heter Discuss Carlsson.

Sen beslutar jag mig för att översätta den engelska forumtexten till svenska.
Men om du väljer den översatta versionen av forumet så kommer forumnamnen fortsätta vara Discuss Carlsson osv. Eftersom de inte är inbyggda från början i forumet.

DÄRFÖR är det rörigt mellan svenska och engelska, om du vill ha något enhetligt kan du ju alltid ändra till engelska i din profil.

Observera också att jag inte är klar med översättningen av forumet.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Robbex »

Jag kanske är dum i huvudet som inte förstår vad de där är för siffror... är de antalet pimpelfiskare på julafton för olika länder eller???

Jag kan tänka mig att dom där siffrorna som räknas upp har med hur många besökare från varje land carlssonplanet har.... eller nåt liknande... då är det alltså 14,1% icke svenskar som besöker sajten, varav några % måste va "fel-surfningar" och några % från länder där dom varken kan svenska eller ens engelska... alltså blir det inte så många % kvar som verkligen kommer från utlandet och som vill veta mer om carlssonhögtalarna...
Jag kan mycket väl ha helt fel..... men de va ju som sagt lite av en gisning....

Sen tycker jag att de enklaste vore att göra 1 version av Carlssonplanet sajten på svenska och 1 på engelska, och sedan samma sak med forumet! Men... va snäll o blanda inte ihop språken so that it ser out som swengelska, it blir very grötigt and it ser not så snyggt out! Översätt gärna swedish posts into the engelska forumet so that the english visitors får ta del av renoveringstips, diskusions och other stuff!
Men jag hoppas att vi svenskar klarar av att läsa dom engelska inläggen... om de nu blir några...

Hur kan du sedan få tux´s inlägg till ett HOT? ett kraftigt ord minst sagt, jag tycker närmare det liknar en liten uppmaning, eller va man nu ska kalla det, där han talar om att han inte gillar de nya stilen på forumet och att han går till ett annat forum om det inte faller honom i smaken!

Jaja, jag hoppas att allt ordnar sig till det bästa nångång.... jag tänker nog inte lämna carlssonplanet på ett tag eftersom jag snart får hem ett par OA12 eller 14 som jag måste ha renoveringstips till ;-)
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är det som händer, ang. översättning till engelska!

Post by Jonathan »

Robbex, dessa siffror är från vilka länder CarlssonPlanet har haft besökare sen den 6 Juli. Alltså inte ens en månad.

Du kan kolla på denna statistik och annat på http://www.nedstatbasic.net/s?id=2427231

Om du läser mailet jag just skickade ut får du lite svar på det här med engelska. Jag tycker också det ser konstigt ut, men du får ha tålamod, det tar en del tid att översätta allting :?

Och angårnde 2 forum får vi se, de tar mycket plats och plats har vi inte gått om längre. Och samma sak med pengar. Men men...
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests