B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Hej

Har stoppat i B65 oa II i mina OA14. Diskanterna är fortfarande orginalen. Min fråga är om det behövs någon filtermodifikation för basdelen alternativt anpassning av diskantdelen. Dvs behöver man byta några komponentvärden eller ändra konfigurationen av filtret. Det som är gjort åt filtren är att kondensatorerna är bytta (samma värden som orginal) till den rekkomenderade typen från ELFA. Någon som vet bättre än undertecknad.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Stefan Björklund »

Det fungerar säkert tillfredsställande.

Men för optimalt utnyttjande av B65oa II skulle det till en filter modifikation, (det är t ex ganska stor skillnad på filtren i OA58 och OA58.2 (OA60))
Denna mod. har annonserats av SSC men jag tror inte den är framme ännu, Maila Per G för att få ett bättre svar på den frågan.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Stefan, tack för svaret. Gör som du rekkomenderar.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Frågan är trots allt högst relevant, i övrigt känns det som om allt som rör elementen, lådorna, kablage etc är oerhört viktigt för att renovera en Carlsson högtalare. Vad jag menar är renoveringstips, forumtrådar etc, etc. Men när en simpel fråga ställs då kan eller för den delen vill ingen kunnig person svara. Var finns experterna eller dom som utger sig för att vara det. Eller kan det vara så enkelt att ingen faktiskt vet !

Hälsningar Lars

En novis som vill att det ska bli bra, bättre ljud
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: B65 oa II element i OA14

Post by robban61 »

tjus. Du är inte ensam om att vara frustrerad vad det gäller uppgradering av -70:talarna. 11,12,14,116, 2212. inte lätt just nu med fiterlösningar diskanter osv. Jag skulle gärna gett dig tips men B65 II är förmodligen lite speciell :?
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Där ser man, skönt att få vetskap om jag tydligen inte var ensam om att känna en viss frustration.

Hälsningar Lars

som sagt fortfarande novis
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: B65 oa II element i OA14

Post by robban61 »

Själv meckar jag med -80-talare så länge, till dom finns det iaf filterlösningar och element :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Stefan Björklund »

tjus wrote:Frågan är trots allt högst relevant, i övrigt känns det som om allt som rör elementen, lådorna, kablage etc är oerhört viktigt för att renovera en Carlsson högtalare. Vad jag menar är renoveringstips, forumtrådar etc, etc. Men när en simpel fråga ställs då kan eller för den delen vill ingen kunnig person svara. Var finns experterna eller dom som utger sig för att vara det. Eller kan det vara så enkelt att ingen faktiskt vet !

Hälsningar Lars

En novis som vill att det ska bli bra, bättre ljud

Hej Lars

Jag vill börja med att säga angående "experter"...
Det finns en massa folk som är extremt duktiga som utan vidare skulle kunna jobba med att utveckla filter och element konfigurationer till de gamla Carlssonhögtalarna. Jag skulle kanske kunna mäta och lyssna fram filter till OA14 med den nya basen, men när det sedan kommer till läget att du skall ta min beskrivning och lägga ut en massa pengar på komponenter... Hmm litar "Lars" på den där "Stefan Björkund"... Han kanske är en riktig klåpare och det blir hur dåligt som helst, eller kanske lite dåligt sådär så att det inte direkt märks... -men ändå degraderar prestandan på burkarna. hmmm...

Därför tycker jag att det är fantastiskt bra att det finns något officiellt, SSC som tar ansvar och lovar att det som de tagit fram är perfekt eller i alla fall fullgott för var applikation!
En förutsättning för att detta skall vara "fantastiskt bra" är ju naturligtvis att SSC också genomför detta arbete i inom rimlig tidsrymd efter förändrade förutsättninga t ex i form av att SSC släpper ett nytt element! :roll:

I detta fall med denna B65oaII bas har ju detta tyvärr inte varit fallet. Elementet kom för snart 2 år sedan och det finns ännu inget av den utlovade modifieringsbeskrivning till det gemensamma filtret för OD11, OA12 och OA14, inget heller om de modifieringsbeskrivningar som skulle göra det möjligt att byta alla element till B65oaII i OA116 och OA2212....
2 år... Vad beror då detta på? jag kan ju endast spekulera då jag inte har någon insyn i SSC styrelsearbete men, tiden för att utveckla den korrigering av filtret som behövs är inte lång, någon dag, en vecka?... kostnaden i komponenter inte hög (förmodligen 0 kr då den som gör ett sådant jobb med all sannolikhet har ett sortiment "hemma" redan).

Vad finns kvar när bevisligen både tiden och pengarna finns?
Viljan kanske.... Det är ju som sagt så att det man vill, det händer oftast, det genomförs... det man inte vill, det händer oftast inte...
Kan det kanske vara så att SSC inte har några högtalare så att de faktiskt saknar de hårdvarumässiga förutsättningar som krävs för att utföra vad de utlovat?

Det skapas ett totalt vaacum av förvirring och frustration för de som vill renovera sina Carlssonburkar till bästa standard. Speciellt förvirrande blir det ju för de som kommer in i gamet nu på senare tid.
I detta vaccum har det nu (oturligt nog för SSC) seglat upp ett trovärdigt alternativ... Larsen 4 och Larsen 6 Låter Carlsson (fast ännu mer välljudande). Uppgraderingar till OA50, 51 och 52 är på G (OA51 är i slutjusteringsfasen).
Kommer inte SSC upp på banan med utlovade instruktioner till 70-talsserien skulle inte jag bli förvånad om folk kommer att starkt efterfråga andra alternativ även till dessa.

Kom igen nu SSC! Här är ett problem som är enkelt för er att lösa, gör det!
Vore jag er skulle jag dessutom bjuda på det då det inte kostar er något...
Lägg ut den nya OD11, OA12, OA14 lösningen för B65oaII på Carlssonplanet för att tjäna lite GoodWill och minska frustrationen.

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: B65 oa II element i OA14

Post by haec »

Offtopic....
Och då kan ni ju passa på att lägga ut en beskrivning av hur man modifierar huven till OA58.2/60 så att den blir riktig, när ni ändå håller på!
Mvh Hasse
OA58.2
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Kan inte annat än tacka dig Stefan för ditt inlägg. Själv är jag ungefär som signaturen snillet säger "vetgirig" men förmodligen inte lika kompetent. Jag vill oxå naturligtvis ha det bästa om jag lägger ner pengar på att renovera Carlsson burkar. Och du har helt rätt i fråga om mig själv att jag kom in "gamet" ganska sent. Det började som sagt var med att ett par OA14 som införskaffades och som jag bytte baselement i, diskanterna verkade helt OK.

Så ett efter ha surfart runt nu i ett par månader tror jag mig ha förstått att det möjligen skulle behövas någon filter modifiering för basen B65oaII, därav mina frågor för att få det belagt. Så naturligtvis är frågan berättigad därför att om jag har spenderat 1600 SEK på nya element så vill jag ju ha ett filter som är annpassat för mina element, annat fall känns det ju som att kasta pärlor till svinen.

Sen skulle jag nog lita på dig Stefan, eftersom du verkar veta vad du pysslar med, det finns väl andra oxå förmodligen som verkar veta vad dom pysslar med men som kanske inte vill dela med sig fullt ut. Kan väl oxå hålla med om att tycks vara lite tyst från officiellt håll.

Nåväl mina OA 14 spelar Dire Straits väldigt vackert och vem vet kanske ännu bättre om filtret modifieras något.
Nästa projekt är att fixa i ordning ett par OA50 med nya basar och diskanter och filter från John, måhända hade kunnat bli billigare om någon avslöjat konfiguration och komponentvärden, men icke. Nåväl igen, klart att en hobby måste få kosta.


Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests