Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Robbex »

Hur är ljudet i Carlssons högtalare, igentligen? Jag tänkter mest på modell OA14, då jag tror att de är en modell som passar mig... mest en känsla jag fått när jag läst om dom här på carlssonplanet!
Passar alla sorters musikstilar carlssonhögtalarna, eller är det bara väl-inspelade konserter med enbart akustiska instrument som dessa högtalare är skapta för?
Jag lyssnar på mycket blandad musik, bla. hårdrock, techno, radiopop, och mycket annat, men väldigt sällan musik av typen beskriven ovan. Är det någon idé att kämpa vidare för att hitta ett par OA14 eller ska jag nöja mig med ett par Proson Conquest 66 som jag nyligen köpt, de kanske passar mig bättre!? Jag är ingen audiofil och har absolut inga "guldöron", så jag är kanske inte en värdig ägare av ett par OA14 när jag kanske inte kommer att uppskatta ljudet från dom mer än ett par andra vanliga högtalare?

Jag är väldigt nyfiken på dessa högtalare och vill gärna ha tag i ett par, har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna några då jag bor på Gotland och har mycket svårt att tänka mig de finns någon här att provlyssna hos! Därför vill jag försöka försäkra mig om att dom är så bra som dom tydligen ska va, dessa mytomspunna högtalare...

Är detta något för en vanlig musikälskande snubbe med ett visst intresse för högtalarbyggeri???
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by maGot »

Har ett par oa12 och spelar bara metal (nästan) tycker det låter ok. Men har inte lyssnat så mycket på andra högtalare så har inte så mycket att jämföra med.

Har heller inga värsting grejjer att spela högtalarna med.

Rotel 932 stärkare o Rotel 961 cd.


Vad det gäller gotland så är det inga problem :wink:
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Erik Johansson »

Jag lirar på OA12.2 (nya element rakt igenom, nytt kablage, nya kondensatorer, nya terminaler, nya gummidetaljer, osv) och de spelar allt jag provat med bravur. Självklart låter akustiska inspelningar verkligen super på dem, men jag lirar bland annat en hel del Springsteen och har även hört välinspelad hårdrock på dem och även det låter super.

Faktum är dock att man breddar sin musiksmak kraftigt när man har ett par helrenoverade Carlssonburkar (och gärna en bra rörförstärkare till det).

/Erik
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Jörgen »

hej
jag tycker framförallt att OD11,OA51 och OA52 är de bästa.OD11:an har en
oöverträffad placeringsvänlighet.Med lite dämpningar av resonanser och ett
bättre filter finns knappast ngn konkurens i förhållande till pris och storlek.
OA 52 är en kvalitetshögtalare som är unik i sitt sätt att utnyttja rummet för att
låta naturligt.
Jag har svårt att lyssna på de som har flera diskantelement.
Även på OA116 har jag bara använt en diskant. Men detta är en smaksak beroende på hur diffus man vill att diskanten ska va.
hälsn jörgen
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Robbex »

Jörgen: Så du tycker att det blir för mycket diskant-ljud när det är så många som på tex. OA14? Det låter inte nåt vidare för jag är normalt sett inte heller mycket för hgt med för mycket diskant i! Men är det inte så att alla dom där diskanterna har som uppgift att sprida ljudet runt i rummet? Om man tar bort någon/några diskanter så borde väl ljudbilden förändras drastiskt?
Precis i början av min upptäkt av carlsson hgt så trodde jag att OA12 skulle passa mig bäst eftersom jag tyckte att OA14 såg lite för "avancerad" ut med alla diskanter, men sedan blev jag mer och mer intresserad av OA14 av den anledningen att den tydligen ska gå djupare i basen?! Jag har aldrig hört några av carlssons hgt så jag vet inte alls vilka lådor som passar mig bäst, men jag känner att OA14 vore nog bra att börja med...
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Erik Johansson »

Mina öron säger mig att OD11 är den mest neutrala, att OA12 är lite ljusa/vassa och att OA14 är ännu ljusare/vassare.

Detta gäller dock BARA med de gamla originaldiskanterna! Med bytta diskanter finns inga direkta sådana skillnader enligt mina öron. Sen att de nya diskanterna är bättre på precis allt, gör ju att ett byte enligt mig är helt nödvändigt. Jag hade inte kunnat leva med ett par 70-talare med originaldiskanter, det är en sak som är klar.

/Erik
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Tyko »

Själv har jag renoverade och uppgraderade oa14. Har valt att behålla renoverat orginalbasmellan element dock nya diskanter i Y-konfig. Vad diskantljudet beträffar så är det definitivt inte "mer" än det ska vara. Med de gamla diskanterna lät det dock inte riktigt lika rätt. Det är absolut inte det minsta ludd över diskant ljudet och vad ljudet beträffar i övrigt så är det till full belåtenhet och mer! Det kanske mest markanta (tack vare elementplaceringarne) är nog den verklighetstrogna placeringen av ljudbilden, centertjafs känns verkligen överflödigt. En annan stor fördel som inte många andra högtalare har är att man kan sitta väldigt nära den ena högtalaren (tex i fåtöljen bredvid soffan) och ändå få en rättvis stereobild, tänk på dina kompisar!. Med alla andra högtalare jag lyssnat till har man i ett sådant lyssningsläge fått en starkt överdriven ljudinformation från den närmaste högtalaren.
Vad musikval beträffar lyssnar jag själv på mycket popmusik, hiphop, hårdrock, ackustisk, vokalt, synth, jazz, blues, country mm.
OD11:or har jag också och dom är absolut helt suveräna. Har dock inte samma avgrundsdjupa bas som oa14 men det är inget man direkt tänker på förrän man gör en direkt jämförelse och ibland kan det tom vara skönt att inte all den inspelade basinformationen hörs!
MVH
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
UnholyRishna
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 15 Jan 2003, 21:44

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by UnholyRishna »

Om du huvudsakligen lyssnar på rock och metal så vill jag nog avråda från att köpa ett par 70 talare från carlsson. De går alldeles utmärkt med bra inspelningar men dåliga inspelningar låter precis som de förtjänar,, -uselt! Och åsikterna att Oa 14 skulle vara mer påfrestande i diskanten vill jag nog inte hålla med om. Har lyssnat ganska mycket på alla nämnda modeller och tycker att Oa 14 är den som får den minst ansträngda diskanten. I alla fall när volymratten vrids uppåt. Oa 12:and diskanter får jobba med helt andra effekter för att komma upp i 14:s nivå. Ganska logiskt egentligen då de bara är hälften så många på Oa12. Däremot så känns Oa12 en liten aning varmare än 14 enligt min åsikt.. Förmodligen på grund av att lådan är mer lagom till elementet.

Hursomhelst så tycker jag att du, om du nu vill ha carlssonhögtalare, ska kika på Oa 51 eller 52 istället. Självklart är prislappen högre, men å andra sidan så är mellanregister och även i viss mån diskanten betydligt mildare och behagligare att lyssna på, plus att där finns en botten som inte de andra kommer i närheten av.

Det var allt för mig. MvH /Martin
Har fortfarande inte hört något bättre !! :-)
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Vee-Eight »

Robbex:

Den stora nackdelen, om det nu ÄR en nackdel, med bra högtalare som Carlsson är att dåliga inspelningar låter riktigt uselt med carlssonburkar. På ett par Proson så hör man inte mycket skillnad på dåligt och bra inspelat material. Carlsson, som många andra fina högtalare har en ruskig förmåga att lyfta fram detaljer som man aldrig har hört förut.

Angående detta med att du inte är audiofil har egentligen inte med saken att göra, det blir du varken du vill eller inte. Om man lyssnat på bra grejjer under en tid så märker man hur kasst det gamla låter. Man skall unna sig bra högtalare, och det behöver inte vara dyrt; det är Carlsson ett lysande exempel på. Man behöver inte vara audiofil och kunna alla fikontermer för att bli nöjd. Det underliga med HiFi är att man kan aldrig förstå hur bra ljud låter innan man lyssnat på det. :P
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by maGot »

Robbex: Aha de ä ju du ju :D Du får väl komma hit någon gång och lyssna lite. Så kan du få höra hur dom låter.
OA51.3
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests