F87 som bas i OA6 II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Hej !

Är det nån som har erfarenhet av F87:an som mellanregister- eller baselement i OA6 typ 2. Att den borde förbättra mellanregistret är väl ganska klart men skulle den förbättra basåtergivningen ( Med befintlig basbooster ) ?

Mvh Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har inte funderat på hur den skulle vara som ersättare i basen på OA-6 typ 2 förut.

En ska som dock flyter upp är att den negativa utgångsimpedansen bör väl vara anpassad till elementet.
Det innebär kanske att nåon lite mindre anpassning behöver göras i et elektroniska.

Jag skall ta med mig frågan till nästa SSCmöte så får vi se.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Ok. Tack för snabbt svar. Om det nu skulle funka bra med den effekttåligare F87:an som bas är förtås nästa fråga hur basequalizern beter sig när den får betydligt mer effekt i sig än den är van vid. Om det tex uppstår rök...

Mvh Peter
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by jansch »

Först lite information:
- Basequalizern, är egentligen är ett normalt slutsteg men med negativ utgångsimpedans (som Martin skriver) samt några RC filter för att kompensera/påverka frekvensgången.

- Det som verkligen är UNIKT med slutsteget är att man kan tillföra lite likspänning till bashögtalaren. "Intrimning" sker genom att ändra på ett motståndsvärde.
Genom likspänningen kan man då ställa in konens läge, dvs "centrera" konen i axiel led. 9710M som bashögtalare har väldigt lite Xmax - jag har läst 0,7mm (men i praktiken är det lite mer). Det krävs alltså ganska lite konutslag innan högtalaren låter orent. Om då högtalaren/konen dessutom är monterad vågrät riskerar den ju att "hänga ner sig" och de 0,7mm minska ju då drastiskt. De flesta 9710M som har suttit i Carlssonboxar är så nerhängda att man i BÄSTA FALL har hälften av Xmax kvar. Detta gäller även basen i OA6typ2 om intrimning av nämnda motstånd inte gjorts på senaste åren.
Varför då denna redogörelse? Jo, genom intrimning av motståndet kan man få en 40 år gammal OA6typ2 bas låta bättre än vad den gjorde när den lämnade fabriken!

- Du frågar om det kan uppstå rök. Nä, inte av det skälet du antyder. En F87 BELASTAR inte slutsteget mer än en 9710M och, vad jag förstår, har den ungefär likvärdig känslighet vilket medför att du inte behöver "dra på mer" för samma lyssningsvolym.
Dock, det kan finnas EN RISK att slutsteget börjar självsvänga med F87 pga av den negativa utgångsimpedansen och då förstörs säkerligen både slutsteg och högtalare innan du hinner stänga av.
Tyvärr är det ju så att Carlssonplanet/HiFiKit inte vet eller vill släppa den tekniska informationen (alla "småparametrar" samt frekvensgång/impedanskurva) och därför går det inte att göra en bedömning om det kommer att fungera INNAN man köper högtalare för 3000:-/paret.
Dessutom, om det funkar vid en test kan det mycket väl hända att åldring och temperaturförändringar kan vara tillräckligt för att man går över gränsen.


SÅ....
Mitt förslag är att du behåller 9710M i basen på OA6typ2 och eventuellt trimmar in basarna (med motståndet som jag nämner ovan). Du kan också impregnera kanten på konen. Jag använder Biltemas gummilim som jag späder ut lite och "målar på" med liten pensel. Andra använder vattenbaserat kontaktlim.
Andra alternativet är att köpa ersättningselement MED KÄNDA PARAMETRAR och är parametrarna rimligt lika 9710M kommer det att funka utan att det självsvänger.
Du bör dock hålla i minnet att OA6typ2 med intrimmade orginal basar låter ruggigt bra och räcker väl till i normala bostadsrum
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Tack Jansch för en utförlig förklaring. Anledningen till att jag frågar om detta är att jag inte upplever att basen "räcker väl till" utan snarare tvärtom. Det kan förstås bero på det du skriver ovan och ska givetvis kollas. Jag har inte den minsta aning om hur basequalizern ser ut inuti och därför inte heller nån aning om vilket motstånd man justerar med. Är det en trimpot ? Vilka är dom värden på baselementet man bör ha koll på innan man byter ? Iö bör jag kanske invänta vad SSC säger om ersättningselement.

Mvh Peter
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Jag har undersökt baselementen i mina OA6:or och man kan nog säga att dom är i stort sätt i "nyskick". Varken spruckna, smutsiga, blekta eller nedhängda så intrimning är nog inte nödvändig. Basfattigdomen får nog tillskrivas högtalarens konstruktion alt placering eller nåt annat. Kan nämnas att jag använder OA 52.3 som referens.

//Peter
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by jansch »

OA52.3 går ju LITE lägre ner i frekvens än OA6typ2. Jag upplever dock OA6 bas som torrare och stramare - jovisst är det subjektivt....

Intrimningen av konens läge förändrar inte basåtergivningen så att du kan få MER bas. Den kommer "bara" att låta renare och tåla lite högre volym innan det börjar låta illa.
Intrimningen sker genom att man ansluter en potentiometer parallellt med ett motstånd på kretskortet. Sedan kör man med mätmikrofon och tongenerator och mäter vilket motstånd som ger lägsta dist. När man är nöjd mäter man upp pot:ens värde och löder in ett likvärdigt motstånd.
Det finns en annan egen variant som jag prövat: Man matar högtalaren med justerbart likspänningsaggregat (både + och -) och mäter konutslaget med mätklocka. Man kan då snabbt konstatera hur mycket likspänning som behövs för att konen skall vara centrerad i "vila". Sedan ansluter man högtalaren till slutsteget, kortsluter ingången, och nyttjar på samma sätt som ovan en Potentiometer för att hitta ett motståndsvärde som ger motsvarande likspänning på utgången på slutsteget.
Denna metod är faktiskt i praktiken enklare tycker jag, dock den förutsätter man fixar till ett bra fäste för mätklockan. Resultaten blir likvärdiga.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det har ju kanske inte riktigt med detta att göra men du har koll på att det finns två omkopplare för basen på dina högtalare?

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Fri 28 Nov 2008, 23:45

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Tack för instruktionen Jansch även om jag inte kommer att behöva göra detta nu. Några omkopplare för basen finns inte på min modell, fast jag kan se på kopplingssschemat var dom borde sitta. Jag har plockat bort equalizern på en av högtalarna och passade på göra rent men några omkopplare syntes inte till. Nu ska jag montera Mt24:or på dom, kanske jag även kommer att göra lite filterjusteringar för mellanregistret eller byta dessa element. Återkommer kanske med lyssningsintryck.

Mvh Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det sitter alltså inte två st omkopplare under basenergizern?

Om det inte gör det skulle det vara kul att veta den exakta modellbeteckningen på högtalaren.

På den serviceanvisning jag har så str det nämligen "OA-6 type 2a".
Jag har alltid undrat vad "a" kommer ifrån.

servicanvisningen kommer upp så småningom på hemsidan.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests