Philips AD9710M/01

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Philips AD9710M/01

Post by masen »

Fick ett par högtalarlådor på köpet när jag köpte en stereo på annons av en änka.

De var monterade i lådan tillsammans med ett par diskanter Philips AD 0160/T8, tyvärr utan delningfilter.
9710:orna ska enligt de uppgifter jag funnit mäta 7 ohm, men dessa mäter bägge runt 5.9 ohm med min enkla mätapparat ;)
Spänstig spider, ej nedhängda, inga skrap, dock ser man solen genom kantupphängningen.

Kassa, eller är de användbara :?:
Det finns alltid någon som vet mer.
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Re: Philips AD9710M/01

Post by faulhund »

Hej,
Det är helt korrekt DC-resistans för en 9710M/01, som har den ovanliga nominella impedansen 7 ohm. Se de Thiele-Small-parametrar som Martin publicerat(<-- länk här). (De är f.ö. ganska lika den uppmätning som Hobby-HiFi gjort nyligen i en test där 9710 klarade sig bra i jämförelse med de moderna bredbandarna!)
I den senare versionen med ferritmagnet, AD9710/M8, har man höjt impedansen till DIN-standarden 8 ohm, d.v.s. DC-resistansen är c:a 6,2 ohm (varvid jag inte är säker på att namnbytet till AD.. var helt synkront med ändringen av talspolen.)
Lycka till med att söka på 9710, OA-5 och OA-6 i detta forum och http://www.faktiskt.se, så hittar du nog länkar till den mesta om dessa klenoder. Av det du skriver verkar de ju fullt användbara! Larsen Hifi kräver 600 SEK per styck för AD9710/M8 i nära nyskick ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Philips AD9710M/01

Post by masen »

Oj, tackar för det uttömmande svaret ang elementen. Jag skulle kanske ha sökt lite mer på CP och Faktiskt om dom.

Jag köpte en liten vintagestereo i mint skick, Kenwood, och fick dessa element/lådor med på köpet.

De har suttit limmade (!)i sina lådor i över 20 år och har under den tiden spelats i början, sedan togs det ur nånting ur lådorna.
Det saknades delningsfilter i lådorna, och enligt ägarinnan så blev det en stroke som satte stopp för detta högtalarprojekt sen.
Nej, det var inga popbox- eller OA5-kopior kan jag trösta ev läsare med, de var dessutom fula & spruckna efter årens lopp

http://www.ladda-upp.com/bilder/36399/9710-bak
http://www.ladda-upp.com/bilder/36400/9710-fram
Det finns alltid någon som vet mer.
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Re: Philips AD9710M/01

Post by faulhund »

Hej,
Trevligt att träffa på en riktig "kantmas" här. (Mina föräldrar kommer från Intrånget.)
Dina 9710 ser ju finfina ut! Jag har sett att man fått uppåt 180 EUR/paret för sådana på http://www.ebay.de, så det är kanske ett bättre tips, om du vill sälja dem. Men jag har i de många skildringarna av OA-5-renoveringar här på forat inte sett någon som råkat ut för sönderspelade 9710. Och om du vet förhistorien med vilken förstärkare de spelats, så kan du ju mäta upp om den ö.h.t. ger en effekt, som skulle kunna vara farlig för 9710, jag förmodar minst 25 W vid montering med dämpkorg. (De är specificerade för 20 W i mindre än 30 l sluten låda och 10 W däröver. Ett byggexempel säger 25 W i 40 l basreflex enligt Philips . Samme man har gjort reverse engineering på OA-5 (uppmätningsritning!) och även varit klåfingrig och "moddat" 9710. Däremot tycks han inte ha fattat att den nog inte var avsedd att lyssnas på rakt framifrån (även om nämnda byggexempel visar det); då blir lägre diskanten för vass. jansch, som givit många goda tips på våra fora, och uppenbarligen många andra carlssoniter tycker om 9710 som uppåtriktat mellanregister. Jag tycker den genom sin storlek samlar övre mellanregistret för starkt för att lyssna på ca 75 grader från sin axel, och föredrar nu mindre element. Men du kan ju försöka bygga något bra med dem. För mig var 9710 en trevlig bekantskap (fascinerande att tänka sig att jag skulle kunna ha hört sådana redan i vaggan för 50 år sedan!), men det får räcka med det ...
Kanterna ska vara tunna så att man kan se kyrktorn igenom dem för att matcha den lätta konen. Reparationstipsen som rekommenderar coating (med gummilagning, fluglim, cykelsolution eller fasen vet) är nog tänkta för de fall de är sprickiga och trasiga. Så renoveringstipsen ska inte läsas som något man måste göra, utan är en samling av erfarenheter ifall det behövs. (Såg just en OA-5 på Tradyra, där man ersatt kanten med skumgummi. Det inte bara såg för dj:igt ut, utan lät nog också så ...)
Däremot, om någon fått för sig att spela AD0160 utan filter, är ju troligt att de är kass. Men det är ju en mindre förlust i så fall; såna kan man ropa in för några tior. I motsats till Troels tycker jag inte alls att de är dåliga, men jag har lyssnat in mig mig på dem sedan 34 år ...
Lycka till
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Philips AD9710M/01

Post by boxerfred »

Hejsan! Debuterar härmed som forumdeltagare någonstans öht. Tänkte att den gode Faulhund läst Gravesen lite för fort eftersom " These tweeters are doing remarkably well compared to any modern dome." och därför verkar överens med vad Faulhund tycker, vad jag kan förstå. 0160/ T4 resp T8 var väl fö dom domediskanter som fanns uppåtriktade i Mirschhögtalana från början, för att lösa motsvarande uppgift som diskantklustret i OA6 & OA5. Och gör det på ett bra sätt imho. Har haft ett par OM 3-28'or sen -77 och fått tillfälle att jämföra med popbox & OA 5'or som jag hjälpt till att renovera efter bästa förmåga.

Jag inbillar mej att T8'an skulle gå an att prova i en kombination med 9710. Om dom nu visar sej vara hela förstås. Med tex ett 12dB's filter vid ca 2500 Hz eller 6 dB's vid kanske 4 khz. Vore spännande att få höra hur det skulle låta. mvh från en nybörjare!










z
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Philips AD0160

Post by faulhund »

Hej, och välkommen i gänget, boxerfred!
Jo, du har helt rätt. Det är väl någon slags hatkärlekt till AD0160 som fått Troels att sätta rubriken, för man har ju sett dem i alla möjliga konstruktioner. Remarkable är ju verkligen att den är så bra för sitt redan 1973 högst överkomliga pris. En uppåtriktad AD0160 "à la Mirsch" var också det första jag testade med, sedan jag kommit över ett par Popbox/OA-5 byggen (se här). Det var milsvida bättre än både Seas 5TV-HF, som satt i från början, och Peerless MT20HFC! Vad jag inte kommer ihåg är om känsligheten räcker till för passiv delning, eftersom jag alltid sedan 1977 använder aktiva filter. Tittar man på de gamla philipskurvorna (se länk i Troels artikel, som även innehåller mätbetingelserna) så har alla element mätts upp så att de ger 96 dB ut i medel, men vid olika effekt, den s.k. operating power. Och just här motsäger databladet sig självt: 4 V skulle motsvara 4 W i 4 ohm, men svepet är gjort vid 3 V. I alla fall är det högst rimligt att T4 skulle ge 95 "2,83-volts-decibeller" och T8 92, som Troels mätt upp. (Det är ju helt klart montering C hos Troels, som är den rätta: Till mina byggsatslådor hörde en plastring, som fyllde upp spalten vid montering framifrån. Montering bakifrån förekom väl i gjutna bafflar, som var "frästa" på baksidan.)
Så pröva, pröva! Det är du som ska trivas med högtalarna, ingen annan.
Det finns också flera varianter hur man hanterar de beryktade diskantresonanserna hos 9710 över 3 kHz, från att låta den gå helt odelad hela spektrat upp som i Kolboxen till att vinkla 9710 mot taket och lägga till ett milt, delningsfilter som i Pobboxen/OA-5 (elektriskt 2,5 kHz, men akustiskt långt högra p.g.a topparna.) Och så Troels då förstås, som gör komplicerade passiva filter med sugkretsar, som kompenserar topparna ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Philips AD9710M/01

Post by masen »

Hmmm, kantmas, jag har väl aldrig hört på maken ;)

Kanten ser precis ut som du beskriver den, tyvärr ser jag inte kyrktornet i "Skäve" igenom det.

http://www.ladda-upp.com/bilder/36542/9710m

Hm, kanske man ska med sig elementen ner till brorsan i Berlin till hösten och sälja dom, hm.
Nä, de lär väl hamna på Tradera vad det lider efter semestrarna.

Välkommen boxerfred till nördarna
Det finns alltid någon som vet mer.
boxerfred
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sun 31 Aug 2008, 21:20

Re: Philips AD9710M/01

Post by boxerfred »

Man tackar för välkomnandet! -Hmm, kanterna ser fina ut. Skulle det finnas onödigt stora hål nånstans kan dom tätas. Själv brukar jag använd textllim och en fin pensel, fuktad i vatten.
Men varför inte fullfölja det av stroken avbrutna projektet? Om lådorna är fina kunde det bli ett kul försök som det vore trevlig att läsa om i DIY-delen! mvh bf
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Philips AD9710M/01

Post by masen »

Här hemma har "regeringen" satt stopp för vidare projekt :roll:
Det finns alltid någon som vet mer.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Philips AD9710M/01

Post by jansch »

Masen - regeringen....hmmmm, det är ju val i höst.....glöm inte dina demokratiska rättigheter. Du kan ju åtminstone hota litegran
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests