Filtermodifiering
Filtermodifiering
Hejsan!
Jag är vansinnigt sugen på att uppdatera mina 70-tals modeller med nya obi diskanter och B65 II. Uppfattningen jag får via renoveringslänken är att det bara är att byta ut elementen utan någon förändring av filter? Stämmer detta eller kommer mätvärden på de nya elementen presenteras tillsammans med filtermodifiering. En nybörjare som jag, och fler med mig antar jag, behöver denna info för att vara säker på att man har gjort allt som går (åtminstone gällande element och filter) för att få en så bra ljudbild som möjligt ur dessa högtalare.
Vore hemskt tacksam om det kunde yppas någon information angående detta.
Med Vänliga Hälsningar Animus
Jag är vansinnigt sugen på att uppdatera mina 70-tals modeller med nya obi diskanter och B65 II. Uppfattningen jag får via renoveringslänken är att det bara är att byta ut elementen utan någon förändring av filter? Stämmer detta eller kommer mätvärden på de nya elementen presenteras tillsammans med filtermodifiering. En nybörjare som jag, och fler med mig antar jag, behöver denna info för att vara säker på att man har gjort allt som går (åtminstone gällande element och filter) för att få en så bra ljudbild som möjligt ur dessa högtalare.
Vore hemskt tacksam om det kunde yppas någon information angående detta.
Med Vänliga Hälsningar Animus
OA116 Svarta / OA116 Valnöt
OA2212 Svarta / OA2212 Valnöt
OD11 Svarta / OD11 Valnöt
OA12 Svarta / OA12 Valnöt
OA14 Svarta / OA14 Valnöt
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Filtermodifiering
Hej
Att sätta in de nya kondiskanterna (T22oa) låter sig INTE göras utan filtermodifiering!
Kika på elementen på Hifikit
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2725
Där kan du också se filtret som används.
Med vänlig hälsning
Martin
Att sätta in de nya kondiskanterna (T22oa) låter sig INTE göras utan filtermodifiering!
Kika på elementen på Hifikit
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2725
Där kan du också se filtret som används.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hejsan och tack för det snabba svaret!
Jag såg den något kladdiga ritningen över filtermodifieringen gällande obi diskanterna när de först anlände till HIFI-Kits försäljning. Jag blev ärligt talat något besviken av det mer eller mindre oseriösa intrycket av filterritningen. Dock är det inte sagt att den är funktionell =). Själv är jag mer eller mindre styrd av perfektion men jag antar att om jag väl sätter mig in i de något nu mer förtydligande filtermodifieringarna (dock fortfarande "kladdiga =) så löser jag det alldeles säkert. Men jag måste erkänna att jag gärna hade stöttat Carlsson planet om riktiga (datoranimerade) och tydliga filtermodifieringsritningar hade funnits till försäljning, som det gjorde tidigare.
Jag läste att SSC skulle ta fram filtermodifiering för glada hemmapulare som enbart vill använda B65 II (8 Ohm) vid sina renoveringar av högtalare där 16 Ohm eller 5,3 Ohm tidigare använts. Min förhoppning är att det även då görs tydliga filtermodifieringsritningar över obi eftersom jag anser att även det skulle vara något att stoltsera med som Carlsson anhängare. Jag kanske är överdrivet lycklig över mina exemplar men faktum är att de representar inte bara ett överträffande ljud utan också en stilistisk fullträff blandat med svensk ljudhistorik. Man ska känna sig stolt som Carlsson anhängare och allt vad det innebär, även om det så bara råkar vara filtermodifieringar =)
MVH Mattias alias Animus
Jag såg den något kladdiga ritningen över filtermodifieringen gällande obi diskanterna när de först anlände till HIFI-Kits försäljning. Jag blev ärligt talat något besviken av det mer eller mindre oseriösa intrycket av filterritningen. Dock är det inte sagt att den är funktionell =). Själv är jag mer eller mindre styrd av perfektion men jag antar att om jag väl sätter mig in i de något nu mer förtydligande filtermodifieringarna (dock fortfarande "kladdiga =) så löser jag det alldeles säkert. Men jag måste erkänna att jag gärna hade stöttat Carlsson planet om riktiga (datoranimerade) och tydliga filtermodifieringsritningar hade funnits till försäljning, som det gjorde tidigare.
Jag läste att SSC skulle ta fram filtermodifiering för glada hemmapulare som enbart vill använda B65 II (8 Ohm) vid sina renoveringar av högtalare där 16 Ohm eller 5,3 Ohm tidigare använts. Min förhoppning är att det även då görs tydliga filtermodifieringsritningar över obi eftersom jag anser att även det skulle vara något att stoltsera med som Carlsson anhängare. Jag kanske är överdrivet lycklig över mina exemplar men faktum är att de representar inte bara ett överträffande ljud utan också en stilistisk fullträff blandat med svensk ljudhistorik. Man ska känna sig stolt som Carlsson anhängare och allt vad det innebär, även om det så bara råkar vara filtermodifieringar =)
MVH Mattias alias Animus
OD11 Svarta / OD11 Valnöt
OA12 Svarta / OA12 Valnöt
OA14 Svarta / OA14 Valnöt
Filtermodifikationer finns både som bild och text på "kondiskanter genom tiderna" på Carlsson Illuminati, faktiskt.se. Författaren, Grafpro, tillverkar även filter för samtliga modeller ([email protected]), 1500 kr för ett par. Jag har följt hans anvisningar på tråden och på två timmar lyckats löda nya filter till mina OA 12:or. Resultatet: OA 12.4 (eller 5) tillsammans med XTZ Class A 103 överträffar allt jag hört i Carlssonväg hitills. (Har inte lyssnat på OA 50 LE än). Kort sagt: OA 116 är inte längre drömhögtalaren. Kanske med Obi men, vem har råd?
Hej i vilket läge har du satt tonbyglarna i dina oa12.momus wrote:Filtermodifikationer finns både som bild och text på "kondiskanter genom tiderna" på Carlsson Illuminati, faktiskt.se. Författaren, Grafpro, tillverkar även filter för samtliga modeller ([email protected]), 1500 kr för ett par. Jag har följt hans anvisningar på tråden och på två timmar lyckats löda nya filter till mina OA 12:or. Resultatet: OA 12.4 (eller 5) tillsammans med XTZ Class A 103 överträffar allt jag hört i Carlssonväg hitills. (Har inte lyssnat på OA 50 LE än). Kort sagt: OA 116 är inte längre drömhögtalaren. Kanske med Obi men, vem har råd?
Hej.
Har själv provat att snikuppdatera mina OA14 temporärt till OA12.
Blev så nöjd att jag beställde 4 diskanter till o har nu permanent uppdaterat båda högtalarna med nya diskanter o uppdaterade filter.
Har kvar byglingsmöjlighet.
De lät dock redan bra som OA12 (eller OA14-2 som någon skrev i en anna tråd)
Har inte bytt mellanregister utan använder ferritvarianten av orginalelement. Endast omkantning med nya skumkanter
Nu återstår inspelning men är redan nöjd. Spelade lite Le Marc, Cassidy
o Yello. Inte dumt!
Kan även lobba lite för Top Guns soundtrack! Gör sig riktigt bra i Carlsson.
Slutligt:
Har ett par orginalbestyckade filteruppdaterade OA14 som referens o visst e det skillnad.
Jakten på högtalare i denna klassen är över
/Johan
Blev så nöjd att jag beställde 4 diskanter till o har nu permanent uppdaterat båda högtalarna med nya diskanter o uppdaterade filter.
Har inte bytt mellanregister utan använder ferritvarianten av orginalelement. Endast omkantning med nya skumkanter
o Yello. Inte dumt!
Slutligt:
Har ett par orginalbestyckade filteruppdaterade OA14 som referens o visst e det skillnad.
/Johan
Apropå tonbyglar! Jag var så att säga, försökskanin för Grafpro. Och hans första filter hade de av Ing. Öhman rekommenderade värdena. När jag renoverat mina OA12:or så tyckte jag diskanten (tonbygeln i mellanläget) blev aningen för påstridig och flyttade sedan bygeln till största dämpning (-3dB). Men då blev det aningen för dovt. Grafpro provade sedan en annan dämpvariant, dvs 1.5dB, plus-minus åt bägge håll (som nu är standard på hans filter). Jag skulle just skaffa nya motstånd för att montera motstånd med de nya värdena, då jag lite oväntat fick lite bättre ekonomi. Hade länge funderat på XTZ:s Class A 100 D3 och köpte en för att jämföra med min gamla NAD förförstärkare och mina bryggkopplade Rotelsteg. Efter ca 5 minuter hade jag glömt bygelproblemet helt. XTZ kopplad i klass A gjorde susen. Det var som om jag fått nya baselement och den tidigare påstridigheten i diskanten var ett minne blott. Nu tog basen spjärn i rummet och diskanten var silkeslen. Och mellanregistret går bara inte att beskriva. Så mycket information trodde jag det inte fanns på mina skivor. Det var som att tvätta fönster där man tidigare inte sett att det fanns en hinna av smuts. Jag fick i ett slag nya högtalare. Nu ska jag bara köpa en Cambrige 640P eftersom jag har ett svagt, svagt brum på MC-ingången (vad det nu beror på). För min älskade Kontrapunkt A måste få det bra den också. (Använder Cambridge DacMagic 3 som DA-omvandlare. Är aningen "lenare" och lite mer detaljrik, och har aningen större ljudbild än den inbyggda DAC:en som finns i XTZ:an). Nu tror väl alla att jag jobbar på HiFiKit eller Fyndbörsen, men jag fick bara ett infall att införskaffa drygt 20 kilo svenskdesignad men kinestillverkad elektronik. Den var djävligt tung, men för mig var det ett ljudmässigt klipp där min tillfredsställelse var värd samma vikt i guld. Och så slapp jag löda en gång till.
Last edited by momus on Mon 22 Apr 2013, 23:13, edited 1 time in total.
Hej momus!
Intressant att höra om dina erfarenheter. Jag hade en gång ett av Electrocompaniets första slutsteg som också jobbade i klass A. Maken till bra ljud har jag aldrig haft. Det gick tyvärr sönder så jag sålde det vidare till en som kunde laga det. Men jag glömmer aldrig det varma engagerande ljudet. Det är något visst med klass A! Får kanske kolla upp XTZ:s slutsteg.
Hasse
Intressant att höra om dina erfarenheter. Jag hade en gång ett av Electrocompaniets första slutsteg som också jobbade i klass A. Maken till bra ljud har jag aldrig haft. Det gick tyvärr sönder så jag sålde det vidare till en som kunde laga det. Men jag glömmer aldrig det varma engagerande ljudet. Det är något visst med klass A! Får kanske kolla upp XTZ:s slutsteg.
Hasse
OA58.2
Hej JohanJohan_S wrote:Hej.
o Yello. Inte dumt!
Slutligt:
/Johan
När du snikuppdaterade dina OA-14 vilket filter använde du då !
OA-12 rätt av eller.......
Hej Hobbe.
Det stämmer, byggde ett filter med OA12 spec för de nya diskanterna. Utan tonbyglarna inkopplade dock.
Mvh
Johan
Det stämmer, byggde ett filter med OA12 spec för de nya diskanterna. Utan tonbyglarna inkopplade dock.
Mvh
Johan