Mina 2212 renoverade?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Mina 2212 renoverade?

Post by Perbrennare »

Hallo Musiclovers.
Jag har bytt ut alla 6,5" elementen till B65-oaII samt gjort filtermoddar enligt ett dokument jag köpt från SSC och som är nedtecknat av oraklet själv. Har bytt samtliga kondingar till polypropylen (som rekommenderas under "renovera". Köpt spolar från Tyskland enl. rekommendationer.
Så var då stunden inne för första provlyssningen. De låter ju inte som tidigare, långt därifrån med kraftigt dominerande mellanregister och tunn bas. Diskanten är det enda jag känner igen, kanske beroende på att jag har kvar originalelementen.
Har vi någon "Guru" i sällskapet som har gjort samma ändringar som jag och med vilket resultat. Eller kanske någon med små tips.
Är det 6,5"-elementen som inte håller måttet eller är det Stigs förslag till förändring av filtret?

Eftersom jag investerat motsvarande en Kanarieöresa för två hade jag, som det känns nu, hellre suttit vid playan med en paraplydrink och kollat på bikinibrudar.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by lemmts »

Det var tråkigt att läsa!
Är du säker på att filtren är rätt kopplade och att basarna inte är fasvända?

Lycka till med felsökandet.

Lasse
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Perbrennare »

lemmts wrote:Det var tråkigt att läsa!
Är du säker på att filtren är rätt kopplade och att basarna inte är fasvända?

Lycka till med felsökandet.

Lasse
Jo Du, jag har gjort scheman över filtren för att inget skulle gå fel. Min teori är att Elementen har något bättre verkningsgrad än originalen och därför spelar högre i mellanregistret samtidigt som den något högre impedansen ( 16 ohm mot 10,6 ohm) gör att basarna jobbar sämre.
Den fasförändring jag gjort är i enlighet med Sig Carlssons anvisningar om filtermodd där mellanristerhögtalarna skall jobba i fas med basarna varför jag fick vända på tåtarna in på både mellanreg-filtret och diskantfiltret ( det sista eftersom en 180 graders faskillnad där skulle bibehållas.)
I grova drag ger SC-modden ett högre placerat frekvensområde för mellanregistret.
Skall i dag lossa på "locket" igen och klippa byglingen som rekommenderats i ett inlägg här i forumet så kopplas 3,9 ohms-
motståndet in i serie och det bör betyda c:a 2,5 dB ner.
Härligt att Du är med och håller tummarna så jag kan använda mina att hålla i lödkolven :-)
Var lite uppgiven i går, men det finns lösningar för allt. Bikinifjällorna och paraplydrinkarna får vänta.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by lemmts »

Jag ställer alltid upp när några tummar behöver hållas. Löd väl.
När det gällde fasvändning tänkte jag främst på höger-vänster kanal.

/Lasse
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Perbrennare »

lemmts wrote:Jag ställer alltid upp när några tummar behöver hållas. Löd väl.
När det gällde fasvändning tänkte jag främst på höger-vänster kanal.

/Lasse
Jag förstår.
Med baspådrag kommer basen fram riktigt även när lådorna står sida vid sida, så fasen är riktig.
Jag har stoppat i mer dämpull i mellanregvisterholkarna samt byglat av så det trådlindade motståndet ligger med i serie.
De åtgärderna gjorde gott för mellanregistret. Med hjälp av baskontrollen börjar saker att falla på plats.
Ivan Rebroff (En gammal klassiker vid högtalarlyssning som om jag minns rätt fanns med i den samling skivor som Stig Carlsson rekommenderade som demomusik tillsammans med bl.a. ledmotivet ur Örnnästet, Santanas Abraxas etc)låter som han skall liksom Dire Straits. Transienterna sitter som en smäck.
Tack för visat intresse. I dag kan Du använda tummarna till annat eftersom jag har börjat beskära mina fruktträd.
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Ragnwald »

Hej Per

2212 har väl aldrig varit kända för att kunna knuffa midbas till mellangärdet, även om de är rätt nära.
Har själv spelat på 2212 i ca 25 år, så jag har viss erfarenhet, drivna av olika typer av förstärkare.

Felet med de nya elementen är att de inte är 5,8 ohm vilket innebär att du får något sänkt akustisk effekt i basen.
Hur detta upplevs, har jag ingen erfarenhet av. Din omedelbara reaktion kanske är riktig, men ge elementen chans att spela in sig, kan faktisk ha avgörande betydelse.

Blir du trots allt inte riktigt nöjd, tycker jag att du ska ta kontakt med Peter Steindl och höra med honom vad det var för 8":are han använde parvis i varje låda.
Denna variant, framtagen av Peter som ju stod Stig Carlsson nära och vet vad Carlssonljudet verkligen innebär, är hyperintressant.
Den som vet mest, tror minst.
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Perbrennare »

Tack för upplåsningen av mina celler Rangwald.
Midbasen är det som saknas, och eftersom nedre gränsfrekvensen flyttats upp (efter SC-moddning) för mellanregistret kanske jag fått en Dip där. I med de gamla spolarna igen tillsammans med förändring av lite kapacitanser. Så lyssnar vi igen.
Återkommer med resultat.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by jansch »

Perbrennare.
Jag har funderat och funderat och vet inte om jag ska "modda" mina högtalre eller ej.
Är du nöjd numer eller "var det bättre förr"?

Finns det nån mer som har gjort moddningen som har synpunkter?
Funderade på att göra ett helt nytt filterkort för mellanregistren så man lättare kan testa och framförallt slipper att förstöra orginalspolarna....
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Perbrennare »

Jag är nöjd nu när jag delvis återgått till "förr" Den nya "Herrn Drossel" till basen gjorde sitt. Ursprungliga komponentvärden för lägre brytpunkt för mellanregistret samtidig som andra komponenter har höjt övergången mellan mellanregister och diskant.

I Ditt ställe skulle jag vänta och se vad herrar SSC kommer med för filterlösningar.
Fram till dess; Skulle en konjugatlänk göra något för basen?
Erforderliga parametrar gällande B65oaII måste ju någon "sitta på" ??
är de hemlioga eller?

(Hauptbaurmfürer Drossel var en snäll SS-gubbe som gömde en del Judar under kriget. Undrar om han bidragit till benämningen :-))
Bengan
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: Mina 2212 renoverade?

Post by Ragnwald »

Hm... nu blir jag fundersam.
Har nämligen för mig att det Peter Steindel en gång berättade för mig, var just om en sänkning av delningsfrekvensen mellanregister/diskant.
Det som blev ändrat i mina 2212, många år sedan, var just Herrn Drossel och något i filtret mellan/diskant.
Men detta var medan orginalelementen fortfarande var på topp.
Dessa modningar var välsignade av salig (men då levande) Stig. :ugeek:
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests