F87 som mellanregister i OA6 II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

Jag startar här en parallell tråd till OA-6.2-bas-tråden. Jag har beslutat mig för att testa Visaton BG20 som baselement i mina OA-6.2:or. T22-diskanter är redan införskaffade. Jag har dock grunnat mycket på hur jag ska göra med mellanregistret. När jag ändå är igång vill jag gärna gå så långt som möjligt, dvs uppgradera allt som går med dagens utbud.

Bristen på specifikationer för F87 är förstås besvärande, men de som provat elementet säger att det låter bra. Jag har visserligen inte sett några rapporter om hur det beter sig i OA-6, endast OA-5, men jag förmodar att själva mellanregistret låter liknande även i OA-6. Det som oroar mig är att jag renoverar bort "själen" i dessa högtalare genom att byta ut 9710:an även i mellanregistret.

Jag välkomnar inlägg från folk som övervägt uppgradering av sina OA-6:or; hur har ni resonerat när det gäller mellanregisterelementet? De som jämfört 9710 och F87 får också gärna komma med beskrivningen av intrycket just av mellanregisteråtergivningen; finns det karakterisktiskt "varma" från 9710 kvar?
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag kan inte säga något om hur det blir i OA6 typ 2 men i OA-5 typ 2 blev själen verkligen inte bortopererad vid byte till F87/T22!
Möjligen blev bristen på lågbas i OA-5 mer uppenbar då resten blir så bra.

De övre registren är ju samma för OA-5 och OA-6 typ 2 så det borde ju innebära att den biten fungerar bra.

Vad gäller f87 är ju en del publicerat hos Hifikit:
Membranarea: 214 cm²
Membrantyp: CM-pulp
Impedans: 9 ohm
Frekvensområde: 28 - 12 000 Hz
Effekttålighet: 80 W
Känsl.: 94 dB (stigande t. ca 105 dB i disk.området i noll gr. strålningsriktning)
Resonansfrekvens: 39 Hz
Vas: 0,11 m3
Qt: 0,34
Re: 6,2
Le: 0,15 mH (i diskantregistret)

Sedan det här med basar till OA-6.
Jag har inte kollat så mycket på OA-6 typ 2 eftersom jag inte har någon själv men det som åtminstonde slår mig är ju att åtminstonde pappersmässigt så verkar BG-20 ha låg känslighet i basområdet.
Ser på pappret ut som ungefär:
200 Hz: 90 dB
100 Hz: 86 dB
50 Hz: 82 dB

Nu minns jag inte exakt hur siffrorna ser ut ör F87 men jag har för mig att de var lite högre.
Uteffekten på basförstärkaren i OA6 typ 2 är ju begränsad så det gäller att inte slösa bort den i onödan.


Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by jansch »

Jämför man frekvensgången/känsligheten (de officiella dokumenten )på Visaton BG20 och Philips 9710M8 är dom GANSKA LIKA i nedre registret.
F87:an är ju svårare att bedöma då det inte finns någon frekvenskurva tillgänglig. När våglängden börjar bli kort i relation till membrandiametern (= diskantområdet) så blir känsligheten hög "on axis", även på 9710 och BG20.
Man kan bara hoppas på att F87 uppför sig ungefär som både 9710 och BG20.....

Jag kan (och ska mäta) 9710 i relation till BG20 i OA5 låda först och främst....när jag får tummen ur.... Har inte orkat greja sedan jul.
I OA6typ2 är det ju en baggis att ändra på förstärkningen(om det skulle behövas) genom att bara ändra på ett motstånd och kostar inget (nåja, några kronor i en styck)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by jansch »

Glömde ju säga...F87 bygger väl på Visaton B200 elementet? eller har jag missat nåt? Om inte Xmax är väsentligt mindre än på B200 tillsammans med högre impedans och lågt Ri , borde F87 inte ha högre känslighet. Synd att man måste gissa istället för att ha tillgång till grundläggande data......
B200 och BG20 har likvärdig känslighet - jämför frekvensgång.

Jag tror definitivt inte OA5 själ blir "bortopererad" av byte till F87, inte heller med B200, BG20 eller för den skull med Fostex 207. Själen i OA5 är ju den lite "stickiga" presenshöjningen som är så typisk för de flesta "fullrange" 8 tummare. I sig inte bara 8 tummare utan även 10:or och 12:or. Typiskt "modeljud" på 60-70talet för popband (Hollies, RedSquares, Shanes, TheWho, mm), 12tums Philips AD6200M och ytterligare förstärkt med Shuremick:ar av typ 545 eller 565 gav hård markering av konsonanterna "S", "P", "F" och "T" ......Sen kom Beatles.....och långsamt försvann "S":en som lät som en gassvets..
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det är kanske ingen jätteskillnad men B200 verkar ju till och med ha lite sämre känslighet i området runt 200 dB Jämfört med BG20.

Jo jag vet att att man kan justera förstärkningen genom att mecka lite, däremot är det ju så att det är lite svårare att höja max-effekten på förstärkaren menade jag. Känslighet & effekt ==> SPL och då menade jag att det är onödigt att välja element med låg känslighet eftersom tillgänglig effekt är begränsad.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

Diskussionen om lämpligt baselement kanske egentligen borde äga rum i tråden om just F87 som baselement i OA-6.2.

Men för att klargöra det du skriver, Martin; än så länge finns väl inga mätningar tillgängliga som visar hur känsligheten för F87 varierar med frekvensen? Att uttala sig om hur bra eller dåligt ett annat element är i känslighetsavseende i jämförelse med F87 går väl därmed knappast i detta läge.

Som jansch och du själv har påpekat har B 200 (som F87 baserats på) något lägre känslighet i basen än vad BG 20 har, även om skillnaden är liten. Hur det ligger till med F87 är mig veterligen ännu inte offentliggjort.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!


Vill passa på att förtydliga att om man läser dessa texter så ser ni att jag inte gjort någon jämförelse mot mellan B200/BG20 kontra F87, just för att jag inte kommer ihåg hur känsligheten var i basområdet. Dock har jag för mig att den var lite högre än de nämda men utan att ha kurvorna i handen kan jag inte uttala mig bestämt.
Däremot så baserat på en snabb blick på papprena så hade jag nog valt BG20 framför B200 som bas om jag själv skulle välja mellan enbart dessa 2.
Både för känsligheten och priset.
Fast det är ju inte en utvärdering av elementen utan endast baserat på en snabb koll på deras teoretiska data från hemsidan.

Från SSCs sida har OA-6 typ 2 inte prioroiterats så högt tidigare då mycket få intresserat sig för den, den är lite ovanlig och ingen av oss har haft den som sin personliga favorit.

Det står en del att läsa om F87 i nya Molt för dem som är intresserade.
(Samma info finns också i nyhetsbrevet under OA-5 MMX)

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

Martin Dellstig wrote:Vill passa på att förtydliga att om man läser dessa texter så ser ni att jag inte gjort någon jämförelse mot mellan B200/BG20 kontra F87, just för att jag inte kommer ihåg hur känsligheten var i basområdet. Dock har jag för mig att den var lite högre än de nämda men utan att ha kurvorna i handen kan jag inte uttala mig bestämt.
Jag har läst nyhetsbrevet (dock inte MoLT då jag inte är LTS-medlem) och det som står skrivet om F87 är onekligen mycket intressant. Dock är jag själv inte beredd att lägga totalt 6000:- på en uppgradering till F87 i mina OA-6.2:or om det inte ges några besked om känsligheten över hela registret, vilket jag tycker man kan förvänta sig i den här prisklassen. Jag känner också till andra OA-6-ägare som delar den åsikten.

Eftersom du hänvisar till kurvor över F87 finns ju tydligen sådana. Jag tror att det vore en god idé att publicera dessa på CarlssonPlanet eller Hifi Kits hemsida om man vill stimulera försäljningen av elementet.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

jansch wrote:Jag tror definitivt inte OA5 själ blir "bortopererad" av byte till F87, inte heller med B200, BG20 eller för den skull med Fostex 207.
Av ren nyfikenhet: hur tycker du Fostex FE207E fungerar i jämförelse med 9710 (som trots allt är det man bör utgå ifrån)?

http://www.fostexinternational.com/docs ... 07erev.pdf
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by jansch »

Daniel, jag har ännu inte fått tummen ur med Fostex. köpte några före jul till mitt senaste OA6typ2 projekt och har bara lyssnat med dom provisoriskt - Inga mätningar och taskiga filter.
SKÄLET TILL ATT JAG VALDE Fostex är att det finns en annan forummedlem som har nyttjat Fostex som mellanregister och kör en Sub "i botten".
Det låter riktigt BRA med Fostex och den MÄTER dessutom bra. Man HÖR att att den är renare än 9710 men har likartad presenshöjning som är OA5 och OA6typ2:s "själ".
Presenshöjningen är ju så brant att filtret bara dämpar höjningen något! Jo jag VET att det mesta beror på riktverkan men det är ju det som är så intressant med att högtalaren är riktad uppåt. On axis, som sagt, låter all musik som the Hollies i 9710M....med Graham Nash:s pipiga stämma...
Rent subjektivt är Fostex ännu "rappare" än 9710 (korta insvängningsförlopp). Och jag hävdar ju att redan 9710:an är riktigt bra på transienter, bara den slipper jobba med basen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests