B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: B65 oa II element i OA14

Post by nagref »

Nitty Gritty wrote:Allt detta tack vare några få individer med skrivklåda.
Nitty Gritty
0.34 inlägg per dag

nagref
0.14 inlägg per dag

Innan man anklagar folk för att ha skrivklåda... ;)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: B65 oa II element i OA14

Post by nagref »

Nitty Gritty wrote: Hur vet du, att SSC, inte vet vad de vill ?
Genom att kommunicera med dom och det hade du kunna läsa om ovan. När det gäller exempelvis y-modden av OA14 som kostar 150kr. Dellstig och Gulbrandsen är i detta fall rejält protektionistiska medan IÖ tycker att man kan visa det offentligt. Skulle du säga att SSC vet vad de vill då? Jag skulle inte vilja det. Dessutom är både Martin och Per lättviktare i SSC. IÖ är definitivt tungviktare i o m att det är han som är ansvarig och gör det stora jobbet med utvecklingen.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

tjus wrote:
Nitty Gritty wrote:Inte för att jag vill försvara SSC men faktum är att när det var dags för ett nytt elemen och någonting gick snett med produktionen (orsak okänd) och både SSC och här på Planeten så hade man vurmat för det nya elementet som var på intågande, deras reaktion var densamma som hos alla andra, frustration och nedstämdhet. Detta återupprepades ett antal gånger, varvid en, mer eller mindre hetskampanj utbryter, till följd av detta så avstår inblandade parter att skriva om något nytt, före leverans, de lär i stället återkomma med uppgifter när elementen väl ligger på hyllan och är till försäljning. Allt detta tack vare några få individer med skrivklåda. (Det är med andra ord som vanligt, den stora massan får lida för vad några få har hittat på).
Hej

Jag konstaterar att min fråga är fortfarande obesvarad från SSC's håll utan att driva någon hets kampanj.
Hälsningar Lars
Lars, det handlar inte om ditt agerande, det finns/fanns en smutskastning och näst intill (om inte) hetsk stämning tidigare, bl.a. detta ledde till att några inte vill skriva längre.

/N.G.
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

nagref wrote:
Nitty Gritty wrote:Allt detta tack vare några få individer med skrivklåda.
Nitty Gritty
0.34 inlägg per dag

nagref
0.14 inlägg per dag

Innan man anklagar folk för att ha skrivklåda... ;)
Som du säkert väl vet så avsågs inte antalet inlägg utan de inlägg som är av en annan art, ett skrivande som inte borde höra hemma här. (Det finns nog andra forum som bättre lämpar sig, för den typen av inlägg, har jag konstaterat).

/N.G.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: B65 oa II element i OA14

Post by robban61 »

Vad det gäller uppgraderingshänvisningar tror jag att dom är till stor hjälp speciellt för nya Carlsson människor som ännu inte har eller vill ha ett nätverk där dom kan få information om hur man går till väga. Jag kom in sent i Carlssonsvängen när CT62 an började tryta men hade tur att få tag på ett restlager, men hur skulle jag som oerfaren kunna veta hur man gör med hela uppgraderingsproceduren till mina OA116. Jag knorrade inte en sekund över att få betala en slant och få ett välfyllt kompendium där precis all information fanns utan var bara tacksam att det fanns att beställa..

Hänvisningarna värderas nog olika beroende kanske var man bor och hur insyltad man är i grejen.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

robban61 wrote:Vad det gäller uppgraderingshänvisningar tror jag att dom är till stor hjälp speciellt för nya Carlsson människor som ännu inte har eller vill ha ett nätverk där dom kan få information om hur man går till väga. Jag kom in sent i Carlssonsvängen när CT62 an började tryta men hade tur att få tag på ett restlager, men hur skulle jag som oerfaren kunna veta hur man gör med hela uppgraderingsproceduren till mina OA116. Jag knorrade inte en sekund över att få betala en slant och få ett välfyllt kompendium där precis all information fanns utan var bara tacksam att det fanns att beställa..

Hänvisningarna värderas nog olika beroende kanske var man bor och hur insyltad man är i grejen.

Jag håller fullständigt med dig.

/N.G.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: B65 oa II element i OA14

Post by nagref »

Nitty Gritty wrote:
Som du säkert väl vet så avsågs inte antalet inlägg utan de inlägg som är av en annan art, ett skrivande som inte borde höra hemma här.

Kan du komma med ett exempel på detta istället för att komma med vaga beskyllningar?

Och får du gärna förklara för mig varför du ska göra dig till uttolkare för vad som ska diskuteras här och hur?

Är du möjligen involverad i SSC?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: B65 oa II element i OA14

Post by petern »

Jag är i alla fall glad att det finns såna som vill dela med sig av sina kunskaper på ett smidigt sätt. Bra gjort, naqref! Kan också tänka mig att betala en rimlig summa (för information). Kan det inte få finnes valfrihet?
/Peter
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: B65 oa II element i OA14

Post by robban61 »

petern wrote:Jag är i alla fall glad att det finns såna som vill dela med sig av sina kunskaper på ett smidigt sätt. Bra gjort, naqref! Kan också tänka mig att betala en rimlig summa (för information). Kan det inte få finnes valfrihet?
/Peter

Jag också petern!

Mina 51-or med 8542 bas + T11 diskant skulle inte spela så bra som dom gör utan hjälp med filtret från herr Björklund..! Det är fantastikt kul att det finns entusiaster som delar med sig av kunskap och erfarenheter. Är det ett problem, självklart inte! Det är väl ett jättebra sätt att att utveckla och förhoppningsvis förbättra originalet oavsett om det står Made by SSC eller Nagref på T.ex moddbeskrivningen.

Dessutom är det en riktigt trevlig pyssla med dessa lådor :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

nagref wrote:
Är du möjligen involverad i SSC?
Inte på det minsta viset, min koppling till Carlssonhögtalaren är ett personligt möte med Stig, (hemma hos) i samband med att 2212:orna började säljas och att jag själv som säljare på 70-talet sålde en och annan högtalare av märket Carlsson/Sonab.

Däremot så har jag läst och följt med vad som skrivits på bl.a. Carlsson planet under många år, utan vara aktiv.

//Däremot så vet jag mer än väl vilka uppoffringar som personer genomför, t.ex. i en stiftelse eller förening etc, utan för den delen erhålla något annat än glädjen att få arbeta med det som dom själva trivs med. Att då känna sig/bli motarbetad är knappast varken kul eller trevligt. Detta har förekommit i många "föreningar" och skapar mer elände än att det gynnar verksamheten. (Alla drar inte åt samma håll). Detta gäller alla i alla lägen.//

Vad vinner man på att strypa tillförseln av lite kapital till SSC? Inte vet jag, men det verkar inte vara en smart lösning för framtiden.

/N.G.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests