Renovering av OA12

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
fenwick
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 27 Feb 2009, 11:53

Renovering av OA12

Post by fenwick »

Hej,

Har precis köpt ett par OA12or, renoveringsobjekt med risiga basar. Övertog även säljarens nya perless CT62/16ohm diskanter. Nu blir jag dock inte klok på vilka varianter på renovering av OA12 som finns. OA12.3 såg jag nånstans, vad betyder det tex?
CT62 diskanterna, bör man modda filtret om man sätter dit dem?

Allt gott,

Axel
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Renovering av OA12

Post by 12björn »

Detdär med olika versioner av Sonab-/Carlssonhögtalare är inte alltid helt entydigt eller enkelt. Det finns en gammal tråd om detta på forumet.

Om jag inte minns fel är OA12.3 uppgraderad med nyaste basen B65oa-II, diskanterna CT62 och filtermodden.

Filtermodden är inte helt nödvändig, men ger en rakare frekvensgång med de nya diskanterna. Det är viktigare att byta ut gamla kondingar och internkablaget, men när man ändå håller på ... ;)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Renovering av OA12

Post by Stefan Björklund »

OA12 i orginalskick

OA12.2 är OA12 med CT62 diskanter utan att man modifierat filtret. När det gäller basarna kan det vara omkantade serie 1 (hästskomagnet, sonabtryck), serie 2 (keramisk magnet, sonabtryck), SC 165 serie 4/B65oa I eller till och med ett par omkantade serie 3 (från 80-talets OA50). Ljudskillnaden från dessa element är liten och det har diskuterats en del men det är lite "tycke och smak"

OA12.3 är som OA12.2 med med ett filter som är lite modifierat för de nya CT62 diskanterna.

Till den nya basen B65 oa II skall det komma en filtermod till för att anpassa dennas fekvensgång till högtalaren.
En sådan modifikation borde följdaktligen kallas OA12.4 som det gjorde ör OA50.4

Med de nya diskanterna som kommer och B65oa II bör det väl heta OA12.5

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
fenwick
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 27 Feb 2009, 11:53

Re: Renovering av OA12

Post by fenwick »

Tack för utförligt svar!
Då ska jag nog satsa på att renovera basarna och köra med CT62or med det moddade filtret :D
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests