OA51 uppfräschning

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

OA51 uppfräschning

Post by robban61 »

Jag har under en tid funderat på hur jag skall rekonda upp lådorna till mina lätt skabbiga OA51 i svartlaserad ask. Tankar fanns att fanera om dessa med ett livligare faner T.ex Zebrano men har inte hittat det faneret på byggmarknaden ännu.

I veckan träffade jag en kompis som jobbar på reklambyrå och la fram problemet, han sa att han kommer förbi med lite vinyl och filtskrapa, -du får hålla med bira. Sagt och gjort i går afton kom han och vi satt igång med jobbet. Efter 1.5 timme och två bira såg dom ut så här. Riktigt skapligt om jag får tycka! Och det bästa av allt om jag vill fanera så drar man bara bort vinylen och har samma yta som innan, en fiffig såkallad lågbudget variant.
Attachments
En väldigt högblank yta.
En väldigt högblank yta.
Oa51.jpg
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA51 uppfräschning

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Klart kul!

Vad hette vinylen, dvs finns den tillgänglig om någon vill göra samma själv?

Var det svårt, tog du bilder?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: OA51 uppfräschning

Post by robban61 »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Klart kul!

Vad hette vinylen, dvs finns den tillgänglig om någon vill göra samma själv?

Var det svårt, tog du bilder?

Jo ett enkelt sätt som gick snabbt som gav bra resultat! Vinylen köper dom in från mactac och är 120cm bred på rulle, Den finns i väldigt många olika färger, min variant var att försöka få en pianolackliknade yta och den heter 98-89-00 "blank svart"

Nu hade jag såklart en rutinerad herre som monterade vinylen och han har klätt in betydligt svårare objek, bilar T.ex. Två par armar är en klar fördel. Sidorna kläddes först på och sedan den lite svåra biten som blev en helt stycke, topp. baffelsida, framsida. Med filt skrapa och händer som höll i vinylen gick det som en dans! Sedan viktes vinylen runt kanten och renskars, lämnade drygt 3mm för att det inte skulle flärpa upp! Vinylen är så tunn att det knappt syns när den ligger omlott.

Om man vill köpa vinyl går det med all säkerhet att beställa på löpmeter på Reklamcity här i Piteå, han pratade om 200kr löpmetern.

Ifall man vill köpa tar man enklast kontakt med http://www.reklamcity.se Petter Tanmanrk är "the vinyl man"

Jo lite bilder hann jag med men på den stora biten hade hade händerna fulla :)
Attachments
Grovt tillskurna bitar.
Grovt tillskurna bitar.
Håll i vinylen så den inte åker omkring, vik upp en sida demontera skyddspappen (skär av pappen med liten brytbladskniv) på halva ytan, och skrapa försiktigt med filskrapan ut vinylen.
Håll i vinylen så den inte åker omkring, vik upp en sida demontera skyddspappen (skär av pappen med liten brytbladskniv) på halva ytan, och skrapa försiktigt med filskrapan ut vinylen.
Renskär med fräscht blad
Renskär med fräscht blad
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests