Delningsfilter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Delningsfilter

Post by Christer »

Hej!

Har nu inhandlat både nya baselement och diskantelement till ett par OA-12:or.
Var hos HiFiKit i förra veckan och enligt dem är det inte klart med någon som ska tillverka nya delningsfilter.

Funderar därför på att fixa det själv.

Men, den handritade beskriving som I. Öhman gjort plus diskussion på faktiskt.se om val av komponenter gör mig lite konfunderad.
Är det möjligt att få fram en lite bättre och tydligare beskrivning? Det är ett antal år sedan jag var aktiv med
lödkolven och jag känner mig aningen ringrostig.

M v h

Christer
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Delningsfilter

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vad är det som gör dig konfunderad?

Bred ut dina funderingar så kan vi nog hjälpa dig.

Är det symbolerna, kopplingarna eller vad?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
mson
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 08 Aug 2006, 22:22

Re: Delningsfilter

Post by mson »

Hej,
IÖ har förtydligat på Faktiskt att följande gäller.
________________________________________________________________________
Kondensatorerna (3,3 uF, 8,2 uF, 1,5 uF & 3,9 uF) skall vara av plastfolie-
typ (polyester, polykarbonat, styrol eller polypropylen) eller möjligen papper
i olja. Jag tycker de allra bästa PP-typerna är väldigt bra, men tyvärr har jag
mycket dåliga erfarenheter av vissa, rätt många PP-kondensatorer. Polyester
är dock nästan alltid säkra kort, oavsett fabrikat. Lämplig minsta spännings-
tålighet är 100 V DC.

Spolen på 0,6 mH skall ha 1,0 mm tråd.
Spolen på 1,2 mH skall ha en 0,8 mm tråd.
Vill du substituera de två parallellkopplade spolarna med en på 0,4 mH
så skall de ha en trådtjocklek på 1,2 mm.
Det gör det inte så mycket om man väljer en tjockare tråd för spolarna men bäst är naturligtvis att vara exakt.


Motståndet på 2,2 ohm skall ha en effekttålighet om 5 W.
Motståndet på 4,7 ohm skall ha en effekttålighet om 3 W
Motstånden på 1,5 ohm och 8,2 ohm skall ha en effekttålighet om 10 W
________________________________________________________________________
Detta är väl tillräckligt för att bygga själv?

Jag har nog ställt in mig på att invänta HiFikit och deras filter, det skall väl inte ta mer än ett par veckor till hoppas jag. Är själv lite ringrostig med lödkolven och linda spolar är ju bara inte att tänka på ...

Mson
-------------------------------------------
OD-11.4 (på väg till .5)
OD-11.0 (omkantad bas)
OA-12.4 (på väg till .5)
OA-12.0 (omkantad bas)
OA-14.4 (möjligen på väg till Y-konfiguration eller till blocket )
OA-52.(vete sjutton... har bytt till 8545 iallafall)
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: Delningsfilter

Post by Christer »

Hej!

Tack för svar.

Nu har jag ju faktiskt fått preciserat vilka komponenter som gäller.
Men, precis som föregående inlägg så backar jag nog vad gäller att själv tillverka spolar. Tänker nog avvakta och kolla igen med HiFiKit.


Hälsn. Christer
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Re: Delningsfilter

Post by faulhund »

Hej Christer,

Det finns ju spolar i alla förekommander värden på HifiKit, även 0,4 mH! För det är väl bara diskantfiltret som behöver modifieras? (Det är ju flera som har gjort den prisvärda uppgraderingen med T22-oa och rapporterat att de är begeistrade.) Nu är det ju ingen teknisk fördel att ha ett tryckt kretskort till ett delningsfilter - tvärtom egentligen: Det kritiska är att folierna är breda nog. Fast det ser ju snyggare ut ... Men det kan väl inte vara så stora modifieringar, att du inte kan ha kvar det gamla kortet, även om några komponenter får "hänga i luften" (och fixeras med buntband eller limmas)?

Många bygger hela delningsfiltren på perforerad labplatta utan kopparfolier och drar blanktråd på baksidan. När den är fastskruvad ser det också vettigt ut från framsidan, men ingen ska ju titta i lådan ...

Lycka till! Även om jag adrig skulle bygga ett passivt delningsfilter! Det finns så många fördelar med aktiva filter att det är bättre investerad tid. Med bara två slutsteg per kanal blir det heller inte så dyrt. Eftersom man lämpligen bygger ihop de aktiva filtren, slutstegen och nätdelen med högtalaren, bortfaller alla problem med kabeldragning och kontakter. Eftersom man inte riskerar att ansluta felaktiga högtalare eller kortsluta högtalarkablar, kan man nöja sig med enklare slutsteg utan andra kortslutningsskydd än säkringar på matningarna, så därför blir de också billigare/enklare. Jag har vunnit mycket med aktiva filter även på enkla slutna lådor (trevägs), så en så god högtalare som en OA bör man kosta på aktiva filter. Men då måste man ha tillgång till datablad för de ingående elementen ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Delningsfilter

Post by momus »

Ja, det här blir lite sent eftersom det här avhandlades i våras. Men för dom som fortfarande inte vågar ta tag i lödandet så finns det en utmärkt steg-för-steg beskrivning här:http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Scrolla fram till vad grafpro skriver den 10/6. Där finns både bild och beskrivning för hur man modifierar filtret på en OD 11. Jag har använt mig av samma beskrivning (med andra komponentvärden förstås) när jag fixade filtret till mina OA 12. En kallödning och drygt en timmas arbete så hade jag två nya välljudande högtalare att njuta av. (Fast jag dämpade diskanten ytterligare genom att sätta dämpbygeln i mittenläget).
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: Delningsfilter

Post by Christer »

Stort tack momus för tipset.

Jag har införskaffat nya högtalare samt alla komponenter som behövs, men mina "gamla" OA 12-or står fortfarande och väntar på att bli föryngrade.
Nu tror jag faktiskt att jag ska leta upp lödkolven och sätta igång. Den beskrivning du hänvisar till verkar inte alltför krånglig.


M v h

Christer
poppen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sun 12 Oct 2008, 23:01

Re: Delningsfilter

Post by poppen »

Christer wrote:Stort tack momus för tipset.

Jag har införskaffat nya högtalare samt alla komponenter som behövs, men mina "gamla" OA 12-or står fortfarande och väntar på att bli föryngrade.
Nu tror jag faktiskt att jag ska leta upp lödkolven och sätta igång. Den beskrivning du hänvisar till verkar inte alltför krånglig.


M v h

Christer
Hej vad kostade komponenterna till delningsfiltren till oa12 har de nya högtalarna till dem men, är mycket dålig på det här med delningsfilter har väntat länge påatt man skall kunna köpa färdiga på hifi kit men det verkar som att det inte blir några.
Mvh poppen.
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: Delningsfilter

Post by Christer »

Hej!

Har inte kvittot tillhands, men vill minnas att det låg på runt 170 - 180 kr.

M v h

Christer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests