Separat RIAA eller phono-ingång?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
TLA
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 16 Jul 2008, 12:01

Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by TLA »

Tjänar man något ljudmässigt (eller kan man pajja ngt :shock: ) på att använda ett separat RIAA istället för phono-ingång på 2-kanals?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by 12björn »

TLA wrote:Tjänar man något ljudmässigt (eller kan man pajja ngt :shock: ) på att använda ett separat RIAA istället för phono-ingång på 2-kanals?
En inte helt enkel fråga att ge ett kort svar på.

Ska du använda ett separat RIAA-steg ska du naturligtvis använda nå'n annan ingång än Phono - det spelar inte så stor roll vilken eftersom de i regel är helt lika, när det gäller känslighet, impedans mm.

Äldre förstärkare (70- och 80-tal) kan ha riktigt bra RIAA-steg inbyggda i Phono-ingången. Nyare förstärkare har som regel RIAA "typ basic".

Ska du tjäna nå't på att använda ett separat RIAA bör du inte nöja dig med nå't av dom enklaste. Se'n behöver man ju också en PU som presterar tillräckligt bra för att det ska motivera kostnaden.

vh
Björn
som avnjuter vinyl med PU och RIAA från Clearaudio :D
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by 12björn »

Har du en Phono-ingång har du i regel ett inbyggt RIAA.

RIAA är en förstärkare och en korrektion av signalen från PU:n så att den ska fungera i förstärkaren, eftersom signalen från PU:n är mycket svagare än från andra ljudkällor.

Det finns två typer av PU, MM och MC. MM (=moving magnet) är i regel billigare och kräver mindre förstärkning för att signalen ska passa till förstärkaren. MC (=moving coil) är i regel dyrare och anses ofta som bättre än MM.

Har din förstärkare inbyggt RIAA ska du inte koppla in ett separat RIAA där, utan använd en annan ingång! - det kan inte uteslutas att din förstärkare skadas om du gör så.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
TLA
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 16 Jul 2008, 12:01

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by TLA »

Tack för bra och snabba svar :D
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by momus »

Nu var det här ett tag sedan, noga räknat ett helt år sen som frågan ställdes. Men jag kan inte låta bli att kommentera eftersom jag för två veckor sedan köpte en separat föförstärkare (phono/RIAA) till min XTZ Class A 100 D3. Och jag säger bara det: detta var den i särklass bästa uppgradering jag någonsin gjort. Jag har ca 1000 LP-skivor och har i princip fått 1000 nya skivor. Jag var helt oförberedd på den enorma skillnad som det här bytet gjorde. Jag har haft ett otal olika förstärkare resp förförstärkare med inbyggda phonoingångar, några t o m med MC-ingång men det här bytet förändrade mitt skivlyssnade kapitalt. Min lekmannamässiga förklaring är att en korrekt RIAA-kurva är något som är tämligen sällsynt. Nu försvann sånt som jag trodde berodde på dålig pressning/gravering/inspelning. Min pickup visar nu vad den är kapabel till. Jag önskar att fler kunde upptäcka denna fantastiska uppgradering. Är själv lite sur över att ha levt mer än halva mitt liv och missat det här. Och det här MM/MC-steget tillhör inte heller de dyraste (1695kr).
Källa: Systemdek/Alphason Xenon/Kontrapunkt A. Förstärkare:XTZ Class A 100 D3/ Cambridge 640p. Högtaleri: OA 12.4 (5) inkl B 65 och Obi 22 med filtermodifiering à la Grafpro. Jag misstänker att en Cambridge 540p funkar lika bra för er som använder MM-pickuper. Bered er på en chock!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tror inte att det är just trohet mot riaa-korrektionens frekvenskurva som ger lyftet utan andra egenskaper.

Med precisi som du säger, ett bra riaa steg i en bra utrustning kan ge ett otroligt lyft jämfört med ett billigt standardsteg.

Vinyl på en bra anläggning bhar något magiskt över sig, vinyl kan under fel betingelser också låta grått och trist.

Kul att du blev så nöjd.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by momus »

Jo det är nog en del annat som gör att det blir så mycket bättre. Men det var faktiskt en artikel i HiFi World där Noel Keywood framförde argumentet om inkorrekta RIAA-kurvor som något som spelar större roll än man kanske tror. Och det han skriver stämmer till stora delar på min upplevelse. Uppenbarligen handlar det om en slags titltning i diskanten som jag i alla fall upplever som mycket mer naturlig. Det verifieras också med att tidigare "ospelbara" skivor nu får ett mycket mer naturligt diskantinnehåll. Och detta, nota bene, utan att upplösningen blir sämre. Men det är klart - konstigt vore det om man inte hörde skillnad på en enkel op-amp och en diskret uppbyggd dedicerad krets. Det är bara så synd att många (tror jag) sitter med bra skivspelare och bra pickuper och tror att phonosteget är det minst viktiga i sammanhanget. Jag trodde att nästan allt hängde på pickupen, men det förstår jag nu var helt fel. Jag spelar vidare och njuter. (Just nu Messiaen, L´Ascension, Harmonia Mundi, inspelad av den franske Stig Carlsson, André Charlin).
Last edited by momus on Wed 10 Feb 2010, 14:47, edited 1 time in total.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by 12björn »

Kan inte göra annat än att hålla med. Det var när jag provade ett mera avancerat RIAA-steg som skillnaderna blev uppenbara - hade ställt in mig på att köpa nå't i 1000-kronorsklassen, valde mellan ett från NAD och ett annat som fått bra kritik i Hifi & Musik, kommer inte ihåg vilket, när jag blev rådd att gå till Veteran hifi och där fick låna ett Clearaudio som var tre gånger så dyrt. Efter det var det bara att spara ett tag till 8-) :D

En ny PU blev det också så småningom, men skillanden var inte lika stor som vid byte av RIAA.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by lennartj »

För att återgå till ursprungsfrågan, om att paja något med att använda ett separat RIAA-steg till en (integrerad?) förstärkare med medelmåttig inbyggd phono-inång är svaret nej.
Det separata RIAA-steget ska givetvis anslutas till en line eller aux-ingång.
Gör du misstaget att ansluta RIAA-steget till phono-ingången kommer det att låta starkt, distorderat och basigt, men det är ytterst osannolikt att något går sönder.
Ganska få integrerade förstärkare har bra phono-(RIAA)ingång, utom ett fåtal nya från 15.000 kr och uppåt som nog kan ge ett separat RIAA uppåt 3-4.000 kr en match, kanske även till en MC-pickup med någorlunda utnivå.
Separata RIAA-steg och inbyggda i högklassiga förförstärkare verkar ha utveckats ganska mycket det senast decenniet.
En äldre fin förstärkare med phono-ingång kan nog klara en jämförelse med ett nytt separat RIAA-steg upp 2.000 kr men bättre än så tror jag är mycket sällsynt.
När jag för drygt ett år sedan skulle byta ut min 25 år gamla förförstärkare mot vad räknar med ska bli min sista analoga för resten av livet hade jag en ganska diger kravlista och då ingick häpnadsväckande bra MC- och MM-ingångar i den "billigaste" som uppfyllde alla andra krav. :D
Ganska snart blev det en ny Lyra-pickup och nu spelar jag mer vinyl än CD och annat digitalt.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Re: Separat RIAA eller phono-ingång?

Post by faulhund »

Man kunde möjligen tillägga, att det finns en risk för inte bara fel inkoppling utan även fel handhavande. En separat RIAA-förstärkare kommer med sannolikhet att få en egen nätdel, om inte annat av den enkla anledning att få förstärkare har något DC utgång. (Med fördel är naturligtvis transformatorn skild från lågnivåförstärkaren.) Men det är inte på förhand givet vad som händer om de båda förstärkarna spänningssätts i fel ordning. I den här tråden på faktiskt.se har någon oroat sig för det, därför att han vill slå till/från hela anläggningen med en huvudströmbrytare samtidigt (av bekvämlighet eller för att spara energi, då ingen "stand-by" tillåts). Det kan alltså vara värt att ta reda på om den tänkta RIAA-förstärkaren kanske redan har ett skydd mot detta eller pröva vad som händer på låg volym om dess nätdel stängs av; om det plir några "pluppar". Det kan ju ske av misstag. Mitt bidrag i tråden försökte förklara hur man enkelt kan bygga till en försäkring mot det. Men det borde inte behövas på apparater i den prisklass lennartj diskuterar.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests