F87 som bas i OA6 II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Jag har nu haft mina renoverade OA6:or ett par veckor. Gerhard S har gjort ett bra jobb och bytt ut trissorna till nya ( orginal) gjort rent mm. OA6:orna används till datorn, placerade vid skrivbordssidorna med vägg bakom, huvudsakligen för Spotifylyssnande och i jämförelse med det jag tidigare haft till detta, OA12 OA14 och OA5, så är OA6:orna överlägsna. Skulle enkelt kunna beskriva ljudet som "större" ( Vad nu tusan det innebär :-) ) men bra dynamik och ljudtryck. Basen räcker gott och väl till och inga bottningstendenser även vid starkare pådrag, alltså helt annorlunda mot hur dom gamla elementen betedde sig. Det som är gjort med högtalarna är alltså; Baselement utbytta mot Visaton BG20, diskanterna utbytta mot MT24:or, mellanregistret har fått ett brant notchfilter som tar bort ca 6 dB vid 3kHz ( Alltså vid 9710:ans alptopp ), limmat in dämpmattor i mellanregisterkammaren och boostrat basen ( xtra motstånd 5,6 mOhm ) och mellanregistret ( xtra 10uF ) mha lödpenna eftersom jag inte har dom omkopplarna på mina slutsteg.
Däremot vid placering i ett större rum vid en fönstervägg låter dom inte alls bra. Ingen precis ljudbil, tunn bas, lite "trattigt" mellanregister. Jag testade endast ett kort tag i denna position, insåg att jag isf måste möblera om i rummet för att ev få ett annat/bättre resultat, vilket jag inte gjorde. Sammanfattningsvis kan man säga att BG20:an är ett lyft för högtalaren och dessutom till attraktivt pris men min ursprungliga trådfråga om hur F87:an skulle vara som bas, är fortfarande obesvarad. Eftersom jag inte äger nån mätutrustning är alla ljudintryck bara min egna uppfattning och inget annat men allt högtalartestande ( även tidigare med helt andra lådor ) har lärt mig att rummet dom står i är avgörande hur det låter. Kanske kan det också bero på om kablarna är inspelade eller inte :D
Till Jansch: Om du inte har nåt emot det kan jag kanske slå dej en signal framöver så kan vi jämföra våra OA6:or.

//Peter
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests