Är det fel på mitt OA12 delningsfilter?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
Granloboy
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 27 Jan 2004, 12:11
Location: Gröndal - Sthlm

Är det fel på mitt OA12 delningsfilter?

Post by Granloboy »

Har ett par OA12:or där den högra högtalaren inte låter som den ska. Inget är modifierat på den, förutom att bredbandselement är utbytt till ett Peerless med Cat.no 831413. I övrigt är högtalarna uppenbart orörda, och den vänstra fungerar finfint utan det problem jag ska försöka beskriva nedan.

Problemet består i att när jag kopplar högtalarkabeln till terminalen och/eller delningsfiltret så kommer det bara ett (alltför) dovt ljud ur bredbandselementet och inget ljud genom diskanterna.

Ansluter jag istället högtalarkabeln direkt till kontakterna på bredbandselementet så låter det okej, men såklart(?) inget i diskanterna.

Men, om jag ansluter direkt till någon av diskanterna så låter det inget genom dem, men däremot genom bredbandselementet.

Den vänstra högtalaren, som fungerar som den ska, har likadant delningsfilter och är kopplad likadant som den högra.

Jag vill ju såklart komma tillrätta med detta, men mitt andra problem är att jag egentligen inte begriper så mycket av elektronik som de flesta av er andra forumbesökare, och är totalt novis när det gäller lödning, motstånd drosslar och allt vad det heter. Därför undrar jag ödmjukast om det finns någon av er som möjligen kan tänkas veta var felet kan tänkas ligga och hur det kan avhjälpas?

Kan det vara nåt knas med någon komponent i delningsfiltret, eller är det bara så att de gamla diskanterna är döda?

Jag tar naturligtvis tacksamt emot alla förslag, idéer och hejarop…
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Är det fel på mitt OA12 delningsfilter?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Har du anslutit signal direkt till båda polerna på diskantelementet?

Att ansluta dem direkt utan något filter är inte så lyckat, skall man göra det bör man koppla in en liten kondenstor i serie med elementet.

Om jag tolkar din beskrivning rätt så tycker jag det låter som diskanterna är döda.

Testa med att löda loss den ena kabeln, eller om du vill båda, och mät resisitansen över elementens anlutningar.
Får du ett motstånd ågonstans i häradet av 10 Ohm eller är motståndet oändligt?

Har du matat förstärkarsignal utan filter direkt på diskanten är det möjligt/troligt att diskanterna förstörts och att fel kan finnas även i filtret eller internkablaget, fast börja med att kolla elementen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
JoakimL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 28 Sep 2006, 12:27
Location: Helsingborg

Är det fel på mitt OA14 delningsfilter?

Post by JoakimL »

Hej!

Jag har ett likartat fel på mina OA-14. Vänstra högtalarens diskanter vill inte riktigt. När jag kopplar loss mellanregistret och ökar volymen kan jag höra ljud från diskanterna, men det låter inte direkt bra - skrapigt och distat. Är det även här diskanterna man skall sikta in sig på, eller kan det vara delningsfiltret? Annars är det väl bara att lägga en order på 8 st T22-oa när de dyker upp på HiFi Kit... ;)

/Joakim
_____________________________
OA51.½
OA-14.0 med B65oa mkII
H/K 670 och H/K 625
Matar med en Squeezebox 3
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Är det fel på mitt OA12 delningsfilter?

Post by jansch »

Hej Granloboy och Joakim,
HAr ni fått nån hjälp? funar OA12:orna nu?

låter konstigt om diskanterna har gått sönder - båda två. Jag har inga egna OA12:or men diskanterna är ju på 16ohm så dom borde ligga parallellt och då kommer det att höras även med en "död".
Detta förutsatt att den som inte funkar inte är kortis i.... Låter mer som ett filterproblem (kondensator i så fall) eller kanske troligare bara en lödning.

En tanke slog mej...det kan ju vara så att en diskant har varit kass en längre tid och när den andra går sönder så blir det helt plötsligt uppenbart att diskanten saknas. Skillnaden mellan en och 2 diskanter är inte så stor som man tror, framförallt inte om den diskant som är riktad "framåt" fortfarande är OK.

Granloboy, du bor ju i Gröndal så vill du kan jag komma förbi med ett mätinstrumet och konstatera vad som är fel---kostnadsfritt såklart! Tycker det är synd om det inte funkar och lådorna står där utan användning


Janne
JoakimL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 28 Sep 2006, 12:27
Location: Helsingborg

Re: Är det fel på mitt OA14 delningsfilter?

Post by JoakimL »

Jag håller med om att det är konstigt att alla diskanter går sönder - i mitt fall alla 4 (OA-14). Lödningarna ser OK ut, jag testar att byta kondensatorerna.

/Joakim
_____________________________
OA51.½
OA-14.0 med B65oa mkII
H/K 670 och H/K 625
Matar med en Squeezebox 3
User avatar
Granloboy
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 27 Jan 2004, 12:11
Location: Gröndal - Sthlm

Re: Är det fel på mitt OA12 delningsfilter?

Post by Granloboy »

jansch: Stort tack för ditt vänliga erbjudande! Dock var det så att båda diskanterna var döda. Nu åtgärdat med hjälp av ett par från ett annat par OA12:or jag har och som får stå på tillväxt tills de nya diskanterna kommer.
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests