Sonab 85 S Tonarmen fungerar ej korrekt

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Fri 08 Feb 2008, 17:51

Sonab 85 S Tonarmen fungerar ej korrekt

Post by Dragkrok »

Hej på er.

Jag har pillat på min fina LP-spelare och nu efter att ha tryckt in mycket asfaltsmatta och rengjort själva spelaren märker jag att tonarmen missar returen och skrapar i skivan och spelar om de sista 10s av skivan igen för att sedan upprepa samma process. Ibland så funkar den när man höjer nåltrycket från typ 1,8 till strax under 2,0 så går tonarmen tillbaka på ett korrekt sätt när vinylskivan spelat klart. Läste i min instruktionsbok att man skulle böja på "tappen" men jag tror jag har istället böjt (mycket försiktigt men kanske ändå tillräckligt för att kunna ha förstört tonarmen :? ) tonarmens nedre del som slår i tappen när skivan är klar istället för tappen.

Nu är min fråga hur man åtgärdar problemet? Och var är den där tappen som de menar i instruktionsboken för bilderna i min instruktionsbok är urusla (bifoga en bättre bild om ni har det)?

Väldigt tacksam för svar då jag uppskattar min 85s vääldigt mycket och jag har tänkt uppgradera den med bla ny pickup, rem å kablar om det nu är lönt...
Högtalare:
Sonab OA-116
Vintage Tandberg till datorn med Hemmabyggd sub (2.1 system)
Högtalarkabel Van den Hul & Supra
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Tidigare: Harman Kardon HK 970 Förstärkare
Rotel RCD-965BX CD-spelare
Sonab 85 S Vinylspelare, Ortofon 2M Blue
Signalkablar Qunex2 & Supra
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Sonab 85 S Tonarmen fungerar ej korrekt

Post by Rolf Zetterberg »

Att bilderna är dåliga beror på att man vill hålla ner storleken så mycket som möjligt.Sedan tycks det har försvunnit ytterligare lite i kvalitet här.Och dessutom är originalboken inte mycket att hurra för.Men du är nog inte hjälpt av bättre bilder ändå,eftersom den sk tappen inte finns med på bild.De två bilderna på den sidan visar nämligen samma sak-antiskatingskruven.
Om jag inte tar alldeles fel så sitter tappen under skivtallriken.Den här tappen ska slå till en arm när skivan är färdigspelad och PUn kommer in mot centrum.Det är då mekanismen sätter igång.Prova med att försiktigt justera den som det står i manualen.
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Fri 08 Feb 2008, 17:51

Re: Sonab 85 S Tonarmen fungerar ej korrekt

Post by Dragkrok »

Ok, att instruktionsbokens inte ger mig någonting de förstår jag nu efter att ha granskat den 2-3 ggr på "specialfall 2".
Har bestämt mig för att göra en egen bild.
Vad jag förstått ska jag böja tappen utåt (ifrån centrum) som visas i den röda rutan för att returen inte ska haka upp sig, har jag rätt?
Sedan så råkade jag böja tonarmens nedre del som illustreras i den gröna rutan, hur pass mkt skada har jag gjort? tonarmen verkar lite konstig i mitten på skivan när man spelar en vinylskiva.

Image
Högtalare:
Sonab OA-116
Vintage Tandberg till datorn med Hemmabyggd sub (2.1 system)
Högtalarkabel Van den Hul & Supra
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Tidigare: Harman Kardon HK 970 Förstärkare
Rotel RCD-965BX CD-spelare
Sonab 85 S Vinylspelare, Ortofon 2M Blue
Signalkablar Qunex2 & Supra
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Sonab 85 S Tonarmen fungerar ej korrekt

Post by Rolf Zetterberg »

Tappen som bestämmer var tonarmen ska lyftas sitter på undersidan av tallriken-inte i mekanismen.

Såhär fungerar det:Armen med haken sitter ihop med tonarmen.Alltefter skivan spelas rör sig haken mot plattan uppe i bild,trycker på plattan,som i sin tur får den långa plastarmen att svänga ut.När då tappen (den berömda) kommer farande så slår den till plastarmen.Då börjar det stora hjulet att snurra och tonarmen lyfts och så är det hela igång.
Om armen verkar kärva ,så kolla att det inte tar i någonstans när du för armen fram och tillbaka för hand med tallriken avlyft.Armen ska gå mycket lätt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest