OD-11 Låter inte bra...

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

OD-11 Låter inte bra...

Post by fritzo »

Hej!
Jag har problem! Har ett par OD-11 där jag bytt alla element för ca 1 år sedan. Lät otroligt bra, ett tag... Nu har något hänt, den ena låter helt skräp... Distar o låter smörpapper, har kollat att det inte är stärkaren, har kollat högtalaren så gott jag kan, allt ser helt ut, filtret oxå, men nånting är ju helt uppenbart inte som det ska... Kan inte det där med att mäta på filtret o annat "avancerat". Nån som har nån teori om vad det kan va? Jag tänker att det kan va nåt med filtret, men vad är det isf som skulle kunna gå dessa symptom? O vad ska man göra? Nån som har ett filter över att sälja kanske? Kan inte riktigt det där med att löda komponenter på filter... Om det nu är filtret vill säga. Jag hoppas på svar från er som vet mer än jag :) , ni är många!
Mvh Micael
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by fritzo »

Glömde säga att smörpappersdisten kommer ur baselementet, diskanten låter så vitt jag kan höra som den ska. Baselementet är som sagt nytt... kan det ha pajat redan?
mvh Micael
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by s.b »

Hej
Låter inte kul det där,men kolla så inte nån kabel ligger emot membranet på baksidan
innan du börjar riva i filtret

/s.b 8-)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by fritzo »

Nix, ingen kabel mot membranet...
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by henrik.sch »

Hej
Jag hade testat skifta baselementen mellan högtalarna för att få reda på om det är elementet eller filtret som krånglar. Är det elementet och det är under ett år kanske det finns garanti??
mvh
Henrik
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by fritzo »

Ok, nu har jah skiftat baselementen mellan högtalarna och det är faktiskt elementet som är paj... O nej, det är mer än ett år sen jag köpte dem... Trist, trodde de skulle hålla lite längre än så? Kan det va stärkaren som är skyldig? O vad är det isf för fel på den? Oj vad jag vill lyssna på mina od-11!!!
Hjälp!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har haft en Scan-Speak som uppfört sig precis så.

På den var det kopparflätan* som hade blivit skadad, gick dock att fixa.

Kolla innan du köper ny.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Martin

* Alltså den flätade kopparkabeln som går från terminalen till talspolen.
Jag vet inte, vet du?
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by henrik.sch »

Det kan nog vara förstärkaren om du spelat på ordentligt och speciellt om du driver högtalarna med äldre stärkare utan något inbyggt skydd för högtalarna.
Den förklaringen fick i alla fall jag när sonen spelat sönder mina dyra Chaconne II med en gammal Sonab R2000. Någon, förhoppningsvis klok, sade att lite klena förstärkare kan ge likström ut under korta stunder om man krämar på för mycket. Detta gör att spolarna går varma och om det varar så bränner de ihop. Mina funkade men spolarnas rörlighet var minimal.
Någon annan här på forumet kan säkert bättre säga om detta kan vara rimligt. Mina, ganska klena, kunskap om elektronik i allmänhet och sluttranistorer i synnerhet till trots tycker jag att det låter rimligt/möjligt.
Vad har du för förstärkare?
mvh
Henrik
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by fritzo »

Hej!
O tack för era svar! Har inte hunnit kolla kopparflätan än, men såg inget konstigt när jag skiftade elementen...
Min stärkare är en Sugden A48B, ca 2x65w, klass AB tydligen... Om det nu skulle va stärkaren, är det nån som vet vad felet skulle kunna va, mer exakt, o vad det isf skulle kunna gå loss på att låta laga detta? Vill ju inte köpa nytt element o sen köra sönder det oxå... Brukar inte spela så där överdrivet högt, kanske halva maxvolymen som mest, sen blir det ju för högt :) .
Hoppas på nån sorts lösning på mitt dilemma, det lät ju så bra när det funkade!
Mvh Micael
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OD-11 Låter inte bra...

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Har du skiftat på baselementen mellan högtalarna och felet flttade sig utan annan omkoppling torde ju felet ligga i högtalaren.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests