I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare"

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare"

Post by Stefan Björklund »

I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare".

Jag och Erik packar bilen och åker från Trollhättan/Göteborg till Carlssonfäste nr 2... dvs Kristianstad :)
I bilen ligger 3-vägare byggda efter Stigs orginalritningar.

Mer info se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22080

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare"

Post by Jocke »

Önskar er all lycka med provlyssningen! :) Har följt Eriks arbete - respekt!
En stor HiFi-historisk insats. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Det hade varit spännande att delta då jag bor i faggorna men kan inte pga sjukdom.

Lycka till!

/Jocke
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Kan bara instämma! Från min egen horisont tycker jag det här är det mest spännande som hänt på åratal i carlssonvärlden. Jag önskar er all den kreativitet ni behöver för att lösa återstående utmaningar och kunna optimera alla viktiga faktorer. Heja på :D
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Det lät mycket mycket lovande kan jag berätta! Ett öppet, rent och naturligt ljud med en lysande ljudbild...

Lägger in några bilder på skapelserna...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

För vidare info se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22080

Mvh
Stefan

robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Instämmer i föregående lyckönskningar, vad kul verkar ni ha där nere!

Synd att ni är i andra ändan av landet :cry: Jag skulle gärna velat vara med!

Men va-fan, vi får väl skapa en träff här uppe i norr med det vi har, tyvärr ingen oproducerad 3-vägare.. Men Larsen 4 vs Carlsson i flera modeller kan testas och utvärderas :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Nu har vi haft en sittning till i en annan miljö, hemma hos mig.

Uppställda i mitt rum.
Image

Högtalarbyggare Erik och Peter Steindl, Peter har ju hört dem förut ;) , hos Stig själv :)
Image

Lyssning...
Image

Lyssning ja... de låter oerhört bra!
Vi mätte en hel del och det gav en massa intressant information om hur man skall gå vidare med detta...
Jag skall så snart jag hinner sätta ihop mitt par av dessa spännande högtalare.

Stefan

Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Får passa på att tacka Stefan för initiativet till en mycket trevligt och intressant kväll igår. Att med Peter som stöd och bollplank arbeta med dessa högtalarna är oerhört spännande och inspirerande. När man dessutom tar i beaktande att jag som alltid har Anders (Naqref) som påhejare och ständigt generös vän och medhjälpare är jag övertygad om att kompetensen finns att uppnå ett slutresultat som vi alla kommer att bli väldigt nöjda med. Att de redan låter så otroligt bra gör det hela ännu roligare. Stig hade helt klart något mycket speciellt på gång och för varje lyssning fylls man av alltmer överväldigande känslor av dels hur bra de låter samt det tragiska i att han själv aldrig fick höra dem prestera till sin fulla potential.

/Erik
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Ja jäklar Erik.!

Vilket jobb ni gjort där nere! Dom liknar verkligen inget man sett tidigare i högtalarväg! Extrema är nog ordet, tror inte frugan skulle inte låta mig sätta upp dom i v-rummet ;) men jag har ett eget rum i källaren där jag får leva ut mina böjelser 8-) Där skulle dom få luft i membranen.! Lite huvar och sånt kan dom bli skit coola!

Om den här skapelsen ljudmässigt blir så lyckad som den redan verkar vara med färdiga filter och allt bör man ju kunna bygga ett par enligt ditt/ert recept, frågan är om du delar med dig av receptet? Menar då låd-ritningar filter element dämpning osv..

Man blir ohyggligt byggsugen!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Håller med! Det uppväcker verkligen "byggsuget". Jag byggde många högtalare i min ungdom. Dom första seriösa var ett par OA 5 som jag som "fattig" tonåring klonade i början av sjuttiotalet (kompisen hade kunnat köpa ett par OA 5K, och jag mätte upp ALLT). Det gällde att spara in på allt som gick; jag tillverkade själv dämpkorgar i aluminium som jag perforerat med borrmaskin, lindade själv spolarna med tråd från Claes i sjön osv. Den lycka jag kände när jag kopplade in dem med en Ferguson på 15W i pojkrummet har haft svårt att infinna sig senare, även när jag kunnat lyssna på anläggningar i dyrbilsklassen. Det senaste jag byggde var 1986 tror jag, så det är ett tag sen. Men nu har ni väckt upp den där känslan igen!
Det förvånar mej verkligen att en sådan här tråd inte får fler kommentarer!!! Jag hoppas verkligen att det inte beror på att initiativet kommer från "fel" håll eller något liknande. Det skulle hjälpa oerhört mycket om alla lade ner diverse attityder och förenade alla goda krafter för SAKEN. Jag kan inte se det som annat än att alla blir förlorare med "vi och dom" mentalitet på olika plan. Finns det fler som är nyfikna på Stigs trevägare, så kom igen och skriv!
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Jag följer med spänning tråden på faktiskt.se om just 3-vägaren. Tyvärr så känns det som om carlssonägarna har bytt forum...
Post Reply