Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

Post by Carl 1918 »

Hej!

Jag tycker om saker i sitt originalutförande och därför har jag alltid tyckt att det varit svårt att hitta en bra lösning på högtalaranslutningar hos OA-12/14. Original DIN-kontakt vill/kan jag inte använda, så på något sätt måste man lösa problematiken med att ansluta högtalarna. Att borra i plasten är inte att tänka på. Att montera vinklar i befintliga hål hade funkat, men i egenskap av perfektionist tyckte jag att det inte gick att få till på ett tillfredsställande sätt. Slutligen kom jag på denna idé som jag tycker påminner lite om original, fast i modernare tappning:

Image

Image

Kabeln jag använder är Supra Ply (kabeln är överdragen med en strumpa jag köpte hos Svalander) och kontakterna är inverterade banankontakter, så det är bara att ansluta sina vanliga högtalarkablar till dessa. Aluminiumblecken är av egen design/tillverkning och skruvarna är de som alltid har suttit där.

Vad tycks?

MVH
Carl
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycer det var både snyggt och praktiskt!

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Mittageisen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sun 09 Jan 2011, 21:02
Location: linköping

Re: Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

Post by Mittageisen »

Ganska så gammal tråd.. men tycker den lösningen är alldeles för fin för att glömmas bort!

Börjar snart bli dags att försöka upprepa din bedrift med kablarna, hoppas de går bra..

Edit: Föresten var hittade du dessa inverterade banankontakter? Tycker de var riktigt fina.
User avatar
rampitsch
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Wed 09 Dec 2009, 22:37
Location: Ösmo

Re: Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

Post by rampitsch »

Hej

Den lösning som syns ovan är en mycket snygg lösning! Problemet är att jag inte ens har hittat kontakter som är i närheten av dem Carl har använt.

För att råda bot på detta gjorde jag idag en budgetlösning, men som jag tycker blev ganska lyckad ändå.
Köpte guldplätterade chassikontakter för banankontakter, men som även går att ansluta vanlig kabel till (iof av mindre dimension, men ändå).

För att inte göra någon åverkan på lådan tog jag vinkeljärn av aluminium och borrade lite i. Lyfte bort originalkontakten, klippte bort den och lödde samt skruvade lite, så blev resultatet detta:
Image

Även här är det originalskruvarna som användes ;)

Tycker man att det är fult med den gängade delen som sticker ut går ju denna att såga av. Gjorde 4 st sådana här byten idag, så nu är både mina OA12 och OA14 med nya kontakter, känns skönt, de gamla var ganska så oxiderade.

Var mitt bidrag för de som funderar på hur man ska göra min sina kontakter till OA12 och OA14, utan att göra åverkan på lådan.

MVH Rampitsch
Min anläggning:
DIY Skivspelare; Linn K18 II
Marantz 2325
Marantz 2275 (under renovering)
Marantz 2225
Sonab OA116
Sonab OA14
Sonad OA12
Sonab OA6 type II
Mirsch OM 2-50
Mirsch OM72


Önskas fyllas ut med:
OA2212
Rörstärkare DIY
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Alternativ högtalaranslutning OA-12/14

Post by Martin Dellstig »

Hej

Jag har gjort på samma sät i ett par OD-11 en gång i tiden.
Dock använde jag svartbetsad trästav istället för att mina kontakter var inte isolerade.
Metall hade i mitt fall alltså resulterat i kortslutning mellan kontakterna.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests