OA51-frågor

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
JTarnstrom
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 27 May 2007, 22:37

OA51-frågor

Post by JTarnstrom »

Lite frågor om OA51. Som en bakgrund kan sägas att jag med mycket goda resultat lyckades integrera en sub (SVS pb10-isd) med mina piP:ar och jag är nyfiken på om det funkar även med OA51. Subwoofer tilltalar mig eftersom jag slipper tänka på externa delningsfiler och slutsteg för drivning. Dock förutsätter SVS:en ett externt delningsfilter, vilket jag inte har för tillfället (körde via hembioreciever förut), så den är inte aktuell att pröva tillsammans med OA51.

1. Om man vill använda subwoofer till OA51.x, vad ska det vara för branthet på delningen?
2. Baselementet på OA51.3 är ju inte helt korrekt avstämt, som jag förstår det. Elimineras besvären helt vid delning ovanför 50Hz?
3. Kan 8542 användas till basmoduler? Vilka anpassningar behövs i så fall göras av befintliga modulbyggen som har redogjorts för (i första hand OB51)? Det blir ett par nästan nya 8542 över efter en uppgradering, nämligen.
4. Hur ser statusen ut vad gäller uppgraderingssatser till OA51? Är intresserad av .2 och .3 i första hand.
5. Är det nya uppgraderinggsatser på gång från SSC? Vill ju inte uppgradera bara för att veckan senare upptäcka att det har kommit en .4.

Slutligen, rekommendationer på subwoofer tas tacksamt emot. Jag är ingen basnarkoman utan är främst ute efter lite högre nivå, djupare ned i registret, samt att avlasta högtalarna för ett renare mellanregister. Jag har inte mätt men jag ligger nog långt ifrån de ljudnivåer som närmar sig max för högtalarna.

Tackar på förhand,
JT
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests