F87 som mellanregister i OA6 II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

När det gäller tonkurvan för F87 har jag ställt frågan till Hifi Kit som meddelat att man har efterfrågat en sådan från Ingvar Öhman och återkommer när man fått besked från honom.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by jansch »

O.K. Jag hoppas vi då får se både frekvensgång med impedanskurva samt inte minst några tillhörande polardiagram så man ser avlösningen i konen.
Sten Elvin
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 20 Oct 2008, 16:44

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Sten Elvin »

Du hävdar att 9710:an är bra på transienter. Jag vet att då (i tidernas begynnelse) Radionämnden på Tekniska Högskolans studentkår skulle skaffa högtalare, ratades Kolboxen just pga dålig transientåtergivning. Kanske beroende på förstärkaren och inte högtalar elementen?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag kan inte uttala mig om något annat än 9710 i detta fallet men den har utmärkt transientsvar så det var nog ialla fall inte elementet som gav detta beslut.

Andra tillkortakommanden finns hos 9710 men detta är inte ett av dem.
Främst tänker jag ju då på effekttålighet och den vassa klangen i nollgradersriktningen.

Med vänlig hälsning

martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by jansch »

Sten - Det var intressant information!
Jag har aldrig lyssnat på Kolboxen men den borde ju inte allmänt vara sämre än t.ex OA5.

Jag har visserligen mätt på 9710M (inte den högohmiga versionen AM) men kommer inte ihåg och har ingen dokumentation kvar (det var 30 år sedan).
Vad jag minns var den extremt taggiga/puckliga frekvensgången över 1kHz som är så typisk för bredbandare och i synnerhet sådana med dubbelkon.
Man ska dock inte hänga upp sig på "onaxis" mätningar, gör man flera mätningar med några graders förskjutning från o-axeln förändras kurvan hela tiden. Den totala energin från elementet verkar vara helt OK och det är ju det du nyttjar i en högtalare som OA5.

Jag måste alltså medge att när jag säger att den är bra på transienter så är det min hörsel som tycker det! Den presenshöjning som finns är också en typisk "flörtis" - det låter tydligt om konsonanterna, framförallt "s", "p" och "t" ljud. "S" ljuden är kanske inte helt rena men det mesta av "whiskyslöjorna" kommer från MT20 diskanterna.

Vad jag också verkligen gillar med 9710M är den "torra" basen som uppnås i både OA5 och OA6typ2. Helt fri från bumlighet om än lite tunn. Allt är relativt (och det jag skriver är subjektivt!) men det är fortfarande svårt att hitta nåt som låter bättre inom rimligt pris. 2212:0r t.ex. med originalelement är inte lika rappa i basen. Dock är t.ex. ELAC:s högtalare bättre.... och borde ju vara det när man betalar 10-12.000:-

Usch, det blev för mycket subjektivt. Ta det för vad det är.... mina sönderspelade öron.
prozac
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Tue 16 Mar 2010, 17:44
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by prozac »

Är det bara jag som tycker detta element från Visaton visuellt liknar F87? Om man jämför parametrar verkar Ino modifierat b200 för att få till egenskaper som passar i en uppdaterad oa5.

http://www.visaton.de/de/high_end/breitband/b200_6.html
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Daniel »

För att avrunda denna diskussion vill jag säga att jag numera spelar på helt uppgraderade OA-6 typ 2 med Obi T22-oa-diskanter, F87 som mellanregister och BG20-basar. Slusteg och delningsfilter har avpassats efter de nya elementen. Sammantaget låter det mycket bra över hela registret och jag tror inte att jag under överskådlig tid kommer att byta dessa högtalare mot något annat.

När det gäller tonkurva för F87 står det efter kontakt med Hifi Kit och Ingvar Öhman klart att någon sådan inte kommer att ofentliggöras.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 151
Joined: Sat 03 Oct 2009, 20:44
Location: Suomi/Finland

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Villee »

Några bilder vore bra att ha :) Själv har jag tänkt att byta gamla Peerless MT20 diskanterna från mina OA-6 II till T22-OA. Om jag hade pengar :D
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by grafpro »

Martin Dellstig wrote: Vad gäller f87 är ju en del publicerat hos Hifikit:
Membranarea: 214 cm²
Membrantyp: CM-pulp
Impedans: 9 ohm
Frekvensområde: 28 - 12 000 Hz
Effekttålighet: 80 W
Känsl.: 94 dB (stigande t. ca 105 dB i disk.området i noll gr. strålningsriktning)
Resonansfrekvens: 39 Hz
Vas: 0,11 m3
Qt: 0,34
Re: 6,2
Le: 0,15 mH (i diskantregistret)
Uppgifterna om F87 stämmer inte ett skvatt. Verkligheten är:
Re 6,6ohm
Fsa 46,3Hz
Qms 3,73
Qes 0,66
Qts 0,56
Mms 10,7g
Sd 213cm2
Cms 1,1mm/N
Rms 0,83kg/s
Vas 70liter
Bl 5,6N/A
Sp 92,3dB/1W/1m
Xmax 3,5mm

Fs och Qts är i en annan klass, dvs det är ett helt annat slags element än vad som påstås. Detsamma gäller för övrigt B65oaII, vars uppgifter hos HifiKit är totala fantasier. Jag tror SSC skojar en hel del med oss.
Daniel wrote: När det gäller tonkurva för F87 står det efter kontakt med Hifi Kit och Ingvar Öhman klart att någon sådan inte kommer att ofentliggöras.
Ingen annan leverantör gör så och kommer undan med det. Här är den:

Image

Den är i själva verket identisk med Visaton B200. Ganska besvärlig tonkurva men bra och låg distorsion. (Obs att skalan är 100dB mot vanligare 50dB - ojämnheterna ska fördubblas för att jämföras med kurvor i 50dB-skala.)
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: F87 som mellanregister i OA6 II

Post by Ragnwald »

Se på tusan. :shock:
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests