Högtalarkablar och förstärkarkombination

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jazzpreacher »

Hej

Har länge kört med grova monsterkablar till mina 2212or. Nu prövar jag supra ply 3,4 sen en dryg vecka och konstaterar att supran vinner på det mesta utom i basåtergivningen, speciellt på normal eller låg lyssningsnivå. Litet trist eftersom högtalarna har baspotential till max. Driver med Onkyo M-5890 slutsteg, ett stort, starkt, kompetent steg som ändå kanske saknar litet av den glada driven eller punchen som hos vissa britter. Eller är 2212orna bara så svårdrivna att det krävs ännu mer effekt för att få basen att vibrera ordentligt?

Att få högtalare att låt bra på låg volym är för övrigt en sak det snackas allt för litet om. I hifibutiker och på ljudmässor är volymen ofta rätt mycket högre än vad man vill ha hemma. Är dyra a-klass eller rörförstärkare det enda alternativet för den som inte har eller vill använda loudness och tonkotroller mm?
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jansch »

Hej,
Jag har provat Supra och helt vanlig FK2,5mm2 och jag märker ingen skillnad trots att jag driver 2st OA2212 per kanal. (Dom ligger såklart parallellt). Framförallt inte ljudtrycksmässigt, det går inte att mäta.
Jag har ungefär 6(!) meter kabel mellan förstärkare och högtalarlådorna. Så nu kör jag med FK2,5 för att dom ligger i kanalisation i golvet. Jag vet att många "har åsikter" om "vanlig sketen FK" och att jag dessutom har ca 0,1 ohm i totalt Ri.

Original OA2212 har ju 2x5,3 ohm + 2,3 ohm (spolen med bygeln i normalläge) = ca 12 ohm i basområdet. Det betyder att du behöver styra ut förstärkaren mycket mer än vid 4 eller 8 ohms högtalare. Har du dessutom bytt baselementen till 8ohms har du tappat ytterligare kanske 1-2 dB. OA2212 är inte trögdrivna men har alltså ganska hög impedans. Den relativt höga impedansen ger ju klara fördelar då du inte behöver grova kablar. Dock, då förstärkaren är spänningsstyrd (fast utspänning för en given insignal oavsett högtalarimpedans) tappar du toppeffekt.Om förstärkaren är t.ex. specad för 100 watt i 8 ohm kommer du få ut ca 70 watt i 12 ohm (motsvarande original OA2212 i basområdet) och om högtalarna är modifierade med 8 ohm:are, mindre än halva märkeffekten.
NU MÅSTE MAN DOCK KONSTATERA ATT DET ÄR INTE SÅ STOR SKILLNAD MELLAN 50 och 100 watt OM ALLA ANDRA FÖRSTÄRKAREGENSKAPER ÄR LIKVÄRDIGA!

Lyssningsvolym. Att få bra/likvärdig balans mellan bas - mellanregister - diskant på lägre volym har ju att göra med det som man normalt kallar för "phonkurvan". Kolla på phonkurvan för olika lyssningsnivåer och man blir förvånad över hur mycket man måste kompensera med "Loudness" för att få likvärdig balans över hela frekvensområdet. Om man sänker medelvolymen från t.ex. SPL 100dB till 70dB. 70dB motsvarar ju (åtminstone för mej) lagom nivå för skvalmusik och 100dB när jag sitter och lyssnar på modern musik. För klassisk musik är det svårt att se en "medelvolym" då den oftast är mer dynamisk.(ja, jag är "volymskadad" efter ett tidigare liv som rockbasist, dock inte hörselskadad).
För övrigt är det ju svårt att veta HUR det ska låta nuförtiden om det är studioinspelningar och framförallt elektriskt förstärkta instrument. Även akustiska instrument varierar ju och t.ex ett normalt piano har ju mycket tunnare bas än t.ex. en Yamaha C3 flygel och den i sin tur tunnare än en konsertflygel.

Jag kör normalt en Yamaha reciever (RX 797) för vardagsbruk och den har en väldigt bra loudness, man ställer in sin högsta personliga volym och sedan sköter man volymen med Loudness pot:en. Funkar alldeles utmärk till vardags. Intensivlyssnar jag kör jag "pure direct" då jag inte behöver någon kompensation vilket är ovanligt (ev. bashöjning eller vad det nu kan vara)
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jazzpreacher »

Tack för kommentarerna!
I mina 2212or har baselementen bytts ut av Per G till Peerless 6,5 tums 8 ohms "originalelement" enligt Stig Carlssons rekommendationer.
Förstärkaren är ger 200w i 8 ohm och 360 i 4 ohm.
Försökte justera tonbyglarna men hörde ingen märkbar skillnad.
Det är sant att inspelningskvaliteten och -sättet varierar och att instrument låter litet olika beroende på många olika faktorer. Det har jag tagit med i beräkningen.
Den subjektiva ljudupplevelsen är att basen nog finns där, men att den är tillbakahållen i relation till mellan och diskantregistret. I ett A-B test nyligen konstaterade jag att OA-116 inte har samma syndrom, utan verkade i viss mån mera sammanhållna i ljudet. Däremot fanns inte samma suveräna, detaljerade diskantåtergivning i OA-116 som i 2212.
Så kanske borde jag skaffa någon form av tonkontroll för att enklast åtgärda problemet, trots att det är mot mina principer. Att göra förändringar inne i högtalaren går över min horisont för närvarande.
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by STDI! »

Jag kom över ett par OA2212 för någon månad sedan. Jag har aldrig tidigare lyssnat på Sonab/Carlsson men insåg att till det priset kunde jag inte tacka nej.
Jag bytte mellanregister och basar till B65oa II 8 ohm enligt rekommendation. När jag för första gången lyssnade på dem blev jag besviken på basnivån. Den var helt enkelt låg och inte i balans med övriga register. För övrigt lät högtalarna mycket stort och imponerande.
Jag spelade några veckor. Kunde inte direkt märka någon skillnad efterhand som de spelades in. Jag köpte CP:s rekommenderade spolar från Tyskland. Inte heller efter det tyckte jag mig märka någon skillnad.
Det är möjligt att basnivån nu är högre än direkt efter renoveringen men jag märker som sagt ingen skillnad. Jag har kanske vant mig efterhand. Men jag tycker i vilket fall som helst att basnivån är för låg. När jag kör testtoner från t ex LTS hör jag djup bas, men nivån är låg. Därför måste jag nästan svära i kyrkan och erkänna att jag kör tillsammans med aktiv subwoofer. Jag kör med en hyfsat kompetent H/K hemmabioreceiver. Jag har provat med två olika kablar, dock vanliga nonamekablar. Även om jag inser att "rätt" kablar och "rätt" förstärkare skulle kunnat ändra ljudet så tror jag ändå inte att dessa skillnader skulle vara "tillräckligt" stora.
Jag har läst att du Jansch också i andra trådar diskuterat 8-ohmarna. Jag följer intresserat utvecklingen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jansch »

Jazzpreacher,
Ja då låter det tunt i basen och även i övre diskanten. Med denna högtalarbestyckning får du ut 100 watt av förstärkaren per kanal.
Med de nya 8 ohm:arna ligger din bas - 2 dB under orginalhögtalaren i hela registret under drygt 100 Hz och faller lite till allra längst ner i registret. Vidare är mellanregistret mer markerat där det nya 8 ohms elementet ger ca +2 dB i dess övre arbetsområde, sådär över 1kHz och uppåt.
NOTERA! Dessa siffror är endast verifierade med OA2212 och gäller dess egenskaper inkl. filter etc.

Du kan läsa om basmätningar jag gjort i tråden om 8ohms basar, funderingar.

Att försöka förbättra basen med med tonbyglarna går endast om det gäller det ÖVRE basregistret, inte minst om du har bytt till 8 ohm:are. Skillnaden mellan "stor" spole och "liten" spole (vilket byglingen påverkar)är för frekvenser under 100Hz ohörbart (0,1dB elektriskt). Över 250Hz börjar skillnaden märkas och då är man snarare inne i undre mellanregistret.
Jag föreslår att du kör med "stor spole", dvs byglingen som är in mot mitten av baffeln. Då får du antagligen mindre problem med undre mellanregistret.
Att byta spole är också lite onödigt tycker jag, det löser inte huvudproblemet.

Du behöver alltså med din högtalarbestyckning +2dB mellan 30-100Hz och -2dB mellan 1- 3 kHz med betoning på övre registret. Har du lite tur har din loudnessratt/knapp (om du har någon) kompensera ganska bra, sannolikt bättre än bas och diskantkontroller. En korrekt loudness funktion ska balansera puckeln i övre mellanregistret ganska bra. Tyvärr ger normalt loudness funktionen mer kompensation än du behöver.
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jazzpreacher »

Tack Jansch för all nyttig information som jag tagit del av med stort intresse.

Nu har min förförstärkare varken traditionell loudness eller ekvalisator. Jag har inte heller för närvarande varken tid eller möjlighet att öppna högtalarna för spolbyte mm. Att byta förförstärkare vore en möjlighet, tex. en Yamaha med loudness kontroll och en bra RIIA. Men det får i så fall bli på längre sikt.

Så jag prövade att koppla in mina gamla monsterkablar igen (som jag tidigare ersatt med Suprakabel och märkt att basen veknat) och fick en helt annan balans mellan registren, med bla mera bas. Visserligen förlorade jag något i detaljåtergivning och neutralitet men livet är en kompromiss och jag är nöjdare så här. Med ny pickup i vinylspelaren så är det igen en njutning att lyssna på musik genom 2212orna.
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: Högtalarkablar och förstärkarkombination

Post by jazzpreacher »

Efter en tid har jag monterat in Suprakablarna (ply 3,4) igen, de behövde tydligen köras in ordentligt och ger nu mera bas och sväng än i början.
Köpte också en Aphex 109 EQ för studiebruk, som jag kopplar in när jag behöver litet mera tryck i basen.
Rembyte på Regan gjorde att jazzkvintetterna började svänga ännu bättre.
Ett problem med remmen är att när den säger "klick" (hörs vid svag volym) med ojämna mellanrum när den roterar upp och ner kring drivhjulet. Vad göra?
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests