Oppo 83se

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Oppo 83se

Post by Gurraman »

Hej,
Jag har äntligen hamnat på en nivå där jag sitter nöjd med min anläggning och allt låter som jag vill att det skall göra ( förutom riaa´t som skall bytas ut).
Vad skall jag göra nu? Inget att drömma om länge, inget att trixa med...skall jag bara sitta nöjd och lyssna på musik??
Skämt åsido, nästa steg skulle kunna bli att få bort lite "lådor" , fjärrkontroller och sladdar.
Min anläggning ser i dagsläget ut såhär:
Marantz 7001K.i.s - Audioquest Columbia - Pathos Logos - Acoustic Zen Santori - Oa-2212 + 2 x Velodyne 800 Ultra.
Squeezebox Classic - Kommer inte ihåg namnet digitalkabel - Qln (gammal stor dac) - AQ Columbia - Pathosen osv...
Luxman Pd-375(vacuum svarv) - kasst riaa - in i Pathosen.

Jag har läst lite om Oppo 83se. Är det någon som lyssnat på denna apparat? Skulle denna kunna matcha min cd-spelare ljudmässigt.
Jag är som sagt mycket nöjd med ljudet från min cd-spelare och ifrån sb- dac kombinationen.
Vad gäller bild delen så har jag en 2 år gammal samsung dvd för ca. 800 spänn (funkar bra). Inte det som jag prioriterat mest.
Har Oppo´n digitalingång så att denna skulle kunna användas som dac?
I så fall skulle jag kunna ersätta cd´n, dac´en och dvd´n med en apparat.
I detta fall så skulle jag med övertalig cd,dac, dvd kunna påta ihop en anläggning i källarn då jag redan har en hyfsad förstärkare (Onkyo a-9755) liggandes.
Om någon har råd, intryck att dela med sig av så vore jag mycket tacksam.

Mvh
Gurraman
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Oppo 83se

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Per Gulbrandsen har talat en del om den, har du läst vad kan skriver i nyhetsbrevet?
Han uttalar sig ju ganska positivt.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Re: Oppo 83se

Post by Gurraman »

Hej Martin,
Tack för ditt svar.
Jo, jag har läst på rekommenderad elektronik samt kollat runt på olika forum.
Oppo´n verkar ju ha fått översvallande positiv kritik. Testats mot bla.Mcintosh cd-spelare mm.
Gällandes omdömet av Gulbrandsen så får den ju sin positiva kritik i jämförelse med dvd/cd spelare. Skriver vidare att den har "alla digitala IN och UTgångar man behöver".
Jag undrade mer hur den står sig mot en dedikerad cd-spelare typ min Marantz SA 7001 K.I.s. Min Marantz är kanske inte världens "bästa" cd-spelare, men den spelar mycket fint ihop med min övriga elektronik och passar mitt högst personliga ljudideal, speciellt lirandes sacd.
SE och Nuforce edition verkar MYCKET intressanta, vad jag kunnat tyda mig till så verkar den dock ej ha någon digitalingång - tvärt emot vad Gulbrandsen skriver. Stämmer detta?

Gurraman
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Oppo 83se

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Eftersom jag inte har den själv kan jag inte svara.

Det stog om Oppo i sista numret av Hifi & Musik, det kanske kan vara värt att kolla?

Sedan vet jag inte om alla Oppo är samma, det förekom en del privatimport tidigare, innan svensk variant fanns.
Jag vet inte om de varit likadana som de som sålts nu.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Re: Oppo 83se

Post by Gurraman »

Tackar igen för ditt svar Martin,

Sitter på Atlanten och jobbar, men skall köpa Hifi och Musik så fort jag kommer hem :)

Mvh.
Gurraman
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Oppo 83se

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Fast ibland är hjärnan inte med, skall vara Ljud & Bild (Elektronikvärlden) www.ev.se.

Det är där det står om Oppo, jag kom ihåg fel. :oops:

de testa den i alla tre utföranden.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Oppo BDP-83SE

Post by lennartj »

Digitalingång på Oppo BDP-83SE ?
Nja och nej.
Den har Ethernetanslutning och med Firmware Main Version: BDP83-48-1224 Loader Version: BE2650 or BT0350 Sub Version: MCU83-25-0811 från 5 januari finns bl.a.
Experimental feature - home network streaming. This feature can be accessed from the "My Network" icon in the "Home Menu" screen. It requires a DLNA-capable media server running on your computer. The supported media types are the common set of what the player can decode and what the media server can stream.

I förrgår kom ny Firmware Main Version: BDP83-50-0424 Loader Version: BE2710 or BT0410 Sub Version: MCU83-27-0326
I Release notes nämns inget om förbättring av DLNA-stödet (och det är kanske inte huvudproblemet), så man får väl anta att allt strul som nämns i detta forum
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... light=oppo
fortsätter.
Såvitt jag har förstått har Slimserver som många använder till Squeezebox inget stöd för DLNA/UPnP utan man måste Installera en annan DLNA-kapabel server, helst Twonky Media Server för att ha en rimlig chans att hacka sig vidare.

Under FAQ hittade jag:
*What formats are supported?
Different formats are available for media streaming than playback from USB devices. They currently are:

* jpg
* mkv
* mp3
* mpg
* png
* vob

Other formats require transcoding.

Twonkymedia Server can be configured to stream compatible formats and transcode unsupported video. The transcoding documentation is poor. Many have reported issues getting it to work.

Det finns exempel på transcoding för FLAC, men jag är ännu okunnig om den processen levererar bit-korrekt ljuddata över nätet som Oppon kan hantera med full upplösning.
Dessutom söker jag medel att spela upp HRx filer från Reference Recordings som är 176,4 kHz 24-bit WAV-filer
http://www.referencerecordings.com/HRx2.asp
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Re: Oppo 83se

Post by Gurraman »

Sicket svar Lennartj :D
Tack för tiden du tog dig att berätta om Oppo´n.
Eftersom jag är nöjd med ljudet från min anläggning och endast tänkte "förenkla" allt genom att skaffa Oppo´n, så faller detta tyvärr på att den inte har digitalingång och ej kan spela upp Flac ( rippat precis allt i detta format) från min SB.
Synd, verkar vara en mycket trevlig spelare i övrigt.

Gurraman
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests